Emilie Voe Nereng og Sara Emilie Tandberg reagerer på regelverket til Forbrukertilsynet.

Influensere i opprør mot Forbrukertilsynets nye retningslinjer

Norske influensere er opprørte over det de ser som forskjellsbehandling fra tilsynsmyndigheten.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukertilsynets veiledning om reklame i sosiale medier er under oppdatering.

På Instagram snakker nå tilsynsmyndigheten om å innføre «dobbeltmerking» av poster – noe som får influensere til å rase. 

Debatten oppstår etter et møte influenser Sara Emilie Tandberg, har hatt med Forbrukertilsynet, der det kommer fram at influensere må «dobbeltmerke» innlegg som også inneholder klær eller gjenstander som har markedsverdi. 

Misvisende begrep

«Dobbeltmerking» verserer rundt i sosiale medier, men underdirektør i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel, påpeker at begrepet er misvisende og gir behov for en oppklaring. 

Debatten som har oppstått, gjelder innlegg som er reklame for flere annonsører. Det er nemlig ikke bare et lovkrav å tydeliggjøre at et innlegg er reklame, det er også et lovkrav om å informere hvem man reklamerer for. 

Underdirektør i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel, forteller at det er forbudt å ikke tydeliggjøre at man reklamerer for flere annonsører i et innlegg.

– Det er altså tilstrekkelig å merke innlegget som reklame én gang, men dersom en influenser reklamerer for flere firmaer i ett og samme innlegg, skal dette også fremgå tydelig, skriver Dietzel i en e-post til KOM24. 

For å ta et praktisk eksempel: En influenser reklamerer for et produkt for firma X, men i samme innlegg benytter vedkommende anledningen til å promotere et plagg fra sin egen kleskolleksjon. 

– I slike tilfeller skal det fremgå tydelig at det reklameres for begge deler. Dersom det ikke fremgår tydelig at det også reklameres for egen kleskolleksjon, utsettes følgerne for skjult kommersiell påvirkning. Dette er forbudt, skriver hun videre. 

Grov forskjells­behandling 

Emilie Voe Nereng reagerer på at de samme retningslinjene ikke virker å gjelde offentlige profiler som ikke karakteriseres som «influensere», og tok selv kontakt med Forbrukertilsynet for å få vite årsaken: 

– Da spør jeg hvorfor ikke Petter Stordalen trenger å merke sine poster om hoteller med reklame, og svaret var at folk som følger ham allerede «vet» at han er hotelleier, forteller influenseren til KOM24.

– Jeg mener at en slik subjektiv tolkning av regelverket også bør komme Sara Emilie og meg til gode. Hennes følgere er klar over at hun har eget klesmerke, og mine følgere vet at jeg lager kokebøker, fortsetter hun. 

Nereng mener det er snakk om grov forskjellsbehandling og fordumming av forbrukerne.

Gjelder ikke bare influensere

– Forbrukertilsynet gir ikke bare veiledning eller tar opp saker med influensere. Merking av reklame i sosiale medier har også vært tema i saker mot blant annet idrettsutøvere, svarer Dietzel. 

Hun mener det også er viktig å være klar over at det i mange tilfeller vil fremgå klart av sammenhengen at et innlegg er reklame for nettopp firma X, og da er det ikke et krav om særskilt merking som reklame i tillegg eller nærmere angivelse av hvem man reklamerer for. 

– Hvis influensere reklamerer for egne varer og legger ut «egenreklame», kan det være grunner til at faste følgere forstår at innlegget er reklame, skriver Dietzel.

– Her må man likevel ta i betraktning at det ikke bare er faste følgere som ser innleggene, men at hvem som helst kan komme over et innlegg tilfeldig. Disse skal umiddelbart forstå at innlegget de ser er reklame, uten å ha nærmere kjennskap til profilen, skriver hun videre.

Større økonomiske konsekvenser

Fra 1. oktober får Forbrukertilsynet hjemmel til å fatte vedtak om overtredelsesgebyr for brudd på forbudet mot skjult reklame. 

– Det betyr at skjult reklame kan få større økonomiske konsekvenser enn før, skriver Dietzel. 

Hun påpeker imidlertid at debatten og misforståelsene som har dukket opp i lys av den, viser at det er behov for å tydeliggjøre enkelte standpunkter. 

 – Vi er blant annet i gang med å oppdatere vår veiledning om reklame i sosiale medier og ser også på andre informasjonstiltak, avslutter hun. 

Powered by Labrador CMS