Chrishan de Mel og Eiliv Mæhle Liljevik.

Grunnla Making Waves – Nå skal Eiliv få fart på ny techgigant

Dette er kommunikasjonsplanen for nye 99x.

Publisert

(Oslo Konserthus): Selskapet heter i dag NOA Ignite, men for de som har husk lenger tilbake enn februar 2021 så husker man at navnet i sin tid var Making Waves. 

Han som startet selskapet var Eiliv Mæhle Liljevik.

Nå er han leder i 99x Digital.

Mye intern­kommunikasjon

De er nå sju selskaper fra Norge, Brasil, Portugal og Sri Lanka som går sammen under merkevaren 99x. De er 600 ansatte, hvorav bare 100 er i Norge og har kunder som SuperOffice, Compello og Boligmappa.

Blant annet leverer de webløsninger Interflora og Helsedirektoratet, og har utviklet flere nettløsninger for norske kunder. 

Innen webløsninger er deres hovedmålgrupper markedsavdelinger og web-avdelinger hos norske kunder.

Det krever mye internkommunikasjon for å bygge et helt nytt selskap.

Chrishan de Mel er CMO og Corporate Affairs Officer og forteller at de siden mars i år har hatt et kjerne-team fra Brasil, Portugal, Norge og Sri Lanka som har møttes minst ukentlig, om ikke oftere. 

– De planla helheten sammen, slik at ingen enkelt enhet sto for alt alene. Selv på dette arrangementet deltok omtrent hele kjerne-teamet som jobbet med markedsføringen. De planla kommunikasjonen nøye, både internt og med kunder, for å unngå at ansatte eller kunder skulle bli overrasket eller skuffet, sier de Mel.

Han bor og jobber fra Sri Lanka og har i selskapet i fem år. 

Han sier at når selskaper blir slått sammen har filosofien til investorene vært å gi mye autonomi og trekke ut synergier uten å påtvinge noe. 

Kommunikatører over hele verden

– Dette fungerer godt, også i kommunikasjon, der vi har brukt en mal for felles budskap som distribueres til datterselskaper og små selskaper. Den individuelle kommunikasjonen med kunder og ansatte håndteres i de enkelte selskapene, men basert på en overordnet plan, forteller han.

Hele kommunikasjonsteamet består av åtte-ni personer. Fire av dem er i Colombo, hovedstaden på Sri Lanka, to i Oslo, en i Portugal og resten i Brasil. 

de Mel sier at de så på hvert enkelt selskap for å identifisere hvilke ting som er viktige og vurderte verdiene og prinsippene deres. Hvordan samsvarer de, hvordan kan de forbedre dem, og hvordan kan de forene dem slik at alle føler eierskap? 

– Dette gjelder også for ting som sosiale medier-poster, som nå blir mer sentralisert. Dette er noe vi jobber med, men jeg tror nøkkelen til suksess her er transparens og å holde hele kjerne-teamet informert. Med dette tror jeg at selv om vi møter noen utfordringer, kan vi jobbe oss gjennom dem og lykkes, sier han.

Kommunikasjonsplanen deres for å bli kjent inkluderer blant annet en presserunde, der nyheten om selskapet ble sluppet i Dagens Næringsliv på mandag, men og på mer tradisjonelt vis ved at de sponser Y konferansen som har vært arrangert på Oslo Konserthus denne uken. 

– Det er viktig for oss å drive markedsføring der vi møter de rette menneskene, og her er det de rette menneskene for oss, fordi det er produktledere for digitale produkter som er her nå. De lager digitale produkter både for programvareselskaper og for andre som trenger nettløsninger, sier Liljevik.

De har hyret inn Goodwill strategi og kommunikasjon for å hjelpe dem med arbeidet. Det sier han er helt naturlig.

Tar sin egen medisin

– Hvis vi tar vår egen medisin, så er vi ikke de beste på kommunikasjon og markedsføring, men vi kan kjøpe hjelp. Vi vet hva vi vil si. Vi bygger selskapet, kulturen, produktene og tjenestene selv, men vi trenger litt hjelp, sier han og forteller at de bruker og Heydays og Netlife til merkevare og design.

Liljevik var med i Making Waves fram til februar 2017, da han gikk til OBOS og i 2023 gikk han videre til Seeds, som nå er en del av 99x.

– Jeg ser hvordan det kan fungere, og hvordan det ikke kan fungere. De har skapt en merkevare med et felles system som skal ut til alle selskaper i verden. Det kan være en utfordrende jobb, fordi selskapene ofte allerede har noe de ønsker å beholde. Jeg har aldri tidligere jobbet med så tett samarbeid mellom alle og at det er ledet fra Sri Lanka, sier han.

Nesten alt har de bestemt innen markedsføringsgruppen. De har rapportert til CEO-gruppen som har gitt sin støtte. 

– Men alt, fra merkevaren, har Chrishan jobbet veldig tett med Haydays om, og det er viktig, fordi merkevaren kunne vært annerledes hvis man var et selskap fra Sri Lanka eller et norsk byrå sammen med Krishan. Resten av teamet har hjulpet oss med å lage en profil som vil fungere overalt. Så jeg tenker at du har en annen stil for kommunikasjon i Sri Lanka, en i Brasil og en i Portugal, men dette er en slags blanding der vi har samlet alt, sier han.

Liljevik sier han synes Haydays har gjort en veldig god jobb for dem. 

– Vil ha et mennesklig preg

– Fordi vi er først og fremst et teknologiselskap, men vi ønsker også å ha et menneskelig preg. Fargene gir et menneskelig uttrykk, men vi er ikke et reklame- eller designbyrå. Vi er teknologifolk, men vi er også mennesker. Så det 'tech people play-temaet er ikke egentlig et slagord, men det er viktig for oss å ha fokus på menneskene. Menneskene er faktisk det viktigste for oss, sier han.

Nå når konferansen er ferdig i Oslo skal de pakke med seg de visuelle elementene og reise til Brasil hvor de skal lære å bli kjent med hverandre.

– Om folk jobber sammen fysisk blir kulturforskjellene mindre enn man tror, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS