Gjensidige er skuffet over alle de negative tilbakemeldingene de har fått etter at de har valgt å vise sin årlige støtte til Pride i sosiale medier.
Gjensidige er skuffet over alle de negative tilbakemeldingene de har fått etter at de har valgt å vise sin årlige støtte til Pride i sosiale medier.

Gjensidige fikk pride-sjokk i sosiale medier

– Vi er sjokkerte og synes det er trist at vi fortsatt møter sterke reaksjoner over et regnbueflagg.

Publisert

– Det er ganske utrolig at vi må bruke tid på dette, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige til KOM24.

Juni er tradisjonelt sett pride-måneden og som en rekke andre bedrifter la også Gjensidige om profilen sin for å markere sin støtte.

Denne typen meldinger ble Gjensidige møtt med da de endret sine sosiale medier-kontoer til å markere Pride.

Men det tok ikke lang tid før de negative kommentarene begynte å hagle inn til dem.

– Trist

– Vi er sjokkerte og synes det er trist at vi fortsatt møter sterke reaksjoner over et regnbueflagg og at det provoserer enkelte så mye at de «spyr» i kommentarfeltene, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

Forsikringsselskapet har jobbet med sosiale medier i 13 år, men blir stadig sjokkert over hva voksne mennesker kan få seg til å skrive offentlig i et kommentarfelt på Facebook, og hvilke holdninger dette gjenspeiler.

Samtidig var de forberedt på at det kom til å komme reaksjoner.

For før de la om hadde to av hans medarbeidere laget en q & for å svare opp på hvorfor de legger om, for de forventet mye støy.

– Slik skal det ikke være i 2023, sier han.

Thoresen sier at det er lov å ha men om organisasjonen som står bak Pride og ellers mening om tematikken.

– Men det er noe med formen som bare forteller oss at dette arbeidet er er bare noe vi må fortsette med, sier han.

Gjensidige har som policy at de lar alle innlegg ligge ute og prøver å svare opp på dem så godt de kan på en saklig måte.

– Vi er oppdragende i form og kanskje vi er med og skaper grunnlag og forståelse for hele kampanjen, sier han.

Denne typen meldinger ble Gjensidige møtt med da de endret sine sosiale medier-kontoer til å markere Pride.
Denne typen meldinger ble Gjensidige møtt med da de endret sine sosiale medier-kontoer til å markere Pride.

Han er klar på at det aldri var aktuelt for dem å ikke vise sin støtte til Pride.

DNB: – Som forventet

– Tvert imot. Det blir enda viktigere for oss og gir mersmak til at vi støtter denne kampanjen og det viser at det er behov for det, sier han.

Også i DNB merker de de negative tilbakemeldingene, det bekrefter kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsberg til KOM24.

– Vi har fått noen negative tilbakemeldinger, men ikke så mange. Det var som forventet, sier han.

Han sier at de får mindre negative tilbakemeldinger nå enn de gjorde i de første åra.

Heller ikke DNB slapp unna gretne kunder.

– Det er lov å markere misnøye med ting. Vi er opptatt av å forklare bakgrunnen for at vi markerer Pride, sier han og legger til at de opplever at de blir møtt med forståelse og at det er klart flere som støtter at banken markerer Pride.

Han bekrefter og at det er folk som truer med å si opp kundeforholdet for at DNB støtter Pride.

– Da må jeg stille spørsmål til dem; hvilke banker er det som ikke er for at kjærlighet er kjærlighet?, sier han.

Som KOM24 har omtalt tidligere går i år DNB også inn som sponsor for årets Pride. De skal ha egne interne arrangement og de skal ha en stor flåte i årets parade i Oslo. De skal og ha egne arrangementer på sine avdelinger spredd rundt omkring i Norge. 

I Skatteetaten har det ikke kommet så mange negative tilbakemeldinger, men noen har det blitt, bekrefter HR-direktør Ragndi Robøl i en e-post.

– Vårt hovedmål er å synliggjøre at vi som jobber i etaten skal være åpne og inkluderende overfor alle mennesker, uavhengig av alder, kjønn, utdanning, etnisitet, funksjonsevne, religiøs tilhørighet og seksuell orientering. Målet er rett og slett å heve ansattes bevissthet om mangfold og viktigheten av at vi som jobber her er åpne og inkluderende overfor alle mennesker, både som kolleger og brukere, skriver hun via en kommunikasjonsrådgiver.

– Blir bare verre og verre

– At Gjensidige får hets og hat for at de bruker regnbueflagg viser at vi har en lang vei å gå i samfunnet, sier styreleder Mona Frank i Regnbuedagene.

Hun viser til at nylig måtte Redd Barna avlyse et arrangement for barn i Bergen etter trusler.

– Det er ikke noe nytt at det skeive miljøet blir utsatt for hat og trusler, men det blir bare verre og verre, mener hun.

Hun sier at både politikere og samfunnet generelt må bli flinkere til å stå opp og ta en dugnad i kommentarfelt og komme ut og støtte organisasjoner som støtter Pride. 

Hun kommer og med et lite stikk til bedrifter som viser sin Pride-støtte.

– Det er fint at de viser støtter under Pride, men det skeive miljøet er der ikke bare i juni.

Powered by Labrador CMS