Ole Henrik Stubberud vil ha mer H2H-markedsføring i framtiden.

– Husk at du snakker til mennesker

GKs kreative leder vil ha en endring i måten man tenker B2B-markedsføring på.

Publisert

(Bergen): – Folk hater dårlig kommunikasjon og reklame, men spiller du en relevant rolle senker de guarden og tar det til seg. Og så etterrasjonaliserer de på hvorfor gjorde jeg det?

Det sier kreativ leder i Geelmuyden Kiese, Ole Henrik Stubberud på onsdagens MRKT remix i Bergen.

Han snakket om kommunikasjon og god reklame og sammenlignet det med en trojanske hest.

– Innlevelse gjør kommunikasjon til en trojansk hest, mener han og sier at man må finne det som gjør at folk senker guarden.

Hans hovedbudskap var at man må droppe å snakke om B2B-markedsføring. Han kjemper for å innføre H2H-markedsføring, altså fra human to human, menneske til menneske.

Stubberud mener at utfordringen ligger i B2B, men at svaret er H2H.

–Det viktigste er at mottakeren din er et menneske, det er dets oppmerksomhet man skal nå inn til. De må få nok informasjon og kommunikasjon til at tar den beslutningen vi håper den tar, sier han.

Han mener at bedrifter som skal snakke til andre bedrifter tenker at man at skal snakke bedriftsspråk.

– Tenk heller bedrift til mennesker. Hva hadde man gjort om det var fra menneske til menneske? Man glemmer som bedrift å snakke om følelser og hvilken rolle kan du bety inn i folks hverdag, mener han.

Han sier at man må prøve å finne den historien og definere den rollen du kan spille inn i folks liv. Han peker og på at bedrifter har mye informasjon på nettsider, brosjyrer, messemateriell og kanskje noen contentartikler på hjemmesiden.

– Men emosjonelle valg er det som trumfer alt, mener han og avslutter med en helt klar oppmoding:

– Lev deg inn i målgruppen, demonstrer at du forstår dem. Opptre uventet, men relevant og dont bore people into buying your produkt.

Powered by Labrador CMS