Kornelia Minsaas forlater Furore etter kort tid
Blir én av tre tilknyttede rådgiver som blir koblet på prosjekter etter avtale og behov.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Bare seks måneder etter at Frida Marie Grande ble en del av Sannum & Bergestuen, ble hun leder av et eget byrå. I januar ble furore lansert, som datterselskap til Sannum & Bergestuen – da med byråleder Grande og innholdsrådgiver Kornelia Minsaas.
Sistnevnte er nå en av tre tilknyttede rådgivere i Furore.
– Det var tanken fra start, det å ha noen ansatte og noen som er tilknyttet, sier Grande til KOM24.
Ble tilknyttet i april
Minsaas forteller til KOM24 at hun gikk fra fast til tilknyttet i april.
– Jeg er jo bare 27 år, og det har skjedd mye på kort tid de siste par årene. Derfor er det fint å kunne teste ut litt ulike arbeidsoppgaver og tilegne meg kunnskap på diverse områder.
De tilknyttede rådgiverne blir koblet på prosjekter etter avtale og behov. Dette gjelder for LinkedIn-rådgiver Fredrik Fornes, grafisk designer og GIF-er Nora Fikse og innholdsrådgiver Minsaas.
– Det er mange som foretrekker den friheten i å være tilknyttet rådgiver fremfor å være fast ansatt, og for Kornelia er dette tilfellet. Hun er en underleverandør av oss og kan velge å delta på ulike prosjekter når vi spør, men har også friheten til å takke nei når det ikke passer. Den friheten skaper jo fleksibilitet for begge parter, sier Grande.
For Minsaas er sosiale medier et verktøy å bruke til å formidle budskap, fremfor et område hun vil jobbe med på fulltid.
– Derfor er jeg involvert i andre prosjekter innen friluftsliv, forvaltning og bærekraft. Dette er områder jeg brenner for, i tillegg til mennesker, mangfold og forbrukerøkonomi. Når jeg brenner for en sak, legger jeg sjela i å formidle den videre.
Og legger til:
– Frida og de talentfulle menneskene i Sannum & Bergestuen er noen utrolig dyktige kommunikatører. Derfor passer det ypperlig å kunne bidra med ekspertise på enkelte prosjekter som tilknyttet rådgiver, når det passer.
«Modellen» gir fleksibilitet
Ettersom rådgiverne har denne friheten, må ressursene avklares i furore før de presenteres for kunder i prosjekter.
– Jeg kan selvsagt ikke planlegge med utgangspunkt i at jeg har de tilknyttede ressursene tilgjengelige til enhver tid, det må avtales fra prosjekt til prosjekt. Men det er praktisk for oss også, nå i i en oppbyggingsfase. Vi prøver å bygge oss sakte oppover og ha en trygg økonomi. Denne «modellen» gir oss fleksibilitet. Det er ikke nødvendigvis den langsiktige modellen til Furore, men det er det som er trygt i starten.
Et halvt år siden oppstart oppsummerer furore-sjefen det som mye jobb.
– Det er gøy og lærerikt, men mye jobb å starte et nytt byrå, og det er en kontinuerlig prosess å passe på at det ikke blir for mye. Når man starter noe helt nytt skal det godt gjøres å ha en åtte til fire jobb – selv om det er målet både i furore og i Sannum & Bergestuen å ha «work-life balance». I starten må man legge inn litt ekstra krefter, og være tålmodig.
Og byrået begynner å finne ut av hva som fungerer godt etter seks måneder.
– Vi jobber med mange ulike kunder og størrelsen på prosjektene varierer en del. Som regel begynner vi med å lage en sosiale medier-strategi, noen ganger i kombinasjon med kommunikasjonsstrategi fra kollegaer i Sannum & Bergestuen. Og vi ser at det ofte er lignende behov hos kundene. De trenger et blikk utenfra, og råd om hvordan man bygger en god profil i sosiale medier, med godt organisk innhold over tid.
Noen ganger leverer de hele strategien, mens andre ganger bare deler av den.
– Som oftest jobber vi i tett samarbeid med kunden. Det fungerer alltid best. Vi prøver oss fortsatt fram, men begynner å få en god følelse av hva som fungerer bra, og hvordan vår bistand fungerer best for kundene, som skal leve med, og jobbe etter strategiene vi leverer i lang tid.
Vil ikke ta forhastede beslutninger
Så lenge Grande og byrået får samarbeide med de beste rådgiverne, synes hun det fungerer bra slik det er i dag.
– Noen vil helst drive for seg selv og ha friheten det innebærer å jobbe mer frilans-basert. Da passer denne måten godt inn i deres hverdag.
Onsdag meldte furore at Ane Løvereide fra Endometrioseforeningen går inn i en 50 prosent stilling som innholdsrådgiver. Planen på sikt er å ansette flere faste stillinger.
– Det handler om å bygge oss opp skikkelig og ansette de rette folkene. Vi ønsker ikke å ta noen forhastede beslutninger ved å ansette for raskt og risikere å vokse i feil retning. Det å ha tilknyttede rådgivere er en fin mulighet for å finne ut om vi trives med hverandre, og derfra vil det hele tiden være løpende vurderinger om en eventuell fast stilling på sikt, hvis det er noe rådgiveren kan være interessert i.