– Vi trenger at noen av de vi sier nei til tenker shit de sier nei til reklamekronene våre
Håper på forandring.
(Klingenberg kino): – Skal vi ha regulering i aviser eller mediebyrå må det henges på en sertifiseringsordning. Man kan ikke bare si at Equinor er dårlig. Det holder ikke.
Det sier Hanne-Lene Dahlgren i en debatt under årets Green Camp på Klingenberg kino.
Hun var i debatt med Bergens Tidendes sjefredaktør Frøy Gudbrandsen, Preben Carlsen som er daglig leder i Switch og Iselin Stensrud som er rådgiver og bærekraftsdirektør i giganten Mindshare.
Temaet for debatten var om det bare er pengene og business som rår blant influencerne og mediekanalene eller har de også et større ansvar i det grønne skiftet?
Dahlgren selv har startet opp influenserbyrået Team Tomorrow og har sagt nei til jobber verdt seks-sju millioner kroner siden oppstarten for de har regler for hvem de kan jobbe med.
Blant annet nekter de å jobbe med aktører som motarbeider det grønne skiftet og de samarbeider bare med de som er med på Dyrevernalliansens oversikt over hvem som har grønt lys.
Hanne-Lene Dahlgren
– Vi trenger at noen av de vi sier nei til tenker shit de sier nei til reklamekronene våre, kanskje vi må gjøre noe med det, sier hun.
Derfor vil hun ha på plass flere sertifiseringsordninger som gjør det enklere for dem og andre å kunne ta beviste valg.
Dahlgren mener at både media, reklamebransje og influensere viser at de tar ikke det grønne skiftet på alvor og bryr seg. Hun mener at blant annet de største avisene pusher reklame som ikke får verden framover.
Nå vil hun ha på plass en felles ordning der 20 prosent reklameinntektene til pressen er fra bærekraft og sertifiserte brands allerede neste år og at det så stiger.
– Det hjelper ikke at Team Tomorrow sier nei til ikke fronte fast fashion, vi må ha med flere, sier hun.
– Kan ikke forby lovlige produkt
Hun mener det bør være mulig å få til.
– Det er mange som er interessert men som ikke hadde takket nei. det hadde heller ikke avisene dine, sier hun henvendt til debattleder Erik Waatland fra Tjuefire.
– Det er urettferdig å henge det på enkelte personer som selger reklame, mens VG skjønner vi, de ansatte der må jo ha lønn, sier hun med henvisning til at det ikke bare er influensere som bør få kritikk.
Hun mener også de som lager reklamene fortjener kritikk. Hun mener de må spørre seg selv om hva er deres fotavtrykk på jobben og hva kan de gjøre med det og stiller spørsmål til at store aktører får kjøre på med sine kampanjer mot mindre aktører som prøver å være bærekraftige.
– Vi må hjelpe de som kommer opp, det må vi som bransje gjøre, sier hun.
Her får hun delvis støtte av Gudbrandsen i BT.
– Jeg er helt for at vi må tenke på hvordan vi rigger systemet så de som satser på bærekraft tjener på det, men å forby lovlige produkt går ikke, sier hun.
En ny ting de har begynt å merke i Bergens Tidende er at annonsørene stiller mer krav til dem og deres utslipp.
Snakker mindre om vegetarmat i Bergen
– Det er ganske nytt, sier Gudbrandsen.
Hun forteller at avisen har gjort en vesentlighetsanalyse for å finne ut hva er det viktigste de kan gjøre for å satse på bærekraft.
Konklusjonen var at de må satse på journalistikken og bidra til en fri og uavhengig presse.
– Det er vårt viktigste bidrag. Så nå snakker vi mindre om vegetarmat på møtene og heller mer journalistikk, sier hun.
Preben Carlsen i Switch har en klar oppfordring til dem som jobber med reklame.
– Alle som jobber med kommunikasjon og markedsføring og som sitter tett på markedet og har gode muligheter til å forstå trender og bevegelser tidlig og kan ta det inn i organisasjonen må gjøre det, sier han og sier at den nye kunnskapen om trendene må inn alt på produktutviklingsstrategiene.
– De må steppe opp gamet og dra innsikten om omverden inn i organisasjonen og jobbe tettere med ingeniører og produktutviklere, sier han.