Sparebank 1 Nord-Norge og kommunikasjonsdirektør Stein Vidar Loftås har fått mye kritikk etter at billettsystemet til gratiskonserten Glød, krasjet fredag.

Kritikken har haglet mot Sparebank 1 Nord-Norge etter at gratiskonsert ble omdømmeflause - nå tar de selvkritikk

– Jeg ser i ettertid at jeg kunne vernet bedre om både konsernet og meg selv ved å forberede mer standard budskap. Men det er klart da blir mediene irritert når de får et politisk svar, så jeg ville nok endt opp med en god dose kritikk uansett, sier kommunikasjonsdirektøren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

24. september braker det løs på Prostneset i Tromsø. Sparebank 1 Nord-Norge inviterer til Glød – en gratiskonsert for 20 000 mennesker.

Selv om det er en gratiskonsert må man ha billett for å få inngang, og disse billettene ble lagt ut fredag. Like etter krasjet billettsystemet.

– Det føles litt som om jeg har sittet i sentrifugen de siste 48 timene, sier kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 Nord-Norge, Stein Vidar Loftås til KOM24, om kritikken som har haglet siden fredag.

Blant dem som har gått hardest ut og kritisert banken og Loftås er politisk redaktør i avisa Nordlys, Skjalg Fjellheim som har gått ut og sagt at «det hele har utviklet seg til et kommunikasjonssammenbrudd man aldri har sett maken til i Nord-Norge.»

Kommunikajonsdirektør Loftås mener de kritiseres for to ting.

– Noen mener det er kritikkverdig at vi ikke bruker ett hundre prosent nordnorske leverandører. Det er ett av elementene i kritikken mot oss.

Sparebank 1 Nord-Norge benytter eventbyrået Gyro i Oslo. Utenom Gyro er det aller meste nordnorsk.

– Også blir vi sterkt kritisert for å ikke ha håndtert billettsalget godt nok da de ble lagt ut før helgen. Men foruten et lite knippe mennesker, gikk alt som planlagt.

Tar selvkritikk

For i utgangspunktet var det maks to billetter per kjøp, for å unngå at noen skulle hamstre og at flest mulig skulle få billett.

– Men denne begrensningen ble tidlig hevet fordi vi innså at dette ville splitte familier og vennegjenger. Og derfor la vi opp til muligheten for reservere flere billetter.

Loftås presiserer at de fleste respekterte denne begrensningen.

– For å sette det på spissen var det bare et lite knippe mennesker som ikke gjorde det, men det stemmer at mange ikke fikk billetter og at noen fikk holdt av et høyt antall billetter.

Totalt er det 20 000 billetter til Glød – og 70 000 som ønsket å ta turen.

– Så det betyr jo egentlig at vi har skuffet 50 000 mennesker.

I timene etter at kritikken kom haglende, ble Loftås stående i sentrum.

– Jeg tar selvkritikk for at jeg kanskje svarte for unyansert, men dette var ikke den største utfordringen – men ett i mengden.

Heftig helg

– Hvordan har helgen vært?

– Den har vært heftig. Men med den jobben jeg har skal jeg være tilgjengelig for media. Jeg skal verken gjemme meg eller bortforklare, men når man uttaler seg på direkten over lang tid, kan noe tolkes som like konsekvent i enkelte tilfeller.

Dette er det heftigste medietrykket kommunikasjonsdirektøren har stått i over så kort tid.

– Vi gjør en fordeling på forhånd når det gjelder hvem som gjør hva, og jeg skal love deg at også de som har jobbet med sosiale medier i helgen har hatt det travelt. Det er mye som legges igjen i et kommentarfelt, så det er flere enn meg som har hatt det heftig.

Hadde ikke billettsystemet krasjet mener Loftås de ikke hadde mottatt noe kritikk.

– Hadde det vært unngått ville vi ikke stått i denne spagaten. Men krasj i billettsystemer er ikke helt uvanlig når det er store navn involvert. Skulle vi minimert trykket måtte vi kanskje hatt mindre spennende navn?

I ettertid ser han hva de kunne gjort annerledes.

– Åpenbart tar vi selvkritikk, og jeg tror kanskje jeg har vært for tilgjengelig for mediene. Jeg ser i ettertid at jeg kunne vernet bedre om både konsernet og meg selv ved å forberede mer standard budskap. Men det er klart da blir mediene irritert når de får et politisk svar, så jeg ville nok endt opp med en god dose kritikk uansett.

Må tåle kritikken

En grundig evaluering planlegges i nær fremtid.

– Der skal vi gå gjennom det som ble gjort, og hva vi eventuelt kunne ha gjort annerledes. Men det viktigste oppi alt er å ta vare på de ansatte. Også synes jeg det er viktig at de skal vite at hos oss kan man prøve og feile – det er den menneskelige faktoren.

Men selv med forberedte standard svar, tror han det ville vært utfordrende å ikke svare.

Vi ønsker å være tilgjengelig og vi ønsker å svare på det vi blir spurt om. Ulempen er selvsagt at det er utfordrende å svare på strak arm på til tider ganske detaljerte spørsmål og i pressede situasjoner. Så her det på sett og vis damned if you do – damned if you don’t, om du skjønner.

– Og nå i ettertid får vi ikke gjort annet enn å tåle den kritikken som har kommet og strekke i armene i været. Vi har gjort så godt vi kan, og som sagt vet jeg ikke om vi kunne unngått kritikk uansett.

Konserten vil kjøres som planlagt lørdag 24. september.

– Absolutt. Dette er et gratis arrangement som vi er stolte av å kunne gi til folk i Tromsø.

Powered by Labrador CMS