Kremena Yordanova

– Om du betyr alt for alle, er det vanskelig å peke på hva du står for

– De fleste markedsførere skammer seg over hva vi har gjort til nå.

Publisert Sist oppdatert

(Bergen:)– Markedsførere glemmer at de er kunder selv også. En merkevare er alt vi gjør, men det vekker og følelser i folk. Majoriteten av folk har følelser knyttet til et brand.

Det sier Kremena Yordanova, Director Marketing Activations for Reebok.

Hun var i Bergen på onsdag for å snakke på Salgs- og reklameforeningen i Bergens arrangement MRKT Remix.

I et intervju med KOM24 snakker hun om alle utfordringene det er å drive som markedsfører i dag.

Kjendis-influensere

Bærekraft, grønnvasking og influensere er tre stikkord.

– Om du betyr alt for alle, er det vanskelig å peke på hva du står for, mener hun.

En av utfordringene hun snakker om er det å jobbe med influensere og kjendiser på en lengre basis.

Hun fortalte om utfordringene med å inngå samarbeid med kjente profiler og lange kontrakt og hva som kan skje om det ikke blir den globale suksessen man håper på.

Men hvordan finner man en globlal ambassadør som snakker til alle? For alt du gjør kan øke eller minske deg i et marked.

– Om det er et produkt som mangler relevans i alle dine segment, vær klar på det og jobb med planer tidlig og ikke la det gå en runde til, er hennes klare råd.

Hun mener at det første man kan lære av det hele er å ikke inngå for lange avtaler med influensere.

– Man må anerkjenne hva som fungerer og hva som ikke fungerer og gi det plass og putte pengene i det og la det bli en suksess. Eller vi kan enes om kortere avtaler med stjernene, sier hun.

Samtidig mener hun det er enklere for små selskap å lykkes med stjerne-influensersamarbeid da det kan være to parter som tror de har verdier som passer sammen og man kan prøve det ut.

Behovene dine må møtes

Bærekraft er og et ord som engasjerer henne.

Hun sier at det er svært komplisert å drive med markedsføring og å være bærekraftig.

–Flere selskap må gjøre mye mer og kundene må bli smartere når det gjelder hvem de handler fra. Men prislappen er sånn at bare de velbemidlede har råd til å bekymre seg om bærekraft. Jeg tror ingen vil snakke om det, men når mange av dine behov ikke blir møtt, hvordan kan du da tenke på hvor kjøper du skoene dine når du bare trenger et par sko så du kan gå på jobb?, spør hun.

Hun sier at de unge voksne nå har et mye sterkere fokus på dette med bærekraft og at dette er noe hun merker når de rekrutterer.

Hun sier at om de unge som søker jobber tror at sin potensielle arbeidsgiver ikke har planer for å bli bedre på bærekraft eller ikke gjør nok vil det få konsekvenser for deres lojalitet.

– Jeg vil ikke at noen kommer til mitt team som tror vi ikke verdsetter deres verdier, sier hun.

– Om merkevarens verdier krasjer med dine personlige verdier mener jeg at man ikke bør jobbe for dem. Hvor høyt oppe på din markedsføreragenda er bærekraft og kan du få gjennomslag for det? Og om merkevaren ikke er klar for det, hvordan skal man utstyre teamene for å være klare for det og hva betyr det egentlig å være klar for det? Hva er det absolutte minimum man skal gjøre? Følge loven, er det nok?, spør hun og mener at svaret er nei.

Skammer seg over hva de har gjort

Yordanova fikk med seg Britt Nilsen fra Schibsteds foredrag der hun snakket om hvor viktig det er å embedde en bærekraftsstrategi inn i konsernets strategi. Hun sier at om man ikke følger det opp med et skikkelig budsjett er det ikke noen god strategi.

Grønnvasking er det mange som blir beskyldt for å holde på med og så seint som i fjor fikk netthandelsgiganten Zalando en grønnvaskingspris av Forbrukerrådet.

Dette temaet opptar henne.

– I Amsterdam er jeg del av en organisasjon der vi snakker om det og de fleste markedsførere skammer seg over hva vi har gjort til nå, men det starter med å være på den ukomfortable plassen for få til forbedring. Du må anerkjenne hvor du er og hvor du skal og du må anerkjenne at det krever veldig mye, sier hun.

– Vi bygger merkevarer som skal være her lenge etter oss, men om vi fortsetter å bruke opp alle ressursene våre er det ikke bra. Det er ukomfortabelt å løfte opp steinen og se hva som er under, men det er en øvelse som må gjøres.

Powered by Labrador CMS