Släger ba influensere «jobbe gratis»
– Elsker byråer som tror vi er i 2010 enda og at folk er villige til å jobbe gratis, skriver Linnéa Myhre.
– Dere vil at jeg skal gjøre en jobb for dere, også forventer dere at jeg ikke skal bli betalt? Takk, men nei takk, sier Stine Næss-Hartmann.
På TikTok forteller influenseren om en e-post hun mottok. Hun fikk tilbud om å være med i en større markedsføringskampanje for Old El Paso. Selskapet ønsket at hun skulle vise sine 40.000 følgere «hennes taco-rekkefølge».
Det var bare ett problem. Old El Paso, gjennom PR-byrået Släger, ville at hun skulle reklamere for produktene deres gratis.
Det var Nettavisen som først omtalte saken.
Gavekort på taco
– Dessverre har vi ikke budsjett til å betale deg for å være med på dette prosjektet, men vi har likevel noe å tilby deg. Du vil motta et universalgavekort sånn at du kan kjøpe inn alt du trenger til å delta, skal det ha stått i en e-post fra PR-rådgiveren i Släger.
Rådgiveren understreker hvor stor merkevare Old El Paso er, og at de kommer til å kjøre en stor og godt synlig kampanje både på TV, digitale flater og et presseløp i tillegg til influenser-kampanjen.
– Så dette er en unik mulighet til å bli del av en stor norsk kampanje hvor man vil bli assosiert med de virkelig store profilene, fortsetter rådgiveren og skriver:
– Vi skulle selvfølgelig gjerne betalt deg, men da vet du hva vi tilbyr deg.
Driver ikke med gratisarbeid
– Jeg svarer med at gratisarbeid driver jeg ikke med. Man må jo tross alt skatte av det også, sier Næss-Hartmann til Nettavisen.
I tillegg legger hun til at å lege et innlegg krever en innsats. Næss-Hartmann må filme, redigere, legge til tekst og legge på musikk med riktige rettigheter. Hun gir selskapet en pris.
– De kommer tilbake med en symbolsk sum. Jeg ser veldig mange profiler med samme størrelse som har inngått samarbeidet og legger ut innlegg. Jeg kontakter disse profilene, og de sier at de fikk det de ba om, sier hun til avisen.
Skjerper rutinene
Eirik Øiestad, daglig leder og partner i Släger, skriver i en mail til KOM24 at det aldri var deres intensjon å tilby etablerte influensere et ubetalt samarbeid.
– Dette var en feil fra vår side, som vi beklager og har tatt grep for å rette opp. Stine Næss-Hartmann og andre etablerte influensere mottok denne henvendelsen ved en feiltakelse 21. september, skriver han.
Øiestad skriver videre at de dagen etter ba henne oppgi priser for et betalt samarbeid, men at de kunne vært tydeligere på at denne henvendelsen ikke skulle gått til Næss-Hartmann i utgangspunktet.
– Vi har stor respekt for influensernes behov for å ta betalt for arbeidet de legger ned, og vi skjerper våre rutiner for å unngå at noe slikt skjer igjen.
– Pinligste jeg har sett
@stinehartmann @Old El Paso Norge dette er så trist. At jeg skulle få et gavekort på tacoskjell som betaling , når mine andre kollegaer i denne bransjen får betalt ? Se hele videoen for å høre mailen jeg fikk… #influenser #oldelpaso #mintacorekkefølge #taco #tacos #influenser #infleuncer #socialmedia ♬ original sound - Stine Næss-Hartmann
TikTok-videoen hennes har tatt av, som i skrivende stund er sett nesten 90.000 ganger. I kommentarfeltet, slutter flere influensere seg til, mens andre avslører at de også har blitt tilbudt den samme avtalen.
– Dette er det pinligste jeg har sett. Elsker byråer som tror vi er i 2010 enda og at folk er villige til å jobbe gratis, skriver Linnéa Myhre.
– Fikk også mail fra de. Bare at her skulle man få en symbolsk sum og gavekort for å handle inn til samarbeidet. Da jeg skrev at taco ikke dekker husleien, og kom med forslag til honorar, var de visst ikke i posisjon til å samarbeide dessverre. Sjokk at folk vil ha betalt for jobben de gjør, skriver Nellie Krokstad.
– Samme fikk jeg. Så må man skatte av gavene man får, så man har «basically» betalt for reklamen til den store merkevaren, skriver Sindre Svines.
– Herregud så lavmål. Fint at du er åpen om det, det er da bransjen lærer, skriver Frida Marie Grande.