Britt Nilsen

Derfor har ikke Schibsted en bærekraftsstrategi

– Hva er det de ikke forstår?

Publisert

(Bergen):– Det er ikke noe du kan drive med på siden, det er en forutsetning for å drive forretning framover. Derfor har vi ingen bærekraftsstrategi i Schibsted, vi har en strategi og den må være bærekraftig.

Det sier Britt Nilsen, Head of Sustainability i Schibsted på Salgs og reklameforeningen i Bergens arrangement Mrkt Remix, onsdag.

– Stanga hodet i veggen mange ganger

Der var nærmere 200 markedsførere samlet for å lære mer om hva som skjer i bransjen nå.

Bærekraft har vært et buzzord i bransjen i mange år, Nilsen fortalte fra scenen om flere av de tingene mediekjempen har klart å oppnå.

Hun la ikke skjul på at det ikke bare har vært en dans på roser.

– Det ser bra ut på presentasjon, men sannheten er at jeg har pushet denne agendaen i fem år. Det har vært en tøff reise og jeg har stanga hodet i veggen mange ganger, sier hun og forteller at hun har måttet ta flere steg tilbake underveis og hun sier hun måtte stille seg noen spørsmål.

– Hva er det de ikke forstår? At dette er stor verdi? Hvorfor ser de på meg som en aktivist og ikke en som ønsker å drive med business? Om du skal være ansvarlig for bærekraft må du være glødende engasjert, villig til å stå i det i det lange løp til du har fått forankret strategien i toppen og ikke bare på papiret, men i realiteten, sier hun.

Hun sier at de som konsern har et godt utgangspunkt for å være bærekraftig, men peker samtidig på at de startet ikke finn.no for å redde miljøet, men for å redde egne rubrikkinntekter.

– Sånn kan man ikke tenke framover, man må være bevist på hva slags effekt vi har på samfunnet, sier hun.

Schibsted bruker også kunstig intelligens for å bli bedre på bærekraft.

Ved hjelp av KI har de fora algoritmene med optimalisert det antall aviser hver enkelt forhandler skal få.

Konsernledelsen blir målt

– Aftonbladet har gjort det og de sparer penger og miljøet. Du slipper både papiret og produksjonen. VG skal se på det nå, forteller hun.

De er bare tre personer som jobber i bærekraftsavdelingen til Schibsted men hun mener likevel man har oppnådd ganske mye og at de har gått fra å ha en ad hoc-tilnærming til det hele til å ha fått det inn i produktutviklingen.

Hun sier bærekraft nå er naturlig integrert inn i kommunikasjonen deres.

Det er kommet inn i årsrapporten men og i kvartalsrapporten til investorene. Først kommer det en slide med høydepunkter fra siste kvartalet så på bærekraftsbiten.

Nå er det slik at når Schibsted jobber med bærekraft så er det fordelt på ni tema som de har sagt er vesentlige, der de aller viktigste er journalistikken, markedsplassene, ansvarlig håndtering av data og ansvarlig markedsføring

Og under de ni temaene ligger det 22 bærekraftsområder.

– Konsernledelsen blir fulgt opp på de målene som er satt, forteller hun.

Hun oppsummerer bærekraftsreisen til Schibsted med at det handlet om å bli moden på bærekraft.

–Fra en tilstand der man minimerer risiko der man følger lover og regler og tar vare på ryktet sitt og rapportere på minimumsnivå, til å forstå at bærekraft driver for forretningen din og sikre forretningsmodellen så den tåler framtida eller finner nye, sier hun.

Det viktigste hun vil folk skal sitte igjen med er følgende:

– Det må ha forankring i toppen og forankring i strategien eller er det det første som ryker i tøffe tider, sier hun.

Powered by Labrador CMS