Aptum runder 50 år: – Det er ikke full fres
Venter fortsatt på at markedet snur.
Kommunikasjonsbyrået Aptum på Sørlandet feirer 50-årsjubileum i år.
– 50 år er absolutt noe å rope hurra for i dag, og spesielt i vår bransje er det få som klarer det uten at de deler seg opp eller møter andre utfordringer, sier byråleder Jørgen Hestås til KOM24.
Byrået ble grunnlagt av Jan Andersen i 1974, og gikk under navnet Jan Andersen reklamebyrå fram til 2006. I dag består Aptum av rundt 30 fagfolk og ledes av Hestås, i tett samarbeid med partnerne Terje Lund og Per Kristofer Wahlstedt.
– Håper markedet snart snur
Etter nyhetene om konkurser og permitteringer i bransjen tok KOM24 en runde med flere byråer i høst for å høre hvordan de opplever situasjonen.
Hestås kommenterte da at selv om de ikke opplevde eventyrlige oppgangstider, var det heller ikke krise. Han innrømmet samtidig at det ikke var noe å rope ubetinget hurra for.
– Har dere merket noen forbedringer siden den gang?
– Ja, vi har merket en viss oppgang, spesielt innen eiendomsmarkedet, hvor noen prosjektet som har vært på vent nå har startet opp. Det er ikke full fres, men det går bedre, sier han.
Aptum har ikke måttet permittere eller nedbemanne ansatte siden pandemien, selv om de for tiden har noen sykmeldinger som ikke er erstattet. I 2022 hadde de en byråinntekt på 31,2 millioner kroner.
Årsresultatet for 2023 er ennå ikke klart, men det har ikke vært noen vekst fra fjoråret.
– Det er mer stillstand, vil jeg si. Så i forhold til inflasjon og sånt, er det på en måte en nedgang. Vi håper markedet snart snur, sier Hestås.
Han understreker at både utfordringene og mulighetene fremover ligger i den teknologiske utviklingen.
– Alle de nye mulighetene som åpnes med ny teknologi gir oss nye måter å jobbe på, men det er også utfordrende. Vi har implementert kunstig intelligens og jobber seriøst med å finne ut hvordan vi kan bruke dette til å forbedre våre produkter og tjenester, sier Hestås og legger til:
– Jeg tror utfordringene de neste årene vil ligne på de vi har møtt de siste 50 årene. Det handler om å tilpasse seg endringer og utnytte nye muligheter – både i forhold til hvilke produkter vi leverer og hvilken kompetanse vi har.
Feiring i sør
For Aptum er jubileet ikke bare en anledning til å se tilbake, men også til å se fremover.
– Å kunne feire 50 år i bransjen viser at vi har klart å tilpasse oss og holde oss relevante. Det er både en arv å ivareta og en motivasjon for å fortsette å utvikle oss. Hele året er på mange måter et jubileum for oss, sier Hestås.
Sørlandsbyrået feiret 50-årsdagen onsdag 15. mai på Hotel Norge i Kristiansand.
Hestås opplyste at både Jan Andersen og tidligere byråleder Tulla Wahlstedt ville være til stede under jubileumsfeiringen, i likhet med blant andre ordfører Mathias Bernander og Geir Aker, bedre kjent som Fenriken fra Kompani Lauritzen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no