Kvinnedagen:
– Har selv opplevd å bli diskriminert i dialog med kunder
Forholdene for kvinner har utviklet seg med årene, også innenfor PR- og reklamebransjen.
8. mars er kvinnedagen, en dag som skal markere kvinners kampsaker og rettigheter. KOM24 har snakket med tre kvinnelige ledere i PR- og reklamebransjen om hvordan de markerer dagen.
Bente Kvam Kristoffersen er byråleder i Trigger. Hun sier at dagen er viktig, men at det også er viktig å ha fokus på likestilling hele året, og ikke bare på kvinnedagen.
– Vi snakker mye om kvinnedagen, og har fokus på det internt. Nå er det jo også mye krig og konflikt ute i verden, der kvinner er spesielt utsatt, sier Kristoffersen til KOM24.
I Trigger er over 60 prosent av de ansatte kvinner. Kristoffersen sier at hun er opptatt av en jevn fordeling, og at hun derfor gjerne vil ansette flere menn i framtiden.
Som leder har hun et ekstra ansvar i forbindelse med likestilling, mener hun.
– Det handler om å være bevisst i hvilke oppgaver du gir når du rekrutterer, og at man er bevisst hele tiden på at dette er viktig. I tillegg må man løfte fram begge kjønn, og tenke at det først og fremst skal handle om kompetansen til hver enkelt medarbeider.
Hun sier at hun selv har vært i situasjoner der hun som kvinne ble behandlet dårlig. For en del år siden måtte Kristoffersen kjempe for å få respekt fra mannlige kunder.
– Jeg har selv opplevd å bli diskriminert i dialog med kunder. Da jeg var prosjektleder og konsulent, fikk jeg ganske uheldige og nedsettende kommentarer fra menn. Jeg har også svart ganske skarpt tilbake, og det har gitt meg respekt. Men jeg måtte jobbe for det, og jeg håper at slike holdninger er borte, sier hun.
Siden dette også skjedde i et kundeforhold, var det ekstra ubehagelig, legger hun til.
– Det er lett å glemme, men kommentarene kan like gjerne komme fra kundesiden. Og når du sitter der som leverandør, kan det oppleves som vanskelig å si imot.
Store forandringer
Christina Øverland-Engelsen er byråleder i Minnesota Agency. Hun sier at svært mye har skjedd siden hun kom inn i bransjen på tidlig 2000-tall.
– I Minnesota Agency har vi omtrent 60 prosent kvinnelige ansatte. Det er også mange kvinner i bransjen, men før var det ikke slik. Det var færre, og de hadde sjelden fremtredende roller, sier Øverland-Engelsen.
Det var også flere mannlige ledere, legger hun til. Hun tror kvinner gjerne finner seg kvinnelige forbilder, og at dette har gjort at flere etter hvert har funnet veien inn i byråene.
– Som leder er jeg først og fremst opptatt av likestilling, uavhenig av kjønn, leging etnisitet eller alder, sier hun.
Ansvar
I 2023 tjente menn i gjennomsnitt 61.090 kroner i måneden, mens kvinner tjente i snitt 55.120 kroner. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Camilla Kim Kielland, byråleder i Morgenstern, påpeker at hun ikke har noen forutsetning for å si om reklamebransjen skiller seg spesielt mye fra andre bransjer. Men dersom det er tilfelle, er det noe som fortsatt må jobbes med.
– Vi vet at kvinner ligger litt lavere enn menn når det gjelder lønn i samfunnet generelt, og kanskje er det også slik i vår bransje. Det har vi et ansvar om å forsøke å gjøre noe med, iallfall at likt nivå av kompetanse lønnes likt. Men i Morgenstern og ellers i bransjen finnes det flere kvinner, også i lederroller, som er sterke og kompetente – og minst like tydelige som mennene, og forhåpentligvis også kompensert deretter, sier Kielland.
Hun er også styreleder i Kreativt Forum, som på selve kvinnedagen arrangerer den høythengende prisutdelingen Gullblyanten.
– Jeg hadde ikke tenkt på at Gullblyanten falt på kvinnedagen, men det er jo gøy. Ikke minst fordi jeg både håper og tror at det blir en god kjønnsbalanse på scenen.