Dette har skjedd hos Twitter siden Elon Musk overtok
Etter at Elon Musk overtok selskapet forrige torsdag har det ikke gått en dag uten dramatikk for eier, ansatte og brukere. Ryktebørsen har jobbet overtid, og Musk selv har bidratt med motstridende uttalelser. Her er en oversikt over det viktigste som har skjedd.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det vi vet
Her må vi starte med et forbehold: Det vi «vet» i dag, kan godt endre seg i morgen. Elon Musk har flere ganger sagt at han har bestemt seg for en ting, for så å ombestemme seg dagen etter.
Elon Musk endret forsiden på Twitter.com allerede på sin første dag som eier. I stedet for at nye besøkende møtes med valget mellom å logge inn eller opprette en konto, blir de nå sendt rett til Explore-siden.
Han sparket store deler av toppledelsen, avsatte hele styret, og innsatte seg selv som administrerende direktør. Samtidig hentet han inn egne rådgivere og ansatte fra Tesla og SpaceX til å hjelpe seg med å få kontroll over selskapet.
Torsdag ettermiddag denne uken fikk de ansatte i Twitter en epost fra ledelsen som bekreftet at antall ansatte skulle reduseres, og at ingen skulle komme på jobb fredag.
De ansatte fikk en epost med svar på sin egen skjebne. De som beholdt jobben fikk den gode nyheten på sin Twitter-epost, mens de som mister jobben fikk beskjed på sin private epost.
Omtrent halvparten av selskapets 7 500 ansatte ble sagt opp.
Blant avdelingene som ble hardest rammet var policy, kommunikasjon, kuratering, etisk AI, dataanalyse, forskning, maskinlæring, universell utforming og noen av utviklerteamene på kjernesystemene. Gruppen «Trust and safety», som har ansvar for moderering, sa opp 15 prosent av de ansatte. Yoel Roth, som leder avdelingen, forsikret i en tweet at det ikke vil gå ut over moderering av innhold på Twitter.
Here are the facts about where Twitter’s Trust & Safety and moderation capacity stands today:
— Yoel Roth (@yoyoel) November 4, 2022
tl;dr: While we said goodbye to incredibly talented friends and colleagues yesterday, our core moderation capabilities remain in place.
Torsdag saksøkte flere ansatte og tidligere ansatte Twitter for å ha brutt loven i forbindelse med oppsigelsene. Ved masseoppsigelser er det et krav at arbeidsgiver varsler de ansatte minst 60 dager før oppsigelsene trer i kraft. Dette mener altså de ansatte at Twitter bryter med fredagens oppsigelser.
Musk mener han ikke bryter loven, fordi de ansatte som mister jobben får lønn i to måneder før de blir oppsagt. De som skriver under på en avtale som fritar Twitter for ytterligere ansvar, får i tillegg en ekstra månedslønn.
Twitter skal begynne å ta betalt for verifiserte kontoer.
De blå merkelappene du ser på verifiserte kontoer har frem til nå vært forbeholdt utvalgte brukere, som kjendiser, politikere og journalister. Nå har Elon Musk gitt utviklerne beskjed om å endre verifiseringsprosessen, og gjøre det blå verifiseringsmerket til en del av Twitter Blue-abonnementet.
For 80 kroner per måned får du det blå verifiseringsmerket, tweetene dine blir prioritert i feeden, og du ser færre annonser. Du vil også kunne poste lengre videoer og få tilgang til artikler bak betalingsmur hos medier som samarbeider med Twitter.
Twitter’s current lords & peasants system for who has or doesn’t have a blue checkmark is bullshit.
— Elon Musk (@elonmusk) November 1, 2022
Power to the people! Blue for $8/month.
I en Tweet forteller Musk imidlertid at offentlige personer vil få et ekstra verifiseringsmerke på sine kontoer. Om dette kun gjelder politikere som betaler for Twitter Blue eller alle, sier han ingenting om.
Kritikken har haglet etter at det ble kjent at man heretter må betale for å få det eksklusive verifiseringsmerket, men Musk står på sitt. I en tweet lørdag skrev han: - Kjeft på meg så mye dere vil, men det kommer til å koste 8 dollar.
Trash me all day, but it’ll cost $8
— Elon Musk (@elonmusk) November 5, 2022
De som venter på at Donald Trump og alle de andre som er kastet ut av Twitter skal slippes inn igjen, må smøre seg med tålmodighet.
Musk sier at ingen utestengte vil slippes inn igjen før de har en ordentlig prosess på plass, og at det vil ta flere uker. Han forsøker også å forsikre annonsører og andre om at Twitter fortsatt vil ha et sterkt fokus på moderering av innhold.
Again, to be crystal clear, Twitter’s strong commitment to content moderation remains absolutely unchanged.
— Elon Musk (@elonmusk) November 4, 2022
In fact, we have actually seen hateful speech at times this week decline *below* our prior norms, contrary to what you may read in the press.
Flere mediebyråer har anbefalt sine kunder å vente med videre annonsering på Twitter inntil det er avklart hva Musk vil gjøre med innholdsmoderering på plattformen.
Flere annonsører har også bekreftet at de stopper sin annonsering inntil videre. Blant disse er General Motors, Volkswagen, Pfizer og General Mills. Musk bekreftet selv i en tweet at plattformens annonseinntekter har falt dramatisk som følge av dette.
Ryktene
Twitter has had a massive drop in revenue, due to activist groups pressuring advertisers, even though nothing has changed with content moderation and we did everything we could to appease the activists.
— Elon Musk (@elonmusk) November 4, 2022
Extremely messed up! They’re trying to destroy free speech in America.
Lekkasjer fra interne eposter og dokumenter gir et bilde av hvilke planer Elon Musk har for Twitter i fremtiden.
Han skal blant annet ha bedt utviklere om å forberede en relansering av videotjenesten Vine i løpet av året. Vine var en tjeneste som lot brukerne lage seks sekunder lange videoer som gikk i loop. Tjenesten ble kjøpt av Twitter i 2012. I 2016 ble tjenesten stengt for nye opplastinger, etter at skarp konkurranse med blant annet Instagram gjorde at Vine begynte å miste brukere og annonsører. I 2019 ble Vine-arkivet fjernet helt.
Twitter planlegger å la Twitter Blue-abonnenter ta betalt for videoinnhold. Når du laster opp en video, kan du velge om den skal være gratis eller koste 10, 20 50 eller 100 kroner å se den.
Twitter er et av de få sosiale mediene som tillater nakenhet og pornografi. Ca 13 prosent av innholdet på Twitter betegnes som «Not Safe For Work». Nå spekuleres det i om Musk med dette vil konkurrere med OnlyFans. I 2021 genererte OnlyFans over 12 milliarder kroner i inntekter ved å beholde 20 prosent av innholdsskapernes inntekter på plattformen. Det beløpet er forventet å bli dobbelt så høyt i år.
Med mulighet for betalingsmur på Twitter, kan de unngå at skaperne av «voksen-innhold» på sender brukerne videre til OnlyFans og tilsvarende plattformer.
Et annet forslag som skal ha kommet opp, ifølge New York Times, er å tilby brukerne mulighet til å betale for å få sende direktemelding til Very Important Tweeters (VIT), altså kjendiser og andre populære personer.
Buying Twitter is an accelerant to creating X, the everything app
— Elon Musk (@elonmusk) October 4, 2022
Tidligere har Musk presentert planer for et produkt han kaller X, som skal gjøre Twitter til «the everything app». Hva han legger i begrepet er fortsatt uklart, men det spekuleres at han er inspirert av den kinesiske appen WeChat, som brukes både til samtaler, booking, betalingstjenester og en rekke andre dagligdagse aktiviteter.
Mandag åpner Twitter-kontorene igjen, og de gjenværende ansatte starter jobben med å realisere planene til sin nye eier. Da vil vi etter hvert få vite hvilke av idéene til Musk som blir til konkrete produkter og om han klarer å gjøre plattformen lønnsom.