Krever lovforbud mot fossilreklame i Norge
Vil droppe frivillige ordninger og ha et lovforbud på plass.
(Klingenberg kino):– Norske byrå, byråledere og eiere bør gå sammen og si at vi må endre bransjen så våre egne byråer kan leve videre.
Det sier Gustav Martner til KOM24.
Den tidligere svenske byrålederen som har opplevd stor suksess gjennom sin karriere i reklamebransjen og har sikret seg flere løver fra Cannes blant annet for jobber gjort for SAS og Volkswagen.
Torsdag var han i Oslo for å snakke på Green Camp.
Klikk her for å lese hva norske politikere sier om et forbud mot fossilreklame.
Følte seg lurt
Men i 2022 gjorde han seg bemerket da han stormet scenen i Cannes på den første dagen av festivalen og leverte tilbake gull-løven sin og bad om et fossil-reklameforbud.
I Sverige er man kommet dit at Stockholm jobber for å få innført et fossilreklameforbud. Han tror at flere svenske byer kan komme etter.
Nå vil han at norske byråer også skal begynne å gjøre noe.
– Jeg hadde flyselskaper som kunde og trodde jeg kunne være en del av løsningen ved å jobbe for dem, men jeg ble overbevist om det var bullshit. Det er mange som er lurt, kanskje her i salen også, som er lurt av de selskapene og som bør se seg selv i speilet og se på hvordan lederne sine opptrer og se til at de ikke deltar med grønnvasking og systemic change og forby fossilreklame, sier han.
I april ble det kjent at over 500 byråer hadde signet Clean Creatives opprop for å forby fossilreklamer, ingen av dem er norske.
Martner, som nå er aktivist for Greenpeace, sier at han kan forstå det.
– Det er litt risky for du står der og lurer på hvordan du skal sørge for at dine ansatte får lønn. Det norske byrå må gjøre er å gå sammen i bransjeorganisasjoner og si at vi som bransje støtter et fossilreklameforbud, sier han.
– Man har et ansvar
Han er forsiktig med å anbefale enkeltbyrå om å gå ut og ta standpunkter mot fossilreklame alene. Han peker blant annet på at de da stiller seg i en situasjon der de ikke lenger kan ta på seg alle typer oppdrag.
– Og når det er tøffe tider så kanskje det ikke er så mange oppdrag å velge mellom i det hele tatt. Jeg har selv stått der som byråleder, og på den ene siden har du din etiske holdning, men samtidig har du ansvar for dine ansatte, deres familier og lønnen deres. Og da står man i en konflikt og den løser vi ved å løfte opp spørsmålet på et høyere nivå til de som er ansvarlige. Derfor må vi ha et fossilreklameforbud og ikke frivillige ordninger, sier han.
Etter alle aksjonene i Cannes i fjor prøvde KOM24 å lage en sak der vi spurte de største norske byråene om de ville støtte et fossilreklameforbud. Bare et byrå sendte oss et svar og en bransjetopp fortalte at dette er et tema som ingen vil snakke med pressen om.
– Den holdningen kommer til å ødelegge for dem selv, mener Martner og spør det retoriske spørsmålet om det er noen reklamebyrå i Norge som kjemper for å få tilbake tobakksreklamen.
– Det argumentet er så dumt
– De forstår ikke at de må ofre noe nå for å få en bedre framtid. Det er et lite offer nå å slippe disse oljepengene, sier han.
– Men hvor lett er det å si nei til disse oljepengene når vi er et lite land og den bransjen er så stor i Norge?
– Det argumentet er så dumt, man hadde rettssaker i USA for å stoppe sigarettforbudet. Men så kommer det og det funker. Sånn er det og med oljen og, du trenger ikke lage reklame for olje, sier han.
Nå håper han at hans historie kan inspirere andre kreatører, også i Norge. Han har også en siste og mye mer kontroversiell metode også og sier at man kan vende seg mot kundene og bite hånden som forer den.
– Man kan jobbe innenfra og sabotere, men det skaper mer spenning. Men jeg synes man skal lekke informasjon slik at vi på utsiden som jobber mot industrien får konfidensiell informasjon, sier han.