Susanne Svendsen i Apriil reklame hadde håpet at WAL skulle bli en ledende stemme i pitche-debatten. Nå er hun skuffet over tausheten deres.

Skryter av tiltaket til WAL, skuffet over responsen

– Kan vi ikke benytte sjansen til å ta en samtalen og få til en endring?

Publisert

– Det er fint at de står for den prosessen de har vært en del av og de endringene de gjør. Men vi hadde håpet at de skulle bruke den posisjonen de har satt seg i til i å initiere til dialog og være en stemme, som styreleder i Kreativt Forum og markedssjefen i DNB har sagt.

Det sier Susanne Svendsen, byråleder for Apriil reklame til KOM24.

Som det har stått mye om i bransjemedia den siste tiden droppet Coop hele byråkonkurransen sin og gikk for WAL, en byråkonkurranse som WAL aldri var en del av. 

Det har i tiden etterpå kommet flere svært kritiske stemmer til hele prosessen og styreleder i Kreativt Forum, Camilla Kim Kielland, skriver i et leserinnlegg til Kampanje at hadde hun vært i et av byråene som hadde lagt ned millioner av kroner i timer for å være med på byråkonkurransen og det endte slik, hadde hun blitt forbanna.

WAL har på sin side varslet en større satsing som mediebyrå og har i ettertid av Coop-avtalen inngått avtale med Komplett.

Nå har de også invitert inn mediene til et møte i WALs lokaler. I invitasjonen skriver de at man må se på reklame og media som en helhet øker spillerommet for kreative løsninger og de skriver at de vil bli bedre kjent med dem.

Svendsen i Apriil Reklame støtter WALs måte å jobbe på, men hun hadde håpet at Stormyr og WAL hadde benyttet anledningen til å være en stemme for bransjen.

Svendsen skrev en kommentar på arrangementets Linkedin-side men ble avvist av Stormyr.

Det skuffer Svendsen som sier at kommentaren var ment som et kudos til WAL. Hun mener det er kult det de gjør.

– Vi mener at det er på tide å ta den dialogen og samles om hele pitch-kulturen slik ting har blitt. Hvem er det som bør ta ansvaret? Organisasjonene? Kommentaren var ment som et kudos til at det er kult det de gjør, men også at; kan vi ikke bruke oppmerksomheten til å ta samtalen og få til en endring? spør hun.

Svendsen mener det hun kaller en usunn pitch-kultur har pågått over tid nå. 

– Det har bygget seg opp over en stund, både kunder og bransje har spilt en rolle i det. Jeg er helt enig med at det går for mye penger og er usunn pitchkultur, det går hardt utover noen byråer og man bør finne en mer bærekraftig metodikk, mener hun. 

Hun sier at i Apriil reklame har de over tid bygget opp mediebyrådelen.

– Det er positivt at flere velger å se på nye områder og konstellasjoner i byråene. Det er et behov for det, mener hun.

KOM24 har i flere dager prøvd å få Herman Mueller Stormyr i tale, men han skriver i en SMS at «om det handler om pitsj/media/Coop så har jeg ikke noe å kommentere»

Powered by Labrador CMS