Fra venstre: Torfinn Kallevik (BI) og Stian Barsnes-Simonsen (Snakk kommunikasjon/Ramp) tror Metas nye algoritme-praksis kan få betydning på flere måter.

Tror Meta-grep kan få konsekvenser for influensere

Meta innfører begrensninger i hva brukere under 18 år får opp i feeden sin på Facebook og Instagram. Det kan få konsekvenser for markedsførere.

Publisert

Onsdag 10. januar kom nyheten om at Meta, som eier både Facebook og Instagram, innfører begrensninger for hva unge får se på sine plattformer.

Stian Barsnes-Simonsen i Ramp har jobbet med kommunikasjon mot yngre i mange år, og tror dette kan være positivt.

– Jeg tilhører teknologi-optimistene, og tror dette kan gjøre både Facebook og Instagram tryggere. Forhåpentligvis vil det også bidra til større bevissthet blant de som lager innhold for sosiale medier, men det blir spennende å se i praksis, sier han til KOM24.

Uforutsigbart

Barsnes-Simonsen understreker at det gjenstår å se hvordan de nye begrensningene vil se ut i praksis. Men han tror uansett at hensikten fra Meta er god.

Endringene kommer etter at tek-giganten har fått kritikk fra flere hold, spesielt i USA, for at barn blir eksponert for skadelig innhold på plattformene deres.

– Det er naturlig at algoritmene tidvis vil bomme, spesielt i startfasen. Innhold som egentlig ikke kvalifiserer som skadelig, kan dermed bli tatt ned ved en feil. Det opplever vi allerede på TikTok, som ligger foran Meta på akkurat dette området.

Derfor er tilgjengelighet viktig, mener Barsnes-Simonsen. Det må være mulig å ha kontakt med de som står bak de sosiale plattformene.

– TikTok opplever jeg som tilgjengelig. Om det skjer en feil retter de dette relativt kjapt. Det er avgjørende. «Safty-algoritmer» må ikke bli «sensur-algoritmer» og seriøse innholdsprodusenter og avsendere må raskt kunne komme i kontakt med plattformene når feil skjer.

Influensere

Influenser-markedsføring blir stadig mer lønnsomt og populært.

Dette foregår i hovedsak i sosiale medier, og Barsnes-Simonsen tror Metas siste endringer kan påvirke denne formen for markedsføring.

– Når man leser om influensere i tradisjonelle media kan man få inntrykk av at de er «menace to society» hele gjengen, men det er langt fra virkeligheten. Etter å ha jobbet tett på influencere i vel sju år kan jeg si at de fleste er mer bevisst sin påvirkningskraft enn halvparten av det kjendisrælet jeg vanket på byen med på slutten av 90-tallet.

Deres andre avdeling, Simpl, jobber utelukkende med unge artister, komikere og influencere. Han sier at de som verdibasert selskap er bevisst samfunnspåvirkningen som profilene deres har. Det tror han også at de fleste seriøse talenthus er i dag. 

– Men det finnes for all del noen influencere med mange følgere som bevisst eller ubevisst sprer innhold som potensielt er skadelig for deres unge følgere. Få ting er bedre enn om Metas safty-algoritmer demper deres destruktive påvirkningskraft. Det er lov å håpe.

– En gråsone

Torfinn Kallevik er høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier. Han poengterer at unge mennesker er ekstra påvirkelig av det de ser på sosiale medier.

Derfor mener han at Meta tar et skritt i riktig retning, selv om det kunne skjedd tidligere.

– Vi har rapporter som viser økt grad av selvskading, spiseforstyrrelser og kroppsfiksering. Fremveksten av sosiale medier vil jeg absolutt tro at har bidratt til denne utviklingen, sier Kallevik.

Også han trekker fram influensere og markedsføring med unge profiler som interessant i denne sammenhengen.

– De har hele tiden vært i en gråsone innenfor reklame og påvirkning på sosiale plattformer. Og denne typen markedsføring har på mange måter gått litt under radaren. Men influensere skal framstå som kommersielle aktører når de driver med reklame, og ikke late som at de er vanlige forbrukere. Det i seg selv hjelper jo på situasjonen.

En ny trend?

Meta har, i likhet med andre tek-selskaper, fått mye kritikk de siste årene. Mye har dreid seg om personvern, og selskapene har tidvis måttet tilpasse seg.

I fjor høst tapte Meta mot Datatilsynet i Oslo tingrett, og de har vært gjennom flere runder i retten med EU. Alders-endringen kommer også som en direkte følge av press i USA.

– Jeg ser på dette som et mer reaktivt trekk framfor å være et proaktivt trekk. De gjør noe fordi de opplever et økende ytre press og truende rettssaker i USA. De ønsker å framstå mer ansvarlige, og det lukter litt «greenwashing». Men jeg mener likevel det er på høy tid, sier Kallevik.

Å få dette ut i praksis blir en svært krevende oppgave for Meta, tror han.

– Hvordan disse begrensningene vil se ut blir vanskelig å si. Det blir en veldig vanskelig øvelse for Meta å filtrere innholdet for unge på en god måte. De er også kjent for å holde algoritmene sine tett til brystet.

Powered by Labrador CMS