Leder for FINN, Eddie Sjølie, mottar prisen for Norges beste omdømme 2023, fra Apelands Miriam Gressli Edvardsen.

Finn.no med best omdømme i Norge

Finn går helt til topps, Norwegian med fly-seier og Facebook med bunnplassering. Her er resultatene fra årets omdømmemåling.

Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres.

Tirsdag la PR-byrået Apeland frem ferske tall fra målingen Traction – som måler norske virksomheters omdømme. Helt på topp finner vi Finn.no med 84 poeng, etterfulgt av Tine og Vinmonopolet med 83 poeng.

– Finn.no har et svært godt produkt, og god kommunikasjon. De utvikler seg hele tiden, men ikke raskere enn at kundene hele tiden oppfatter markedsplassen som velkjent og trygg, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i Apeland, som står bak målingen.

– Det som kjennetegner de beste, er at de innfrir eller overgår folks forventninger på nær sagt alle områder.

Helt i bunnen finner vi Facebook med 45 poeng.

Topp 50

Traction-resultater:

2023:

  1. Finn.no
  2. Tine
  3. Vinmonopolet

2022:

  1. Vinmonopolet
  2. Finn.no
  3. Tine

2021:

  1. Vinmonopolet
  2. Tine
  3. NRK

Kilde: Traction

Omdømmemålingen Traction, ble presentert fra Apeland for første gang i 2021 – og gir et øyeblikksbilde over omdømmet til norske virksomheter.

Kartlegging for målingen begynte høsten 2020, og ledes av prosjektleder i Apeland, Miriam Edvardsen. Målemetoden for kommunikasjon, omdømme og merkevarer er utviklet i samarbeid med professor emerita Peggy Simic Brønn og Norstat.

Traction baserer seg på internasjonal forskning og 20 års forskning med omdømmemålinger i Norge. Målingen er en åpen undersøkelse og det er totalt 50 virksomheter som måles løpende. Hver virksomhet får en omdømmescore mellom 0 til 100, og de 5

Virksomhetene som nevnes oftest, utgjør «Traction 50».

Vinmonopolet fortsatt i toppsjiktet

I dagligvarebransjen er Meny fortsatt best i klassen med samme score som i fjor (78). Både Kiwi, Coop og Rema 1000 går litt tilbake siden i fjor, mens nykommeren Oda legger seg godt innenfor godt omdømme med en score på 72 poeng.

Traction 50, 2023.

– Vi ser at samtlige aktører innen dagligvare, og de fleste innen varehandel, går tilbake på opplevd kvalitet og verdi av pengene. Med prisøkningene som bakteppe er det imponerende at Meny har klart å opprettholde sitt gode omdømme.

Fjorårets vinner Vinmonopolet går tilbake to poeng, men holder seg fortsatt innen svært godt omdømme.

– Vinmonopolets posisjon er i særklasse. De har forbedret sitt tilbud og satset hardt på kompetanse og service i mange år, og var på toppen av listen i fjor. Selv om de synker litt, er de fortsatt Norges best likte handelsbedrift.

Etter Tractions første måling tilbake i 2021, sikret Vinmonopolet førsteplassen med 85 poeng, ett poeng foran Tine på andreplass. Deretter fulgte NRK, Finn.no og Coop. I andre enden av målingen fant vi lavprisselskapet Ryanair og Wizz Air, med henholdsvis 50. og 49. plass.

I 2022 fulgte Vinmonopolet opp 2021-resultatet og sikret beste plassering på topp. Heller ikke i bunnen var det endring fra 2021, og 50. plass gikk dermed til lavprosselskapet Ryanair.

Tibber på vei opp

Det var en tøff høst for strømselskapet Tibber, men ifølge Traction, klatrer selskapet oppover på omdømmestigen.

– Tibber startet 2022 med et svært godt omdømme. Med sin innovative tilnærming var de suverene i bransjen, og et at selskapene i Norge med best omdømme. Men da de innførte forhåndsfakturering i høst ble folk rasende, og omdømmescoren stupte. Nå er de på vei opp igjen, etter å ha erkjent offentlig at de gjorde en tabbe, sier Apeland.

Av strømselskapene ligger NorgesEnergi (48), Fjordkraft (52) og Statkraft (55), alle tre nær bunnen av listen.

– Bør ha en god sommer

Blant flyselskapene er det Norwegian som gjør det best og topper flybransjen med sine 64 poeng.

– Dette er selvfølgelig et resultat vi er glad for. For oss er det helt avgjørende med godt omdømme og at kundene stoler på oss. Videre blir det helt avgjørende for oss å kunne kommunisere tydelig rundt bærekraft, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Esben Tuman.

SAS faller 14 poeng.

– Omdømmetapet er en tydelig konsekvens av streiken og feriekaoset som SAS forårsaket i fjor sommer, sier Apeland.

Pressesjef i SAS, Tonje Sund, sier selskapet har en jobb å gjøre med omdømmet.

– Og det skal vi klare. Vi har vært gjennom den største krisen luftfart – og vi som selskap har stått i, men jeg tror det verste er bak oss.

Apeland mener selskapet har en betydelig oppgave foran seg med å gjenvinne tillit.

– Folk tilgir, men det går en grense. SAS bør ha en god sommer, for å si det sånn.

Powered by Labrador CMS