Ansvarlig redaktør i BA, Guro Valland, sier de var helt sikre på at merkingen var etter regelboken, men at de ryddet opp med en gang de ble gjort oppmerksomme på feilen de hadde gjort.
Ansvarlig redaktør i BA, Guro Valland, sier de var helt sikre på at merkingen var etter regelboken, men at de ryddet opp med en gang de ble gjort oppmerksomme på feilen de hadde gjort.

Medietilsynet reagerer på manglende merking av reklame i BA-serie

BA legger seg flate og innrømmer merke-tabbe.

Publisert

– Vi er opplagt opptatt av at merkingen skal være riktig og tydelig. Dette er nybrottsarbeid og vi var sikre på at merkingen ved bruk av produktplassering og logoeksponering var tilfredsstillende.

Det sier ansvarlig redaktør i BA, Guro Valland, til KOM24. 

Ingen merking

Elementene hun snakker om er i serien Oppsig, der BA har fått to profiler i Bergen, TikTok-kokken Ole Sirnes og grunnlegger og kreativ leder og partner i Mothership Stories, Marius Solberg, til å utforske matbyen Bergen. 

Hver episode tar for seg en bydel og er produsert av byrået Mothership Stories. 

I episode to, som omhandler Åsane, kommer det flere klipp med reklame for episodens sponsor, Bergen og omegn boligbyggelag (BOB). 

Blant annet viser de et nytt byggeprosjekt i Åsane, programleder Solberg forteller om huset sitt, som er et BOB-hus og fordelene av å ha medlemskap i BOB. 

I episode tre er det Sparebank 1 SR-Bank som er sponsor. Midt inne i den episoden kommer det en lengre sekvens der Sirnes drømmer seg vekk for han vil kjøpe sin egen plass å bo, da får han råd fra en rådgiver i banken.

Slik så det ut da serien ble lansert, helt uten merking. Her er det Marius Solberg, som er kreativ leder og partner i Mothership stories, og programleder i Oppsig, som midt episoden begynner å snakke om fordelene ved å ha BOB-medlemskap. Men det er ikke merket som reklame.
Slik så det ut da serien ble lansert, helt uten merking. Her er det Marius Solberg, som er kreativ leder og partner i Mothership stories, og programleder i Oppsig, som midt episoden begynner å snakke om fordelene ved å ha BOB-medlemskap. Men det er ikke merket som reklame.

Foruten at det står tidlig i episoden at den inneholder produktplassering og hvem som sponser episoden, er det ikke noe merking av innslagene. 

Selv om BA trodde alt var på det reine, er ikke Medietilsynet like enige.

– Utover rammene

– Gjennomgangen viste at enkelte elementer var reklamelignende og utover rammene for produktplassering, sier Hanne Sekkelsten, direktør juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, til KOM24.

Sekkelsten sier de har gjennomgått to episoder som var merket med produktplassering og sier at gjennomgangen viser at enkelte elementer var reklamelignende og utover rammene for produktplassering.

– Vi kontaktet BA og orienterte om regelverket og bad om at det ble merket tydelig som reklame, sier hun.

Hanne Nistad Sekkelsten, direktør juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Hanne Nistad Sekkelsten, direktør juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Hun sier at BA svarte at de var opptatt av å følge reglene og at det ble raskt fulgt opp.

Rettet raskt opp

En gjennomgang KOM24 har gjort viser at fra episode fire av er innholdet merket som reklame. Innholdet i de tre første episodene er også merket med reklame i ettertid.

Overtrampet får ingen konsekvenser for BA.

– For de var raskt ute med å rette opp det vi påpekte, sier hun.

Sekkelsten sier at de har muligheter for å ilegge gebyr, men at deres erfaring er at det fungerer bra med veiledning og informasjon.

– Bør man forvente at en stor aktør som BA kan reglene? 

– Vi forventer at aktører som omfattes av reglene er kjent med det og følger dem. Men det hender det glipper, da er vi opptatt av å drive med veiledning. Vi har forstått at BA nylig har startet med videoprogrammer og da er det naturlig at vi bidrar med informasjon om regelverket som gjelder for denne type innhold, sier hun.

Valland i BA sier til KOM24 at så fort de ble oppmerksomme på Medietilsynets merknader så rettet de opp i dem.

Slik ser reklameblokkene ut nå, med tydelig merking av at dette faktisk er reklame og ikke et redaksjonelt produkt.
Slik ser reklameblokkene ut nå, med tydelig merking av at dette faktisk er reklame og ikke et redaksjonelt produkt.

– Det er veldig beklagelig at det ikke ble riktig fra start. Men dialogen med Medietilsynet har vært god og vi ble møtt med forståelse og hjelp, sier hun.

Standarden med reklameblokk er nå etablert i alle episodene.

Hun sier de drar lærdom av dette. 

– Vi har ambisjoner om å bygge opp BATV som en egen plattform der vi skal ha ulike underholdningskonsepter, og da er det helt vesentlig at vi har tydelig og riktig merking, sier hun.

Powered by Labrador CMS