Simen er Petter Stordalens nye kreative rådgiver
– En rolle som kommer til å passe meg midt i blinken.
Etter to år i Askeladden bestemte Simen Ringen (23) seg for å følge freelancer-drømmen. Denne måneden begynte han i ny jobb som kreativ rådgiver for hotellkongen Petter Stordalen.
Stillingen går ut på å være fotograf og innholdsprodusent.
– I tillegg har jeg det kreative og redaksjonelle ansvaret for hans kanaler. Dette i tett samarbeid med Petter og resten av den flinke gjengen i kommunikasjonsavdelingen i Nordic Choice, forteller Ringen til KOM24.
Ansatt nummer fem i TRY Film
Hans kreative reise begynte i 2018 etter at han kom i kontakt med Stian Reinhartsen og Reinhartsen Media.
– Jeg ble kastet ut i rollen som sosiale medier ansvarlig for 71 Grader Nord Kjendis.
Han forteller at det ene førte til det andre, og noen få måneder senere ble han ansatt i den da nystartede produksjonsavdelingen i TRY, kjent som TRY Film. Ringen ble ansatt nummer fem.
– At min daværende sjef Christian Aas, turte å satse på en uerfaren 19 åring uten noe spesiell erfaring, fatter jeg fortsatt ikke. Men det er jeg evig takknemlig for.
Etter to lærerike år i TRY, fikk han melding fra en tidligere kollega.
– Han lurte på om jeg var interessert i å ta en kaffe med markedsføringslegenden og sjef for marketing i Askeladden & Co, Tim Nilo.
Askeladden var på dette tidspunktet på utkikk etter noen som kunne bistå selskapet med innhold på tvers av alle selskapene deres. Den jobben ble Ringen sin etter en kaffe med Nilo.
– Det å få jobbe med så utrolig mange flinke folk på tvers av alle selskapene i ulike bransjer, var ekstremt verdifullt og lærerikt. Tilnærmingen Nilo og gjengen i Askeladden har til business og marketing, er helt unikt og jeg er super takknemlig som har fått vært en del av det eventyret.
– Midt i blinken
Som freelancer har Ringen jobbet med foto, video og grafisk innhold. Og han har hatt en tilsvarende rolle som kreativ rådgiver, hvor han har jobbet med artister som blant andre Broiler, Marcus & Martinus, Madcon og CLMD. I tillegg har han gjort kommersielt innhold for merkevarer som Gilde, Sweco, og Samsung.
Etter to år med eventyr sammen med Askeladden, bestemte han seg i september for å satse videre og freelance.
– Og etter knappe 2 uker som freelancer fikk jeg melding av Marius Parmann i Storm Communication som fortalte meg om rollen de søkte i Nordic Choice Hotels.
1. desember begynte han i rollen som kreativ rådgiver for hotellkongen Petter Stordalen. En rolle han tror vil passe ham godt.
– Med tanke på den kommersielle og kreative erfaringen, samt kunnskap om hva som faktisk fungerer av innhold på de sosiale kanalene, mener jeg dette er en rolle som kommer til å passe meg midt i blinken.
Rollen som kreativ rådgiver er en fast stilling, og selv om han hadde tenkt til å satse freelance, var det en for bra mulighet til å ikke søke.
– Målet som freelancer var å kunne tilby alt innenfor «Gen Z kultur», som blant annet sosiale medier, stillbilder, kreativt digitalt videoinnhold, grafikk, grafiske animasjoner og små og mellomstore videoproduksjoner. Og den langsiktige ambisjonen var å opprette et eget AS, for deretter å bygge en større kundeportefølje og utvide med ansatte. Men det får jeg foreløpig ha til gode.