Så mye penger er satt av til kampanjen som ble stoppet
Reiselivskampanjen til Innovasjon Norge ble tatt av lufta etter at det kom flere reaksjoner. Nesten tre millioner kroner er satt av til kampanjen, som de nå jobber med å relansere.
Onsdag 28. august kom nyheten om at Innovasjon Norges reiselivskampanje måtte settes på pause.
Årsaken var at flere aktører innenfor reiselivet i Nord-Norge og på Vestlandet var kritiske til budskapet.
Både Nordnorsk reiseliv og Fjord Noreg uttrykte bekymring for at kampanjen kunne føre til ytterligere overbelastning av natur og skape økonomiske vansker for kommersielle aktører i områdene.
Kampanjen er utviklet av Innovasjon Norge og Visit Norway i samarbeid med reklamebyrået NORD DDB.
KOM24 har fått innsyn i summene som er satt av til jobben, som er delt inn i tre faser.
Fasene går over flere år, og det totale budsjettet for alle tre er på omtrent 2.850.000 kroner.
I tillegg kommer kostnader knyttet til betalt spredning av kampanjen. I år har de planlagt for 1,2 millioner kroner i spredning, gitt at de kommer så langt, opplyser Innovasjon Norge.
Mellom 700.000 og 800.000 kroner har gått til første fase, som nå er stoppet.
Dette innebærer utvikling av konseptet og produksjon av rekrutteringsfilmene som enda ikke er lansert. Disse filmene skal brukes når kampanjearbeidet fortsetter, forsikrer Innovasjon Norge.
På spørsmål om hvor mye penger de har tapt på at de måtte stoppe arbeidet, har de ikke noe konkret svar.
De har allerede jobbet med kampanjen i nesten to år.
– Selv om vi har jobbet med konseptet en stund, er kampanjen fortsatt i en tidlig fase, og filming av selve kampanjen er ikke blitt gjort. Dermed har vi ikke tapt så mye, annet enn tid og noen kostnader knyttet til endringer i tidslinjen, sa Aase Marthe Horrgimo, som er direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, en e-post til KOM24 tidligere denne uken.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no