Ole Christian Apeland feirer 35 år i bransjen
– Så lenge jeg gleder meg til å jobbe, så skal jeg fortsette med det.
I år kan Ole Christian Apeland (56) se tilbake på 35 år i kommunikasjonsbransjen. I løpet av en lang karriere har han etablert kommunikasjonsselskapet Apeland, bistått en rekke kjente virksomheter, ledet bransjeorganisasjonen, mottatt en rekke priser for arbeid og selv fått bransjens hederspris.
Før han etablerte Apeland i 1988, hadde han aldri sett for seg å starte et kommunikasjonsbyrå.
– Jeg skulle studere statsvitenskap – det var det som var planen. Men jeg drev også med journalistikk og foto, var med på å starte opp nærradio og lokal TV hjemme i Bærum, og ble stadig spurt om jeg kunne hjelpe til med ulike ting, sier han til KOM24.
Og da han skulle begynne med studiene – ble det langt mer hjelping, enn studier.
– På et tidspunkt fant jeg ut at jeg burde skrive regning for alle tjenestene jeg hjalp til med rundt omkring.
Bestemte seg for å satse
Ole Christian hadde en far som drev PR-byrå fra 1959. Faren fikk kreft da Ole Christian var 20 år, og året etter, i 1988, døde han.
– Jeg hadde så vidt fylt 21 år da jeg mistet ham. Jeg husker at jeg fant noe brevark liggende i skapet etter pappa, og det var disse arkene jeg skrev mine første regninger på.
Og selv om det stadig ble mer og mer jobbing, og mindre tid til studier, var det ikke før i 1993 Ole Christian virkelig bestemte seg for å satse for fullt på selskapet, Apeland.
– Da ansatte jeg min første medarbeider. Det som begynte med at det var hyggelig å hjelpe folk, ble raskt etterspørselsdrevet, og vi fikk stadig mer å gjøre. Det ble mye jobbing, fordi vi ikke hadde noen god vekstplan og oppdragsmengden bare økte.
Vil ha en familiefølelse
Nå, 35 år etter starten, mener Ole Christian at han har blitt en bedre leder.
– Jeg liker i hvert fall å tenke at jeg har blitt bedre. Jeg har lært meg mer, også har jeg blitt flinkere til å se hva som ligger i folk, og hvordan man skal motivere. Også er jeg mer tålmodig – og det er en bra ting.
I Apeland er han opptatt av at det skal føles som en familie.
– Jeg tenker at vi ikke skal være flere enn 30 personer. Blir man flere, har det lett for at det blir ulike gjenger og man mister ofte familiefølelsen.
Han synes det er viktig at alle ansatte, og også deres familier skal føle seg inkludert og som en del av Apeland. Derfor arrangeres det hvert år noe der de ansatte inviteres til å ta med seg partnerne sine, og noen ganger barna.
– Vi har mange ansatte som har vært i Apeland i mange år, og det skyldes vel at de har det bra. Vi prøver å gjøre det til et usedvanlig godt sted å jobbe. Det er klart vi har hatt noen som har vært kort innom, fordi det ikke passer for dem, men de det passer for – de blir lenge.
Klarer ikke å slå av
Flere har jobbet i Apeland i over 20 år, og noen kommer tilbake etter 20 år. For ikke lenge siden ble det kjent at Gry Rohde Nordhus fra Telenor ASA, kommer tilbake i Apeland 20 år etter første møtet.
– Med henne, er det nå fem kolleger som har kommet tilbake til Apeland - og jeg er veldig glad for at vi er et sted folk vil tilbake til.
Ole Christian gjør sitt for at folk ikke skal jobbe for mye.
– Alt går i perioder, men jeg synes det er viktig å passe på at folk ikke jobber for mye. Det har vært en diskusjon lenge i den kreative bransjen at man hele tiden må levere og at folk har blitt utbrent fordi de ikke har turt å si ifra. Jeg ikke noe poeng i at folk skal jobbe overdrevent mye.
Selv jobber han døgnet rundt.
– Men det er mest i hodet - og det klarer jeg ikke å slå av, men det gjør meg ingenting. Jeg budsjetterer aldri med at folk skal måtte jobbe utenfor arbeidstid. Det er viktig at folk har et liv utenom jobb, for man skal ha tid til å forstå verden og være en del av samfunnet. Hvis man bare sitter inne og jobber, mister man mange kvaliteter.
Utfordrende med tidsaspekter
– Hvordan har bransjen endret seg i løpet av dine 35 år?
– Det har blitt mer utydelig hva en bransje er. Før var det mye tydeligere. Du hadde PR-byråer, reklamebyråer, og etter hvert kom det også internett-byråer. Det var flere grenser – i dag gjør alle alt, og det oppleves mer uoversiktlig.
Etter så mange år kan han tenke tilbake på flere tusen oppdrag, og mange kundeforhold som strekker seg over flere tiår. Blant gode minner nevner han byutviklingsprosjektene Tjuvholmen, Sørenga, Bjørvika og Fornebu. Lanseringen av iPhone og iPad i Norge, etableringen av panteordningen for bokser og flasker, merkevarearbeid for Orkla, og probonosamarbeidet med Kronprinsparets Fond og deres arbeid mot utenforskap.
– Hva synes du er det vanskeligste med kommunikasjon?
– Det kan være vanskelig med tidsaspekter – å vite om man er på rett vei og har satt riktig mål. Man har valgt en strategi og satt i gang noen aktiviteter, men ser ikke den effekten man ønsker seg. Da kan det til tider være vanskelig å forstå om man er på rett spor, og det bare tar litt tid før det løsner, eller om strategien ikke er god nok.
Super privilegert
Med 35 år erfaring har han lært seg å ha is i magen.
– Det er en balansegang når man skal gi seg med noe man mener er riktig, men jeg tror folk har mye lengre hukommelse enn at én aktivitet kan endre folks oppfatning av en virksomhet. Jeg tror man skal stå i det mye lengre enn mange gjør i dag, ikke hoppe mellom mange ulike budskap.
Siden han etablerte selskapet tilbake i 1988, har det aldri manglet på motivasjon.
– Jeg elsker jobben min og jeg føler meg super privilegert som får jobbe med fantastiske mennesker og hyggelige kunder jeg har jobbet med i mange år, og blitt skikkelig glad i.
Derfor gleder han seg til jobb hver eneste dag.
– Jeg kan ikke huske at jeg ikke har gledet meg til jobb, og jeg kommer til å glede meg til jobb i mange år til. Og så lenge jeg gleder meg til å jobbe, så skal jeg fortsette med det.