Usikkerhet, kutt og tregt marked. Dette er status for reklamebransjen
Giganten NoA har kuttet ti prosent av de ansatte i Norge.
– Vi er inne i en hektisk periode, det er vi glad for. Jeg tror hele bransjen har kjent på at det er urolige økonomiske tider. Prosesser tar lengre tid og produksjoner blir nedjustert i forhold til hva de gjort tidligere, sier Therese Becke, daglig leder i POL.
Onsdag denne uken ble det kjent at SMFBDinamo gikk konkurs etter at oppdragene for SMFB mer eller mindre ble borte.
KOM24 har derfor tatt en ringerunde til flere norske byråer for å sjekke hvordan det står til hos dem nå.
Har kuttet
I POL er de fem færre ansatte nå enn de var for ett år siden.
Noe er naturlig nedgang da de ikke har erstattet folk som har sluttet men de hadde og en nedbemanningsrunde på våren i år.
– Vi følger markedet og etterspørselen veldig, veldig tett. Nå er vi riktig bemannet i forhold til aktivitetsnivået vårt, sier hun.
Becke sier de ikke har gjennomført noen permitteringer i løpet av året og at det ikke er planer om det i nærmeste framtid.
Hun er foreløpig optimistisk med tanke på 2024.
– Vi tror ikke markedet bråsnur nå, men vi regner med at utover neste år vil markedet snu, sier hun.
Storesøster i konsernet er TRY-huset. I reklamedelen jobber det nå 60 ansatte etter at det ble gjort nedbemanning i fjor høst og etter det KOM24 erfarer var det over 20 årsverk som ble kuttet på hele TRY-huset.
Siden det er det ikke gjennomført kutt eller nedbemanninger, sier konsernets nye COO, Sindre Beyer.
– Som tidligere nevnt så merker også vi at markedet er noe roligere. Men vi er optimistiske og vinner kunder, så er det litt saktere enn ellers. Men ikke noe nytt, sier han.
Spill om markedsandeler
Publicis Norge består av byråene Kitchen, Starcom, og MSL og har nærmere 200 ansatte i Norge.
Foruten en kuttrunde, etter at de mistet både reklame- og mediekontoen til Burger King ut av Publicis-gruppen, der seks ansatte måtte gå, sier Peder Mittet at de har sluppet unna nedbemanninger og permitteringer i år.
– Det er ingen tvil om at makroøkonomien der ute og lokalt gjør at det går litt treigere enn det vi så det gjorde da vi kom ut av pandemien. Markedene har snudd seg og det treffer en konjunkturfølsom bransje som reklamebransjen, sier Mittet til KOM24.
Han sier med at de kommer til å tjene penger også i år og at 2024 trolig blir et år med flat utvikling for markedet.
Men det er ikke planlagt noen store endringer i bemanningen i byrået.
– Vi er ambisiøse og tror på framtiden til reklame og mediebyråvirksomheten, sier han.
Men siden han og regner med at det blir et år med flat utvikling tror han det blir et spill om markedsandeler. Der er han positiv på egne vegne.
– Jeg mener vi kan øke vår andel. Vi kan utnytte kraften i huset, sier han og peker på modellen deres «power of one».
– Vi har samlet alt vi driver med innenfor reklame, media, PR og teknologi under samme tak og ser det åpner en rekke nye muligheter, sier han.
I Atyp sier de at nedgangstidene kom som kastet på dem.
– Det er lenge siden vi hadde nedgangkonjuktur, det er utfordringa, den kom litt kastet på oss, sier byråsjef Hågen Pettersen, som samtidig sier at man må håndtere det.
– Så har man denne usikkerheten i tillegg, hvor lenge varer den? Oppå det er det paradigmeskifter med teknologi, generativ AI og cookiedøden, som gjør at det blir litt usikkerhet, sier han.
Han bekrefter at 2023 er et tøft år for dem og sier at de ikke er sikre på om de går i pluss i år.
Så mange har NoA kuttet
– Det gjenstår å se, det skal holde hardt. Heldigvis så er det sånn at kunder har behov for kommunikasjon og siste kvartal er den travleste tida av året, det blir det og i år, sier han.
Byrået har 34 ansatte og har ikke gjennomført nedbemanning i år, men har siden i vår hatt fire stykker ute i permittering. De erstatter heller ikke de som slutter.
– Vi må være trygg på det neste året først, sier han.
Men de planlegger ikke å kutte i bemanningen framover.
– Vi bør være såpass i antall for å drifte kunder som krever bred kompetanse, sier han.
I fjor klarte de en byråinntekt på 42,6 millioner kroner. Det klarer de ikke i år bekrefter han.
– Vi skulle gjerne hatt dagligvare, men det har vi ikke, sier han i et stikk mot WAL og Coop.
Haagen peker samtidig på at de selv har i både offentlig sektor og bank og finans.
– Så vi skal ikke klage. Så de som har store dagligvarekunder har det nok litt enklere, sier han.
Også i NoA er det de sier et ekko fra konkurrentene.
– Aktivitetsnivået er lavere, prosjektene og prosessene tar lengre tid før de kommer i gang, det er lengre beslutningsprosesser. Alt det vi så på slutten av fjoråret, ser vi inn i 2023, sier Thomas Høgebøl, styreleder i NoA.
Han sier at gruppen samlet sett har en topplinjevekst på fire prosent i første halvår i år og at det er særlig i Sverige de har momentum.
I Norge går det treigere.
– I Norge har vi noe tilbakegang, bekrefter han.
Det betyr at de og har kuttet ansatte.
– Vi er cirka ti prosent færre ansatte på tvers av NoA i Norge siden årsskiftet, bekrefter Høgebøl.
I desember i fjor sa Høgebøl at de var over 400 ansatte i Norge.
– Anorak er rammet
– Vi har redusert bemanningen noe gjennom det siste året. Vi må hele tiden tilpasse kostnadsmassen til oppdragsmengden, der er vi tidlig ute. Vi er et speilbilde av det du leser i nyhetene hver dag, sier han.
I Norge består NoA av ni ulike selskaper, blant dem NoA Connect og Unfold. Teknologisektoren står for over 70 prosent av omsetningen.
Han bekrefter at 2023 blir et tøft år for Anorak, som så i fjor måtte se et underskudd på 3,7 millioner kroner.
– Anorak er rammet, de har merket det, i likhet med andre reklamebyråer. Det handler også mye om hvilke kunder du har på kundelisten. Noen bransjer preges av en generell tilbakegang, og i tillegg er det kunder som ikke har lykkes å få inn nødvendig finansiering og da strammer de naturligvis inn over alt.
I Nord DDB melder de at:
– 2023 uten tvil er et tøft år for hele reklamebransjen og vi opplever ikke dette annerledes enn andre, skriver byråleder Eddie D'Sa i en e-post til KOM24.
Han sier at det faktum at de har vunnet flere priser det siste året har sikret dem nye jobber.
– Markedet er likevel ekstremt volatilt, inntektene er mindre forutsigbare, og vi har derfor et våkent øye på økonomien og tar hyppige statuser, skriver D'Sa.
Han skriver videre at de ikke har permittert noen i 2023.
– Men med tanke på uforutsigbarheten i markedet ser vi an situasjonen måned for måned, samtidig som vi er helt åpne med alle ansatte om hvordan markedet utvikler seg, skriver han.
Et byrå som har permittert flere er Apriil Reklame som alt i januar kunne bekrefte at de hadde permittert seks ansatte.
– Trodde det skulle bli bedre til høsten
– Reint økonomisk har vi merket det veldig at mange bedrifter sliter. Vi har ikke mistet kunder, men vi har mistet inntekter fra de kundene vi har, sier Lasse Marøen, daglig leder i Apriil Reklame.
Han sier at Bergensbyrået er forsiktige optimister, men fortsatt er man ikke helt trygg.
– Rett før sommeren trodde vi det skulle bli bedre til høsten, men da den begynte var det kraftig moderert, sier han.
Alikevel har man bare en person ute i permittering nå.
Apriil Reklame har aldri vært en pengemaskin og endte med et negativt driftsresultat på 1,6 millioner kroner etter en byråinntekt på nesten 25 millioner i 2022.
Marøen tviler på de tjener penger i 2023 også.
– Jeg tror det skal bli vanskelig å ende i pluss i 2023. Vi har ikke begynt å tenke på 2024 enda, for vi har mer enn nok med å tenke på høsten. Det vi har et håp om er at markedet skal normalisere seg, sier han.