– Man sier jo ofte at det aldri passer å få barn, men for meg passet det virkelig dårlig, spøker Emilie Stordalen. Mandag lanserte hotellkonsernet Strawberry, som tidligere var kjent som Nordic Choice Hotels.

Emilie Stordalen er i mammapermisjon samtidig som hotellkonsernet bytter navn: – Han kom på det dårligste tidspunktet

Nordic Choice Hotels er historie: – Vi er rebeller og det ligger litt i vårt DNA, sier Emilie Stordalen.

Publisert

Mandag fylte hotellkonge Petter Stordalen Jernbanetorget i Oslo, for lanseringen av Strawberry – som er det nye navnet til hotellkonsernet som før var kjent som Nordic Choice Hotels.

Strawberry:

  • Strawberry består av 229 hoteller, samt restauranter, spa, barer og gym.
  • Kjeden har over 2,4 millioner medlemmer, som med Strawberry vil få et bredere tilbud som medlem i kundeklubb og gjennom lojalitetsprogram.
  • Navnebyttet markerer selskapets nye visjon om å være best på opplevelser i Norden.
  • Strawberry samarbeider med blant andre Preferred Hotels & Resorts, Ving, Hurtigruta og Live Nation, som vil komme Strawberry-medlemmer til gode.

Fram til hun gikk ut i mammapermisjon i desember, var det Stordalens datter, Emilie Stordalen som har hatt rollen som markedssjef. Det er foreløpig uavklart hvilken rolle hun får etter endt permisjon, men hun kommer ikke tilbake som markedssjef, opplyser hun.

Stordalen har vært en del av hotellkonsernet i drøye fire år og ble markedssjef i pandemien. Hun er en av mange i konsernet som har jobbet med rebrandingen, som begynte i 2018.

– Hvordan var nervene før lanseringen?

– Det var helt grusomt. Helt forferdelig. Men vi har stor tro på konsernet – også er det jo litt «oss». Vi er rebeller og det ligger litt i vårt DNA å gjøre noe stort, sier Emilie Stordalen, til KOM24.

– Passet virkelig dårlig

I februar ble hun og forloveden foreldre for første gang, og hun er nå ute i 80 prosent permisjon – samtidig som konsernet bytter navn.

– Altså jeg elsker sønnen min og jeg kunne ikke vært lykkeligere, men han kom på det dårligste tidspunktet. Man sier jo ofte at det aldri passer å få barn, men for meg passet det virkelig dårlig, ler hun.

Navnebyttet til Strawberry er en del av et større strategiarbeid som har foregått i lang tid.

– Vi er mer enn bare en hotellkjede og derfor trengte vi et navn som også representerer at vi tilbyr langt mer enn bare hotell og overnatting.

Må holde navnebyttet varmt

Strawberry-universet skal tilby mer en totalpakke av ulike opplevelser og eksterne partnere – alt fra overnatting, restaurantbesøk, ferieaktiviteter og billettsalg.

– Vi driver multi branding og vi har en multi branding strategi, så dette var et naturlig neste steg for oss.

Foreløpig vil ikke navneendringen påvirke navnene på hotellene eller hotellkjedene. Strawberry består av de fire hotellkjedene Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel og Clarion Collection Hotel. I tillegg til 44 frittstående hotell som blant andre The Thief, Farris Bad og Sommerro.

Rebrandingen av Nordic Choice Hotels, tror Stordalen vil gå greit for seg.

– Selv om navnet er kjent blant mange, så har vi faktisk aldri hatt et fysisk hotell som heter Nordic Choice. Også tror jeg at navnebytter er noe som går seg til. Vi har tidligere sett at det har vært mye oppstandelse rundt andre bytter, men etter en stund er det få som snakker om det.

Hun tror tydelig og presis kommunikasjon er det som skal til.

– Nå hadde vi stor markering og ståhei på Jernbanetorget, så oppgaven vår videre nå blir å holde dette varmt, slik at folk også om en måned vet hva Strawberry er, nemlig at det er der man fortsatt booker hotell, men også opplevelser når man er på reise.

Begynte som jordbærselger

Foruten om lanseringsfesten i Oslo har hotellkonsernet benyttet seg av markedsføring utendørs, i sosiale medier og på alle deres egne plattformer, i tillegg til betalt annonsering i alle Schibsteds kanaler.

F.v. Emilie Stordalen og Bettina Flatland, har begge jobbet med rebrandingen av hotellkonsernet, som mandag denne uken byttet navn til Strawberry.

– Tradisjonelt sett fokuserer vi mye på digital markedsføring og organisk i sosiale medier, i tillegg til direkte kanaler med våre 2,4 millioner medlemmer. Den største forskjellen på oss og andre som har gjort lignende, er at vi ikke bruker TV, sier kommunikasjonsdirektør, Bettina Flatland.

Og legger til at det er en prioritering og kostnadsbesparelse fra deres side.

– Men også fordi vi historisk ikke har gjort det tidligere. Så gjenstår det å se om vi kan stå med den strategien når trykket er over – for det vil jo avta på et tidspunkt, selv om det er veldig mye som skjer akkurat nå og de neste ukene.

Det er ikke tilfeldig at valget falt på nettopp Strawberry. Petter Stordalens første jobb var som jordbærselger.

– Vi er heldige som har en så genuin historie med pappas forretningsstrategi godt forankret i navnet og historien. Vi har hatt flere byråpitcher, og det er ingen som har rådet oss til å ikke ta navnet, sier Stordalen.

– Vi hadde nok stått stødig i navnebyttet uansett, men det var interessant at ingen mente vi burde vurdere et annet navn.

Strawberry samarbeider med NoA-byråene Bold og Åkestam Holst, der Bold har jobbet med profil og grafisk og Åkestam med kommunikasjonskonsept. NoA fungerer også som strategisk partner og har bistått bredt med ulike tjenester i forbindelse med rebrandingen.

Powered by Labrador CMS