Bianca Brown. Lynne Corner.

Verdens største PR-byrå mener Gen Z ikke er så unike som man har trodd

Mener Gen Z har mer til felles med boomers enn man har trodd. Det bør markedsførere ta til seg. 

Publisert

(Ham Yard, London): – Ok, boomer. 

Det er et uttrykk mange av oss som har passert 40 har hørt, mer enn en gang. Både fra yngre kollegaer og slektninger

Himling med øynene og overgitt latter over teknologiske ting vi ikke får til har vi og hørt.

Man har og lest side opp og side ned om hvor unike generasjon Z egentlig er, og det er et faktum at det er den generasjonen som påvirker samfunnet vårt mest.

Men er de egentlig så unike?

Nei.

I alle fall om man skal tro på et av verdens største PR-byrå Edelman. 

Mer like enn man skulle tro

Deres forskning viser at dagens 22-åringer og 55-åringer er mer like enn man skulle tro.

For noen år siden lanserte byrået sin egen Gen Z-lab som skal forske på den generasjonen og hvordan man driver markedsføring og kommunikasjon rettet mot denne svært inflytelsesrike gruppen mennekser.

Men nå har de nylig lansert sin egen longevity-lab.

Og årsaken er enkel. 

Gen Zs oppførsel som forbrukere, forventninger til merkevarer og kritiske natur gjenspeiles nesten nøyaktig av de som er 55+.

Der Gen Z er vår største samfunnspåvirkning, er det boomer-generasjonen som sitter på pengene. 

– De er så mye økonomisk potensial i en av de mest oversette generasjonene. De står for halvparten av all global spending, men bare 5–10 prosent av alle kampanjer fokuserer på den generasjonen, sier Jackie Cooper, Global Chief Brand Officer og seniorrådgiver i Edelman og medgrunnlegger av deres Gen Z and Longevity Labs.

Laben ble etablert sommeren 2022. 

– Mange CMO-er er bekymret for Gen Z og at de kan velte bedriften. Deres frykt for å bli kansellert gjorde at vi lagde et Gen Z-lab og vi har gjort en masse studier, sier Cooper.

Ikke plasser de voksne i èn gruppe

Hun er samtidig klar på at de over 50 ikke kan settes i en gruppe.

Hun kaller det for en svært variert, informert og mangfoldig forbrukergruppe. 

Derfor har de nå, sammen med National Innovation Centre for Ageing (NICA), opprettet en Longevity Lab for på å engasjere de over 55, skaffe data om dem, så merkevarer skal klare å nå denne gruppen med relativt velstående forbrukere. 

En av de viktigste mytene de vil til livs er at det er bare de unge som bryr seg om miljøet og tar valg deretter. 

– 90 prosent av eldre forbrukere bryr seg om miljøet og tar valg deretter. Men mange av mytene om dem er at de ikke bryr seg, det er det Gen Z gjør. Men det er mye som knytter generasjonene sammen, sier hun.

Alessandro Manfredi er Chief Marketing Officer i Dove. Han mener det er små forskjeller i måten man markedsfører seg mot yngre og eldre kvinner.

– Yngre er bedre på å oppdage tull, utover det er det ganske likt, sier han.

Du må vite hvilke influensere du bruker

Dove har de siste årene gjort seg bemerket med særlig to kampanjer. En kampanje der de i løpet av kort tid gikk i grått etter at det ble kjent at en kvinnelig canadisk journalist mistet jobben da hun sluttet å farge håret og viste sin naturlige gråfarge. Det skapte furore i Canada og spredde seg til flere land.

Kampanjen ble satt opp på bare 48 timer.

– Når du er klar på hva du står for, vet hva du skal snakke om og ikke snakke om og hvordan. Da er det lettere å komme opp med en kampanje fort, sier Manfredi.

Han sier at det da og er viktig å ha samarbeid med influensere som ikke bare er der for å tjene penger, men som har et forhold til merkevaren.

– Å ha influensere som deler dine verdier gjør at de også kan komme med ideer, mener han. 

Samtidig er han tydelig på at i en verden der det er flere eldre enn unge mennesker, er det viktig med denne typen kampanjer. 

De fikk og masse oppmerksomhet for deres kampanje der de hjalp fargede som ikke kunne kjenne seg igjen når de lagde avatarer når de gamet.

Emosjonell tilknytning

Bianca Brown er Edelmans Gen Z-ambassadør, hun sier at det er en myte at Gen Z er så sinna, men hun sier de er engasjerte. Noe som er en viktig forskjell.

– Du kan ikke snakke til Gen Z uten et formål, som en generasjon er vi veldig tydelige på dette. Vi har arvet en kontekst vi er skeptiske til, sier hun og forteller at en merkevare som kan skape endring til det bedre er avgjørende.

– Ikke bare for å få oppmerksomhet, men også for å inspirere tillit og lojalitet. Gen Z vil feire et merke som har et synspunkt, sier hun og får støtte fra Manfredi i Dove. 

– Hver bedrift og hver merkevare bør ha et oppdrag, det er avgjørende for å skille seg ut og skape en emosjonell tilknytning til kundene og å være et kompass i vanskelige tider. Hvis du har et verdigrunnlag, er det lettere å vite hva du må gjøre, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS