Camilla Kim Kielland og Benedikte Løvdal

KF har undersøkt: Så mange byrå har vært nødt til å permittere

Håper den krevende fasen reklamebransjen er inne i nå fører noe godt med seg.

Publisert

– Det er ikke tvil om at det er tøffe tak. De kreative byråene slipper ikke unna den økonomiske usikkerheten.

Det sier Benedikte Løvdal, daglig leder i Kreativt Forum til KOM24.

KF har nylig gjennomført en undersøkelse blant sine medlemsbedrifter, Bransjepuls, der de tar pulsen på bransjen og prøver å finne ut hvor hardt man er truffet og i hvilken grad.

50 byrå med rundt 60 prosent av medlemsmassen til KF har svart.

Så mange har permittert

Det er ikke noe entydig bilde som kommer fram i undersøkelsen.

Litt under halvparten av de som har svart melder at de har mindre å gjøre i første halvår i år enn i fjor

Samtidig melder 25 prosent at de har like mye å gjøre som i fjor og like mange melder at de faktisk har mer å gjøre nå enn for ett år siden.

– Det er ingen markante forskjeller mellom designbyrå eller kreativt byrå, stort eller lite. Størrelsen ser heller ikke ut til å være av betydning for hvordan utviklingen har vært.

Tallene fra Bransjepuls viser også at rundt 20 prosent av bedriftene til KF har tatt i bruk permitteringer og ytterligere 25 prosent vurderer å ta i bruk permitteringer i neste runde.

I snitt så permitterer man mellom 10 og 30 prosent av de ansatte. 

Samtidig så melder 60 prosent at de har rekruttert medarbeidere i år. 

Nedbemanninger er det ikke så mange som har begynt med enda. 

Men flere opplyser at de har redusert bemanningen som følge av naturlige avganger.

– Fornuftig og helt nødvendig

– Men vi vet jo ikke om det kommer flere runder, sier hun.

Løvdal kaller det for et veldig sammensatt bilde. 

– Det er fornuftig og helt nødvendig å permittere i dårligere tider, men for bransjen totalt er den store risikoen at vi mister de store talentene til andre bransjer. Vi vet det er hoder vi trenger når markedet snur, sier hun.

Hun beskriver en bransje der stemningen først og fremst er preget av stor usikkerhet.

– Både i forhold til hvordan det vil utvikle seg videre. Og ikke minst for de som er permittert og ikke vet hvor langvarig dette blir. Det er også tøft å miste gode kollegaer, sier Løvdal som sier at det dette kan føre til en svekkelse av bransjen på lengre sikt.

Løvdal sier at KF er opptatt av at man har en bærekraftig bransje i framtiden og at man nå må bruke anledningen til å se på rammebetingelsene.

Hun peker på at konsumprisen har steget kraftig det siste året samtidig som at timeprisene i bransjen har stått i ro de siste 20 årene.

Slik mener hun det ikke kan fortsette. 

– Gufs fra fortiden

– Det er ikke så mye mer å ta ut på effektivisering innad i byråene, med ett unntak. Det gjelder alle de gratistimene som blir brukt på ressurskrevende byråkonkurranser, sier Løvdal.

Hun mener det er mange enklere og bedre måter å finn sin beste samarbeidspartner på enn å ha pitcher og sier at hun håper at det er noe av det som kan komme ut av de tøffe tidene vi står oppe i nå, at man kan enes om andre og mer oppdaterte måter å finne samarbeidspartner på.

– Dette er et gufs fra fortiden og det er ikke noen god grunn for å gjøre det. Det er en sirkusøvelse som ofte ikke har rot i verken virkeligheten og måten man jobber på etter byråpartner valgt, sier hun.

– Det er en tradisjon det er på tide man i stor grad legger død. Får man til en større endring her er det et steg i rett retning, sier hun.

Powered by Labrador CMS