Camilla Gåre og Mediebyråforeningen sier de ikke har stor tro på reell vekst før neste høst.
Camilla Gåre og Mediebyråforeningen sier de ikke har stor tro på reell vekst før neste høst.

Mediebyråforeningen tror ikke på vekst over tid før høsten 2024

– Vi forventer mindre fall i de månedene vi kommer inn i nå, enn vi har sett så langt i år.

Publisert

Mediebyråforeningen har til formål å styrke mediebyråenes posisjon og omdømme. De har tidligere meldt at store summer er borte.

Mediebarometeret deres viser at reklamemarkedet, etter årets første åtte måneder, har en samlet nedgang på fem prosent. 

Sammenlignet med fjoråret er medieomsetningen som går via mediebyråene redusert med 314 millioner hittil i år.

– Omsetningstallene holder seg i forhold til prognoser, og vi forventer mindre fall i de månedene vi kommer inn i nå, enn vi har sett så langt i år, skriver daglig leder Camilla Gåre i en e-post til KOM24.

Hun skriver videre at de ikke tror på reell vekst med det første.

– Vi tror vekst i markedet over tid tidligst vil inntreffe høst 2024, skriver hun.

Gåre peker på at mediebyråene opererer i et svært prissensitivt marked, men medieomsetningen påvirker inntjening og lønnsomhet ulikt i de ulike byråene og nettverkene.

– Dette fordi mediebyråene har en rekke inntektsområder, som ikke er knyttet til medieomsetning, som for eksempel innsikt, analyse, strategisk rådgivning og innholdsrådgivning med mer, skriver hun. 

Som mange fikk med seg i forrige uke gikk SMFB Dinamo konkurs på onsdag som følge av at markedet forsvant, før konkursboet ble kjøpt opp igjen samme kveld. 

Nye Dinamo har noen og 30 ansatte. 

Fredag kunne KOM24 publisere en sak med flere byråtopper som meldte om tøffe tider med mindre aktivitet og flere permitteringer. 

Men noen mener det er lyspunkter der ute og.

– Det vi ser ut fra siste måling at det er noe økt optimisme til økonomisk utvikling generelt i markedet. Samtidig er flere positive til utvikling av egne markedsbudsjetter, sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, Annonsørforeningen. 

ANFO er en interesseorganisasjon for norske annonsører og markedsførere. 

ANFO lager kvartalsvis et forventningsbarometer der de spør regelmessig et utvalg om hvordan man ser på markedssituasjonen. I tillegg bruker de eksisterende data fra andre kilder. 

– Vi ønsker jo å se trender og trendbrudd tidlig, i den situasjonen markedet er nå kan vi gjerne også si at vi leter etter lyspunkt, sier Drange.

Og lyspunktet er altså noe økt optimisme til økonomisk utvikling generelt i markedet.

– Tidligere i år både trodde og håpet vi på at ting ville snu til høsten. Der er vi dessverre ikke enda. Men forhåpentligvis om ikke altfor lenge, sier Drange. 

Han sier de har stor sympati med dem som sliter ekstra nå.

Powered by Labrador CMS