Forbereder seg på tøffere tider: – Ikke akkurat «booming times» og full pinne
Flere aktører i reklamebransjen rundt om i Norge gjør seg klare til vanskelige tider.
Forrige uke ble det kjent at reklamebyrået SMFBDinamo gikk konkurs.
Nå har vi også beveget oss utenfor Oslo, for å høre hvordan aktører i andre norske byer har det.
– Vi forholder oss til verden rundt oss, og følger godt med på hvordan resten av reklamebransjen påvirkes av tyngre tider. Men her i Trondheim merker vi ikke nedgangskonjunkturen like godt. Erfaringsmessig så kommer slike markedsendringer litt senere og litt svakere enn i Oslo.
– Det skyldes nok både en annen kundesammensetning, med en større grad av offentlige oppdragsgivere, og forutsigbare kundeforhold, sier Olav Svartøien til KOM24
Langsiktige kundeforhold
Svartøien er byråleder i HK Reklamebyrå, som holder til i Trondheim og Tromsø. De har i alt 70 ansatte i ulike avdelinger, og har ikke blitt nødt til å permittere ansatte.
– Etter sommeren har vi tatt imot flere nyansatte. Våre kundeforhold er i stor grad forutsigbare, og avtalene vi har varer ofte over lengre tid. Det gjør at vi hele tiden har en grunnleggende sikkerhet.
Reklamebyrået er en del av HK Alliansen sammen med HK Bits, HK Link, Rosenborg Reklame, Arcadia Regnskap og HK Tromsø.
HK i Trondheim hadde en byråinntekt på over 22 millioner kroner i 2022.
– Vi er ikke avhengig av nye oppdrag og kunder til enhver tid. Og våre kunder endrer ikke strategi eller aktivitet veldig ofte. Samtidig har vi noen kunder innen eiendom, som merker at det er litt tøffere tider nå. Så vi følger godt med på utviklingen, og har et ekstra øye på kostander og new bizz, sier Svartøien.
– Tyngre tider
Jørgen Hestås er byråleder i Aptum, som holder til i Kristiansand. Han sier at selv om de ikke opplever eventyrlige oppgangstider, er det heller ikke krise.
– Det er ikke noe å rope ubetinget hurra for akkurat nå. Men selv om salgene tar lengre tid med noen ekstra runder med vurderinger, klarer vi oss greit nok, sier Hestås.
Aptum har ikke måttet permittere folk siden pandemien. Nå er de 33 ansatte. I 2022 hadde de en byråinntekt på 31,2 millioner kroner.
– Vi jobber hardt for å slippe å permittere noen, og jeg synes vi klarer oss greit. Vi har en god miks av kunder, og alle er ikke like rammet av for eksempel prisveksten.
Ingen erstattere
I Stavanger holder reklamebyrået Fasett til.
Byråleder Pål Hjorth Berge sier at heller ikke de har måttet ty til permitteringer, men at ansatte som har sluttet ikke har blitt erstattet.
– Vi har tilpasset kapasiteten litt, men det har ikke vært noen form for dramatikk inn i bildet. Samtidig er det ikke akkurat «booming times» og full pinne. Vi har mer å gå på.
Fasett har omtrent 19 ansatte. Berge tror at reklamebransjen i Stavanger lever litt adskilt fra andre steder i landet.
– Jeg leser jo om tunge tider for en del andre aktører i bransjen i Oslo. Vi hadde det sånn rundt 2013 og 2014, da oljebransjen opplevde et ganske voldsomt prisfall og krise, sier han.
De hadde en byråinntekt på 29,2 millioner i 2022.
– Nå har vi solide tall, og selv om vi har trimmet kapasiteten litt er det ingen form for krise. Vi har e solid og lojal kundeportfølje og er fortsatt fremtidsoptimister, avslutter Hjorth Berge
– Vil se en forandring
Byrået Deadline holder til i Vesterålen, Bodø og Harstad.
Daglig leder og strategisk rådgiver, Martin Trovaag, forteller om en stabil hverdag.
– Vi merker at det er et skifte som pågår. Jeg hører om permitteringer og sparetiltak andre steder, men vi er ikke der og har heller ikke vurdert eller diskutert det, sier Trovaag til KOM24.
Mange av kundene deres befinner seg i offentlig sektor. Dette mener han gir større trygghet når andre opplever nedgangstider.
– Vi jobber ikke med så mange bedrifter som baserer seg på kommunikasjon til forbrukermarkedet. De vi samarbeider med, må kommunisere uansett, og det gjør at vi blir litt forskånet.
Deadline har 19 ansatte fordelt på de tre kontorene. Hovedkontoret ligger i Vesterålen.
Når noen slutter, blir de erstattet, forsikrer Trovaag. De hadde en byråinntekt på over 15,4 millioner i fjor.
– Jeg tror vi vil se en forandring framover som innebærer at kundene i vårt område blir færre, men større. Da kan det bli tøft for noen av aktørene som jobber med reklame og markedsføring.
– Vi erstatter alle som slutter, men vi tenker oss godt om når vi tar inn nye folk. Vi har for eksempel dreid mer mot å jobbe med eventer den siste tiden, så vi ser etter folk som har kompetanse på det, avslutter han.