Bauer Media lanserer helt ny podkast: – Skal gi bransje-påfyll
– Vi skal hjelpe annonsører og markedsførere med å bli synlige ved å bli hørt, sier Lise Lillevold.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– BLI HØRT er en bransjepodkast om lyd som skal gi lytteren ny innsikt og kunnskap om bruken og effekten av lyd i mediemiksen, sier Sales Manger Lise Lillevold, til KOM24.
Podkasten lanseres tirsdag, og Bauer Media skal sammen med gjestene hente ut kunnskap for å sørge for at lytteren vet hvorfor og hvordan de best skal bruke lyd for å fronte sin egen merkevare.
– Vi skal hjelpe annonsører og markedsførere med å bli synlige ved å bli hørt. Samtidig er det en super måte for meg å bli bedre kjent med de ulike menneskene i bransjen og selv lære noe nytt, sier Lise, som er programleder for BLI HØRT.
Hun forteller at de konstant jobber med å sette lyd på kartet hos markedsførere.
– Og dette året kommer til å bli det «year of the ear»! Lydkonsumet kommer til å fortsette å vokse og bli all time high, for det handler om at vi nordmenn vil ha lyd!
Skal gi godt bransje-påfyll
Podkast er i vekst, og radio lyttingen fortsetter å holde seg stabil på 86 prosent ukentlige lyttere, opplyser Lillevold.
– Dekningen gjennom radio, effektiv og mer personlig annonsering gjennom podkast, samt det å bygge og bruke lydidentiteten til merkevaren sin, har sterk effekt.
BLI HØRT er en delvis faglig, men også underholdende podkast.
– Gjestene deler sine erfaringer og deres personlige meninger, samtidig som de også vektlegger bruken av lyd i sin egen hverdag – både i jobbsammenheng og privat. Selv lærer jeg noe nytt i hver episode da gjestene mine har enormt god kunnskap om lyd.
Målgruppen er beslutningstakere, kreatører, markedsførere, kunder, byråer og de som er over snittet interessert i lyd. Det skal gi godt bransje-påfyll, sier hun.
Episodene varierer mellom 10 til 20 minutter.
– Og i hovedsak skal de være på maks 15 minutter for å sikre at vi at vi holder på lytteren gjennom hele episoden. Det skal være interessant og noe nytt som er lett å fordøye for lytterne mens de sitter i bilen eller på bussen på vei til jobben og har podkasten på øret.
Nordmenn på verdenstoppen
På lanseringsdagen tirsdag slipper de to episoder.
– Den aller første episoden er fra da jeg hadde live- podkastintervju sammen med Nettavisens podkastsuksess «Stavrum&Eikeland». Der får lytterne høre hva som er oppskriften bak deres podkastsuksess og hvordan de har jobbet for å bli en av de største podkastene i Norge, sier Lillevold, og forklarer at episoden er litt utenfor BLI HØRT sitt format.
– Så derfor slapp vi også episoden med førsteamanuensis ved institutt for Medier og Kommunikasjon ved UiO, Arnt Maasø.
Bauer Media håper med denne podkasten at de kan sette lyd på kartet og få fram alle mulighetene med lyd og dets utvikling.
– Lyd påvirker oss 24-7, og det viktig at lytterne våre blir bevisste på det! Om du hører på en gladlåt på morgenen så er du sikker på at dette blir en bra dag, og hører du på en podkast som du syns er underholdende kommer du i godt humør. Lyd påvirker oss – og det må ikke glemmes i bruk i mediemiksen.
Nordmenn er ifølge Lillevold i verdenstoppen når det gjelder podkastlytting.
– Det er nettopp info som dette som er viktig å formidle, fordi lyd spiller en utrolig viktig rolle i hverdagen vår. Man kan ikke lukke ørene, verken for de verste lydene, ei heller ikke for de fineste lydene.
En podkast om bransjen – for bransjen
BLI HØRT er en ny podkast inspirert fra Bauer Media Sveriges «Vi hörs!»
– Det er en intern podkast om lyd, samtidig som vi også som Oljefondets «In good Company» med Nikolai Tangen, skal lage en podkast om bransjen – for bransjen. Og en tilsvarende podkast er ikke på markedet i dag, så derfor tenkte vi å fylle det tomrommet. Det er podkaster om markedsføring, det er podkaster om podkast, men en generell podkast om lyd og bruken av det, har vi ikke, så da tok vi den!
Så langt er det spilt inn seks episoder.
– Og mer skal det bli! Vi skal slippe en episode annenhver uke, men vi vil ikke spille inn for langt fram i tid, slik vi kan fokusere på å få ferske nyheter rett fra kildene.
Lytterne kan forvente seg å bli bedre kjent med allerede kjente mennesker i bransjen.
– De får innsikt om deres forhold til lyd på et personlig plan, samtidig som vi skal rett i purra og få vite hva de ytterste i bransjen tenker og gjør rundt bruken av lyd, lydannonsering og viktigheten rundt lydidentitet av merkevarene! De skal lære seg hvordan de kan bli synlige ved å bli hørt.