MENINGER:
Happy Pride, til den som tør
«Klumpen i magen kommer litt oftere opp i halsen nå som det er Pride og sakene dominerer nyhetsbildet», skriver Kristine Meek.
Regnbuelogoer og pride-poster popper opp i tur og orden, men det er på ingen måte overveldende. Frykt for pink-washing, berøringsangst for alt som har med Pride å gjøre, eller dårlig planlegging gjør at mange lar være.
Samtidig trenger skeive medarbeidere og kunder gode allierte mer enn noen gang
Terrorangrepet som drepte, såret og traumatiserte natt til 25. juni i fjor er et alvorstungt bakteppe til årets Pride. Nylig kom PSTs trusselvurdering som slår fast at skeive er mulige terrormål, og torsdag avlyste Redd Barna et arrangement for barn i Bergen på grunn av trusler. Dette er de alvorlige realitetene vi skeive nå forholder oss til. Og jeg kan fortelle at det er krevende.
I fjor bisto jeg Oslo-Pride med krisehåndtering etter terrorangrepet, og den klumpen i magen jeg begynte å kjenne på da, kommer litt oftere opp i halsen nå som det er Pride og sakene over dominerer nyhetsbildet.
Heldigvis har jeg kolleger som slår ring om meg, viser at de bryr seg og har tatt et tydelig standpunkt om å være en arbeidsplass hvor alle kan være hele seg. Det betyr enormt mye.
Og flere har allerede tatt et svært tydelig og viktig steg. Trigger tok et tydelig standpunkt for over en uke siden om at de vil bidra til å gjøre byen vår til et trygt sted. Ansatte får mulighet til å jobbe som frivillig på Oslo Pride i arbeidstiden gjennom en egen Pride-dugnad. Trigger-sjefen sier også hvorfor det er viktig. Hun er en bransjeleder som har tatt et standpunkt. Kudos.
Og smart. Folk ønsker verdibasert ledelse. Sju av ti mener at arbeidsgivers verdier og formål er viktige for dem, seks av ti ville sluttet i jobben om de ikke følte tilhørighet, ifølge en undersøkelse fra HR-selskapet Randstad. Både McKinsey og Boston Consulting Group har analysert hvordan mangfold bidrar positivt på økonomisk avkastning og gjør det mindre sannsynlig at flinke folk slutter. «Silent quitting» er allerede en ting, og minoritetsstress og mistrivsel er trolig blant årsakene.
Derfor er synliggjøring av verdier og mangfold viktig, fordi det sender et viktig signal. Og heldigvis er eksemplene på bedrifter som går foran flere. Strawberry har både tatt seg tid til en total rebranding og flagger fortsatt med all tydelighet sin livsbejaende holdning til mangfold.
Yara gjødsler for sosial trygghet på jobb ved å bli partner med Oslo Pride.
Posten har allerede brukt jula til å kline til, nå leverer de stolt med regnbuen på postbilene.
Avinor ruller ut mangfoldsløftene sine og viser fram konkrete eksempler på hvordan det er å være skeiv på jobb. Det er bra. At de i tillegg klarer å moderer et tidvis grumsete kommentarfelt med tydelighet og empati er veldig bra.
For det er ikke nødvendigvis enkelt, og meningene er mange. Derfor har vi utviklet noen enkle råd til et fargerikt fellesskap under Pride, for de som rett og slett lurer på hvor de skal begynne. Det handler i bunn og grunn om å bry seg, gjennom symbol, ord og handlinger. Og det handler også om å ikke vente på at «den skeive» på jobben arrangerer noe gøy, eller selv må si ifra at det ikke er så gøy å være gay på din arbeidsplass. Og gjør det nå. Det er mange som nå går med en klump i magen, som ønsker seg sterke verdidrevne ledere på laget.
For mange kom Pride-måneden som julekvelden på kjerringa. Hvorfor? Fordi de ikke har årshjulet i orden? Kanskje. Men mest av alt handler det om at de ikke har tatt godt nok inn over seg at Pride og mangfold handler om å skape en trygg og god arbeidsplass gjennom hele året.
Selv om jeg virkelig mener at man bør vise fram hvem man er på mangfoldsområdet, så er ikke Pride og mangfold først og fremst et kommunikasjonstiltak. Det er et mangfolds- og integreringstiltak. De som jobber godt med dette, har ofte mange ansatte, mange kunder og dyktige ledere – og gode resultater.
Men for å være ærlig – det er virkelig plass til mange flere.
Jeg kunne brukt en del avsnitt på selskaper og organisasjoner som ikke markerer Pride. Som aktivt velger det bort, eller ikke har tatt stilling i det hele tatt. Husk at det å gjøre ingenting også er et tydelig signal til skeive kunder og kolleger som kanskje tenker det er lurest i å bli i skapet i møte med deg og din bedrift.
Jeg har selv snublet tilbake inn i det skapet i møte med noen jeg ikke viste helt hvor jeg hadde, og det skapet er både rotete og ukomfortabelt.
Men et rotete skap kan dessverre fremstå ganske attraktivt etter et terrorangrep. Problemet er bare at du ikke får gjort noe særlig god jobb, eller levd noe særlig godt liv inni det skapet.
Det er en grunnleggende menneskerett å kunne være den du er, og elske den du elsker uten å måtte skjule deg i frykt. Er du enig? I så fall – tør å løft flagget, for vi trenger det virkelig nå.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.