Ekspert om Høyres strategi: – De sier to ting samtidig
FrP har passert Høyre på målingene. Hvordan kommuniserer de to partiene ulikt?
Ifølge de siste målingene er Fremskrittspartiet det største partiet i Norge.
Dette har skapt diskusjon, blant annet om det er Sylvi Listhaug eller Erna Solberg som bør bli statsminister dersom de borgerlige går seirende ut av valget i september.
Hvem kan si hva?
Både Solberg og Unge Høyre-leder Ola Svenneby uttalte til NRK før jul at de tror utviklingen på målingene delvis skyldes at FrP kommuniserer «mer effektivt» enn Høyre.
Eli Skogerbø, professor ved UiO, har blant annet forsket på politisk kommunikasjon. Hun tror slike utsagn er en del av strategien til Høyre.
– Jeg tror de prøver å si to ting samtidig. De sier at de ikke opplever at de er like effektive som FrP, men det som er viktigere er at løsningene de prøver å kommunisere er mer komplekse og krever vanskeligere svar enn de svarene FrP kommer med, sier Skogerbø til KOM24.
Hun mener Høyre ser hva FrP gjør, og at de forstår hvorfor det tilsynelatende fungerer bra. Likevel vil de ikke risikere å skade omdømmet sitt som et ansvarlig og trygt styringsparti.
– Dette kjennetegner FrP, slik jeg ser det. Listhaug er for eksempel veldig dyktig når hun snakker, men hun er også veldig spissformulert. De går ut i mediene og har klare svar på vanskelige spørsmål, sier Skogerbø.
– Men jeg tror ikke at Høyre vil bli forbundet med enkle løsninger, fortsetter hun.
Ifølge Poll of polls ligger FrP i gjennomsnitt an til å få 24,5 prosent av velgerne på de siste målingene. Høyre ligger på 21,2 prosent.
– Høyres valgstrateger hører nok enkle utsagn og svar, men spør seg nok også om FrPs fremgang kan stå seg fram mot valget. Erfaringsmessig vet vi at meningsmålinger og valg er to veldig forskjellige ting.
Utestemme
Lars Nehru Sand er politisk kommentator i NRK. Han sier at FrP også snakker til et annet publikum enn Høyre, og at dette får betydning for kommunikasjonen til begge partiene.
– FrP kan bruke mer utestemme og være tydeligere når de snakker, fordi de har andre politiske løsninger enn Høyre og fordi de snakker til en annen gruppe, sier Sand.
Han sier også at både Høyre og FrP er opptatt av å fronte partilederne sine, men at Sylvi Listhaug og Erna Solberg har to veldig forskjellige «image».
– Erna har på mange måter styrt alt i Høyre i 20 år, og de har frontet henne litt som en norsk Angela Merkel. Det funket bra når det var tryggheten man etterstrebet, men spørsmålet er om folk er like opptatt av det nå. Folk er kanskje mer åpen for en anne type leder.
Fokus på person og individ i politikken har lenge hatt mindre betydning i Norge enn i mange andre land. Nordmenn stemmer først og fremst på parti, noe også Sand understreker.
– Personfokus kan ha mye å si for å selge inn et budskap, men det trenger ikke bety så mye for hva folk faktisk velger. Dersom veldig mange bytter parti i årets valg på grunn av den som leder, er det et brudd på hvordan ting har vært i tidligere valgkamper.
Både Høyre og FrP har tradisjonelt vært gode til å ligge høyt i nyhetsbildet og vært raske til å komme med sine politiske løsninger, legger Sand til.
– Forskjellen mellom de to er nok hovedsakelig at FrP kan gå mer bastant ut. De vil jo også mye som Høyre ikke vil. Og man skal ikke undergrave at mye av suksessen som de har på målingene nå, kommer av at de klarer å synliggjøre seg selv som et alternativ, sier Sand.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no