Cecilie er rådgiver i Lånekassen og gir et personlig glimt bak fasaden – det gir hundretusenvis av klikk på postene hennes
Kommunikasjonsrådgiveren deler personlige innlegg i sosiale medier – Ser at folk vil ha et glimt bak fasaden.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg tror jeg snakker for de fleste når jeg sier at vi kan pensjonere innhold som er veldig corporate og glossy, sier Cecilie Stenbakk Engebretsen, til KOM24.
Hun jobber som senior kommunikasjonsrådgiver i Lånekassen, og er i dag aktiv på LinkedIn. Men slik har det ikke alltid vært.
– Nei, ikke på den måten jeg er nå. Jeg har en lukket profil i alle andre SoMe-kanaler, og poster kun på Instagram en sjelden gang.
Foruten om dette går det som regel i privat snapping og chat.
– Det er egentlig litt ironisk at mange av oss som jobber med innhold til SoMe sjelden publiserer i egne kanaler. Men det har altså snudd litt for min del.
Angst og graviditet
For i løpet av seks måneder har Engebretsen delt åtte repostede innlegg og 20 egne innlegg, som totalt har generert i 650 000 visninger. Fellesnevneren for innleggene er at de er personlige, og gir et glimt bak fasaden.
– Det er to poster som skiller seg ut blant de jeg har publisert. Til sammen har de fått over 386 000 visninger. Den ene posten handlet om at sosial angst ikke synes utenpå, og den andre om å få jobben som høygravid. Begge innleggene er personlige, men jeg tror også det handler om at det er tematikk som mange kan relatere seg til.
8. mars postet hun det som er en hyllest til Anette Bjerke, som er sjefen hennes i Lånekassen.
– Det er fordi hun ansatte meg av de riktige grunnene – og på tross av at jeg var høygravid og hadde oppsigelsestid som gikk over i permisjon da jeg var på jobbintervju.
Engebretsen beskriver graviditeten som tøff, og hun gikk på krykker det meste av tiden. Det satt langt inne for henne å dele et gravidbilde, men hun var bestemt på at sjefen fortjente hyllesten.
– Og så var det et subtilt «fuck you» til alle som diskriminerer gravide og småbarnsforeldre. For av alle tilbakemeldingene jeg har fått, er det ingen tvil om at det ikke var en selvfølge at jeg skulle få jobben.
– Jæskla verdt det
Hun velger hyllest i stedet for roast i innleggene sine.
– Jeg synes mange henger seg opp i hva andre gjør, og vi er gode på å snakke om alt som ikke fungerer. Jeg heier mer på framsnakk av andre og å vise til sine egne gode og dårlige eksempler, istedenfor å snakke ned andre som bare gjør sitt beste.
Valget om å dele personlige innlegg mener hun har hatt positiv innvirkning på jobb.
– Jeg tror alt blir enklere når andre vet litt om hvordan du har det. Og så synes jeg postene har åpnet opp for mange gode og ekte samtaler. Inntrykket mitt er at folk tør å være ærlige og personlige når noen andre har vært det først.
Og derfor synes hun det er verdt å utsette seg for eksponeringsangsten med å dele, hvis det kan hjelpe andre.
– Da er det så jæskla verdt det.
Hun merker hvordan LinkedIn-aktiviteten hennes har hatt en positiv effekt for Lånekassen.
– Vi jobber med å øke følgerskaren på LinkedIn, men jeg ser at folk som har begynt å følge meg, også har begynt å følge, like eller kommentere innholdet til Lånekassen. Jeg er helt overbevist om at det er stor verdi for en virksomhet at de ansatte er aktive i sosiale medier. Særlig fordi bedriftsprofiler ikke får samme rekkevidde på LinkedIn som det privatpersoner får.