Eirik Øiestad, daglig leder og partner i PR-byrået Släger.

Släger ba in­flu­en­se­re «job­be gra­tis» 

– Els­ker by­rå­er som tror vi er i 2010 enda og at folk er vil­li­ge til å job­be gra­tis, skriver Linnéa Myhre.

Publisert Sist oppdatert

– Dere vil at jeg skal gjø­re en jobb for dere, også for­ven­ter dere at jeg ikke skal bli be­talt? Takk, men nei takk, sier Sti­ne Næss-Hart­mann. 

På TikTok for­tel­ler in­flu­en­se­ren om en e-post hun mot­tok. Hun fikk til­bud om å være med i en stør­re mar­keds­fø­rings­kam­pan­je for Old El Paso. Sel­ska­pet øns­ket at hun skul­le vise sine 40.000 føl­ge­re «hen­nes taco-rek­ke­føl­ge». 

Det var bare ett pro­blem. Old El Paso, gjen­nom PR-by­rå­et Släger, vil­le at hun skul­le re­kla­me­re for pro­duk­te­ne de­res gra­tis. 

Det var Nett­avi­sen som først om­tal­te sa­ken. 

Ga­ve­kort på taco

– Dess­ver­re har vi ikke bud­sjett til å be­ta­le deg for å være med på det­te pro­sjek­tet, men vi har li­ke­vel noe å til­by deg. Du vil mot­ta et uni­ver­sal­ga­ve­kort sånn at du kan kjø­pe inn alt du tren­ger til å del­ta, skal det ha stått i en e-post fra PR-råd­gi­ve­ren i Släger. 

Råd­gi­ve­ren un­der­stre­ker hvor stor mer­ke­va­re Old El Paso er, og at de kom­mer til å kjø­re en stor og godt syn­lig kam­pan­je både på TV, di­gi­ta­le fla­ter og et pres­se­løp i til­legg til in­flu­en­ser-kam­pan­jen. 

– Så det­te er en unik mu­lig­het til å bli del av en stor norsk kam­pan­je hvor man vil bli as­so­siert med de vir­ke­lig sto­re pro­fi­le­ne, fort­set­ter råd­gi­ve­ren og skri­ver:

– Vi skul­le selv­føl­ge­lig gjer­ne be­talt deg, men da vet du hva vi til­byr deg. 

Driver ikke med gra­tis­ar­beid

– Jeg sva­rer med at gra­tis­ar­beid dri­ver jeg ikke med. Man må jo tross alt skat­te av det også, sier Næss-Hart­mann til Nett­avi­sen

I til­legg leg­ger hun til at å lege et inn­legg kre­ver en inn­sats. Næss-Hart­mann må fil­me, re­di­ge­re, leg­ge til tekst og leg­ge på mu­sikk med rik­ti­ge ret­tig­he­ter. Hun gir sel­ska­pet en pris. 

– De kom­mer til­ba­ke med en sym­bolsk sum. Jeg ser vel­dig man­ge pro­fi­ler med sam­me stør­rel­se som har inn­gått sam­ar­bei­det og leg­ger ut inn­legg. Jeg kon­tak­ter dis­se pro­fi­le­ne, og de sier at de fikk det de ba om, sier hun til avi­sen. 

Skjer­per ru­ti­nene

Ei­rik Øie­stad, dag­lig le­der og part­ner i Släger, skri­ver i en mail til KOM24 at det ald­ri var de­res in­ten­sjon å til­by etab­ler­te in­flu­en­se­re et ube­talt sam­ar­beid. 

– Det­te var en feil fra vår side, som vi be­kla­ger og har tatt grep for å ret­te opp. Sti­ne Næss-Hart­mann og and­re etab­ler­te in­flu­en­se­re mot­tok den­ne hen­ven­del­sen ved en feil­ta­kel­se 21. sep­tem­ber, skri­ver han. 

Øie­stad skri­ver vi­de­re at de da­gen et­ter ba hen­ne opp­gi pri­ser for et be­talt sam­ar­beid, men at de kun­ne vært ty­de­li­ge­re på at den­ne hen­ven­del­sen ikke skul­le gått til Næss-Hart­mann i ut­gangs­punk­tet. 

– Vi har stor re­spekt for in­flu­en­ser­nes be­hov for å ta be­talt for ar­bei­det de leg­ger ned, og vi skjer­per våre ru­ti­ner for å unn­gå at noe slikt skjer igjen.

– Pin­lig­ste jeg har sett

@stinehartmann @Old El Paso Norge dette er så trist. At jeg skulle få et gavekort på tacoskjell som betaling , når mine andre kollegaer i denne bransjen får betalt ? Se hele videoen for å høre mailen jeg fikk… #influenser #oldelpaso #mintacorekkefølge #taco #tacos #influenser #infleuncer #socialmedia ♬ original sound - Stine Næss-Hartmann

TikTok-vi­deo­en hen­nes har tatt av, som i skri­ven­de stund er sett nes­ten 90.000 gan­ger. I kom­men­tar­fel­tet, slut­ter fle­re in­flu­en­se­re seg til, mens and­re av­slø­rer at de også har blitt til­budt den sam­me av­ta­len.

– Det­te er det pin­lig­ste jeg har sett. Els­ker by­rå­er som tror vi er i 2010 enda og at folk er vil­li­ge til å job­be gra­tis, skri­ver Lin­néa Myh­re. 

– Fikk også mail fra de. Bare at her skul­le man få en sym­bolsk sum og ga­ve­kort for å hand­le inn til sam­ar­bei­det. Da jeg skrev at taco ikke dek­ker hus­lei­en, og kom med for­slag til ho­no­rar, var de visst ikke i po­si­sjon til å sam­ar­bei­de dess­ver­re. Sjokk at folk vil ha be­talt for job­ben de gjør, skri­ver Nel­lie Krok­stad. 

– Sam­me fikk jeg. Så må man skat­te av ga­ve­ne man får, så man har «basically» be­talt for re­kla­men til den sto­re mer­ke­va­ren, skri­ver Sind­re Svi­nes. 

– Her­re­gud så lav­mål. Fint at du er åpen om det, det er da bran­sjen læ­rer, skri­ver Fri­da Ma­rie Gran­de. 

Powered by Labrador CMS