Mats Kristensen forklarer hva lederskap og omdømme har til felles.

MENINGER:

Derfor gir god ledelse god omdømme­bygging

«God ledelse har monumental effekt på omdømmet og merkevaren til en virksomhet.», skriver Mats Kristensen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De fleste norske ledere befinner seg i privat næringsliv, men det er så klart ikke kun private foretak som risikerer å rasere sitt gode navn og rykte med dårlig ledelse. Dårlig ledelse gir misfornøyde, illojale og lite produktive ansatte i både statlige, kommunale og private virksomheter. Dårlig ledelse støter bort talenter, og tiltrekker seg ikke nye, flinke hoder. Om dårlig ledelse i tillegg skaper en fryktkultur, øker sjansene for at feil skyves under teppet og mistillit oppstår.

Tre positive PR-effekter av god ledelse

Det er flere grunner til at gode ledere og riktig ledelse har positiv effekt på omdømmet. Stikkordene for suksess er et godt rykte, som henger sterkt sammen med hvordan lederen opptrer og behandler sine ansatte.

La meg koke ned de merkevarebyggende effektene av god ledelse, til kun tre hovedpunkter:

1. Arbeidsplassen blir mer attraktiv for ansatte

De flinkeste arbeidstakerne ønsker å bli på grunn av en tilfredsstillende, positiv arbeidshverdag. I 2022 er det arbeidstakers marked, og da må virksomheter passe enda mer på sin omdømme- og merkevarebygging.

Dårlige ledere er gjerne en direkte årsak til at folk velger å slutte, slik en undersøkelse fra Respons Analyse avdekket tilbake i 2012.

Misfornøyde ansatte holder ikke tett, men husk på at fornøyde ansatte heller ikke holder tett. Er ledelsen god, vil det påvirke hva ansatte (og tidligere ansatte) snakker om med sitt nettverk.

2. Virksomheten trekker til seg kunder og investorer

Nettopp fordi ryktet og omdømmet øker med fornøyde ansatte, er det større sjanse for at virksomheten trekker til seg flere kunder, samarbeidspartnere og investorer. Nøkkelen ligger fortsatt i første punkt. Fornøyde ansatte bygger opp merkevaren. Det er employer branding i praksis, noe kommunikasjonsbransjen selv anerkjente, gjennom Tefts årlige bransjerapport. Attraktive arbeidsplasser gir attraktive merkevarer.

3. Omsetningen vil øke

Dette er igjen en hovedkonsekvens av første punkt – faktisk kan profitten i beste fall dobles med virkelig god ledelse. Gode ledere påvirker produktiviteten og engasjementet til ansatte, som henger sammen med trivsel og motivasjon. Det er ingen tvil om at utslipps-skandalen til tyske Volkswagen fra 2015, kan tilskrives dårlig ledelse, og utvikling av en fryktkultur. Skandalen er et godt eksempel på hvordan dårlig ledelse får store følger for merkevaren og bunnlinjen.

På Norges største konferanse for lederutviklere i juni, Take Lead, som firmaet jeg er daglig leder for arrangerer, snakket BI-professor, Anders Dysvik om hvordan ledelse påvirker omdømmet og omsetningen. Under foredraget henviste han til ny forskning på ledelse.

Evig eies (kun et dårlig rykte)

Om god ledelse betyr så mye for omdømmet. Hvorfor jobbes det da ikke mer med lederutvikling i norske bedrifter? Årsaken er nok ikke vond vilje. Sannsynligheten er større for at det er snakk om manglende kunnskap om hva ledelse egentlig er.

Ledelse som fag er tross alt relativt «nytt» i Norge, og ble ikke anerkjent som fagretning før etter 2. verdenskrig. De fleste norske arbeidstakere, jobber dessuten på arbeidsplasser med mindre enn 50 ansatte. I små bedrifter jobbes det gjerne ikke systematisk med ledelse, og mange tenker det ikke gir nok ROI.

Men hva skjer med virksomheter som faktisk velger å prioritere utvikling av gode ledere? Jo, de vil på kort, og spesielt lengre sikt, belønnes med et godt rykte.

For å ta en vri på et velkjent sitat fra Henrik Ibsens drama «Brand» fra 1866: Evig eies kun det tapte! … (ryktet). Eller som Henning Kvitnes-slageren fra 1997: Evig Eies (kun et dårlig rykte).

Powered by Labrador CMS