Raser mot arbeidsforholdene til unge influensere
– Hvor er Arbeidstilsynet?, spør hun. – Ikke vårt ansvar, svarer de.
Johanne S. Refseth, for mange mer kjent som @psykolog.med.sovepose på Instagram, går i et innlegg hardt ut mot arbeidsforholdene for unge, norske influensere, særlig de som er mindreårige.
– Velkommen til influenserbransjen, her er det ingen voksne hjemme, skriver hun.
– Komisk
Refseth, som har 81 000 følgere på Instagram, forteller i innlegget om en opplevelse hun selv hadde med en stor, norsk klesprodusent som ønsket et foredrag og et lengre samarbeid rundt mental helse og friluftsliv.
Etter et møte der de hadde snakket om innhold, utarbeidelse og gjennomføring snakket Refseth om penger og fikk til svar at de bare betalte i klær.
Hun takket nei til oppdraget.
– Det er komisk og rart å komme inn i en sånn bransje når du kommer fra ordnende forhold, sier hun.
Refseth sier at det ikke er uvanlig at ungdommer med små og mellomstore kontoer blir tilbudt det hun kaller for knapper og glansbilder, for å gjøre omfattende markedsføring for store firmaer.
Hun sier at selv om det er rart å spørre om betaling tidlig, må man faktisk ta den praten tidlig i samtaler med store merkevarer.
Til KOM24 sier Refseth at hun er ute etter å beskytte unge influensere.
– Om dette hadde vært en annen bransje, så hadde den vært regulert, mener hun.
Nå vil hun ha inn regulering av arbeidsforholdene for unge influensere. For hun mistenker at de unge influenserne blir lurt.
Frykter grov utnyttelse
– Jeg mistenker at de blir utnyttet grovt, for de aner ikke hvordan arbeidsmarkedet fungerer, hvordan reklame påvirker profilen eller hvilken pris de skal sette, sier hun.
Hun sier de unge influenserene gjerne blir fortalt at slike jobber er bra for brandet deres, men hun mener at «eksponeringen» som influenseren får like gjerne kan være negativt for brandet til den aktuelle influenseren.
I innlegget understreker hun at hun i utgangspunktet ikke er ute etter de som gir gratis ting uten å forvente noe tilbake, men at hun kritiserer de som bestiller en omfattende jobb og tilbyr betaling i produkter, gavekort eller eksponering og gjerne går etter de unge, uerfarne influenserne uten management.
– At det ikke finnes reguleringer på dette området er fullstendig uforståelig for meg, skriver hun.
Hun sier til KOM24 at hun er periode fikk flere tilbud i uken om å jobbe gratis. I begynnelsen svarte hun høflig, men fant fort ut at hun måtte gi opp å gjøre det.
Tilbudene om gratisjobbing har også stoppet å komme.
Hun mener at om Joe and the juice hadde tilbydd unge gratis juice mot å ta noen vakter hadde Arbeidstilsynet reagert.
– Mens når store, norske selskaper tilbyr fjortenåringer en treningstights for å gjøre en omfattende markedsføringsjobb så sitter alle helt stille. Er influensere litt mindre verdt enn resten av tenåringene i landet vårt, spør hun.
Nå håper hun Arbeidstilsynet vil jobbe for at unge influensere får ordnede arbeidsforhold og at norske selskaper begynner å tenke godt og grundig på hvordan de behandler tenåringer uten erfaring fra arbeidsmarkedet.
Etter ar Refseth delte innlegget på Instagram i helgen har det fått mye oppmerksomhet og deling fra andre influensere som har fortalt om sine opplevelser.
Arbeidstilsynet: – Ikke prioritert
Nå har Refseth en klar oppfordring til alle foreldre med barn som er halvstore influensere:
– Følg med!
Arbeidstilsynet kommer på sin side ikke til å prioritere å følge opp unge influensere.
Det bekrefter de i en mail til KOM24.
– De aller fleste influensere vil falle utenom arbeidstakerbegrepet – og dermed også utenom de aller fleste vernereglene Arbeidstilsynet har ansvar for, skriver Secilie Kui Høybakken, seksjonsleder i Avdeling for tilsyn i Arbeidstilsynet, i en e-post videreformidlet av kommunikasjonsavdelingen.
Hun skriver at Arbeidstilsynet skal rette innsatsen sin mot de mest risikoutsatte næringene, hvor de vet at risikoen for arbeidsrelaterte helseskader og plager er størst, og mot aktører som gjennom useriøsitet og arbeidslivskriminalitet setter arbeidsmiljøtilstanden i norsk arbeidsliv under press.
– Influensere har så langt ikke vært prioritert fra vår side, skriver hun.
Forbrukertilsynet skriver på sin side at arbeidsforholdene til influensere er ikke deres område å uttale seg om.