Slik planlegger den nye pressesjefen i KrF å bryte gjennom lydmuren
– Vi skal ta kloke valg, og valg som passer for oss, sier pressesjefen, og legger til at de er i rute før høstens valg.
– Det var veldig hyggelig å få tilbud om denne rollen, og jeg sa ja på sekundet da jeg fikk tilbudet. Nå har vi en stor og viktig jobb foran oss, erkjenner Astrid-Therese Theisen (28) til KOM24.
På begynnelsen av året meldte NTB at Kristelig Folkeparti (KrF) gikk inn i valgåret uten fast generalsekretær, nestleder, pressesjef og assisterende generalsekretær.
I løpet av juli og august i 2022 forsvant generalsekretær Geir Morten Nilsen og assisterende generalsekretær Elisabeth Løland, tett etterfulgt av pressesjef Tove Welle Haugland, i august.
Konstituert generalsekretær Erling Ekroll, avviste tidlig i januar at KrF slet med å å fylle sentrale nøkkelroller, og forsikret at partiet lå i rute frem mot kommunestyre- og fylkestingvalget i høst.
Siden Welle Haugland forlot stillingen i august 2022, har stolen som pressesjef stått ledig. I midten av januar tok Theisen over rollen. Nå skal hun og resten av kommunikasjonsteamet styre partiet i riktig retning fram mot valget.
Myk overgang
Theisen begynte som fylkesleder i Kristelig Folkepartis Ungdom (KrFU) fra 2014 til 2015, før hun deretter ble sentralstyremedlem og kommunikasjonsrådgiver i ungdomspartiet. I desember 2019 ble hun kommunikasjonsrådgiver i KrF, før hun i august 2022 fikk jobben som personlig rådgiver for partileder Olaug Vervik Bollestad.
– For min del har det vært en veldig myk overgang å tiltre rollen som pressesjef. Som kjent kom vi under sperregrensen ved forrige valg, noe som også har gjort noe med ressursene våre. Vi har derfor jobbet med partiets prioriteringer og jobber kontinuerlig med strategier og kommunikasjonsstrategier fram mot valget.
Pressesjefen mener de er i rute fram til 11. september.
– Det går fort i svingene, men vi har godt driv om dagen. Fra høsten i fjor valgte vi bevisst å roe ned på medieutspillene, fordi Bollestad heller prioriterte å reise rundt til lokallagene og besøke folk som jobber i helsesektoren.
Må ta kloke valg
Lørdag for en uke siden hadde partiet landsmøte og der ble det valgt nytt sentralstyre for de neste to årene. Bollestad er gjenvalgt som partileder, Dag Inge Ulstein ble valgt til 1. nestleder, og Ida Lindtveit Røse er 2. nestleder.
Theisen innrømmer at det er trangt om spalteplass i pressen og at de må jobbe strategisk for å ta plass.
– Det krever stadig mer av oss å ta medieplass, og derfor må vi være enda flinkere til å spisse budskapene våre. Rett og slett for å bryte gjennom lydmuren.
Partiet har foreløpig ikke satt noen økonomisk ramme for sosiale medier-posten fram mot valget. Det eneste som er helt klart er at de ikke kan konkurrere mot de største.
– Noen partier har store ressurser til det meste, og det har ikke vi. Men vi skal ta kloke valg, og valg som passer for oss. Når det er mindre ressurser tilgjengelig må man ha en god plan om hvordan ressursene skal brukes, og det er vi i ferd med å jobbe ut nå. For oss er det viktig å holde fokuset på oss selv, og ikke prøve å konkurrere med de andre partiene og deres budsjetter.
Ble oppfattet som enkel
KrF satser hovedsakelig på Facebook og Instagram.
– Selv om vi retter oss mot småbarnsforeldre mellom 30 til 45 år, har vi primært litt eldre velgere. Derfor velger vi å jobbe målbevisst med Facebook, fordi det er der vi får mest igjen for det.
En annen ting som er viktig for partiet og partileder Bollestad, er å snakke enkelt.
– Hun har fortalt om begynnelsen av hennes politiske karriere og hvordan hun noen ganger ble oppfattet som litt enkel, fordi hun snakket enkelt. Men for henne var det viktig å bli forstått, og det tror vi blir viktig fremover. Det er lett å bli grepet av politisk stammespråk, men vi må huske at vi snakker til vanlige folk og ikke gå i fella med å gjøre enkle budskap kompliserte. Det er det ingen som er tjent med.
I mai tar Edel-Marie Haukland over Theisens tidligere stilling som personlig rådgiver for partileder, Bollestad.