Markedsføringstabbe: – Influensere har faktisk tømt hele premielageret vårt
Influensere fant smutthull og sprengte Horde sitt markedsføringsbudsjett.
@djesa.belle Nå er det bare to uker igjen med dobbel vervebonus hos horde🏃♀️➡️ Vervekoden min er: lwizol (liten L både først og sist) #djesabelle ♬ original sound - Djesa Belle 🫧 Vanlife
Horde har etablert seg som en av Norges mest populære økonomi-apper etter å ha vekket stor oppmerksomhet ved å gjemme millioner av kroner i norske skoger.
Nylig har deres belønningsprogram, «Horde Rewards», gått viralt på sosiale medier etter at influensere har sikret seg både fem, ti og opptil 20 splitter nye iPhone 15 Pro-enheter og andre lukrative varer.
På TikTok oppfordrer de sine følgere til å laste ned Horde-appen og benytte deres vervekode. Dette gir både influenseren og nye brukere Horde-poeng. Poengene kan brukes på alt fra en ny iPhone og Playstation til gjeldsnedbetaling og gavekort.
– Influensere har faktisk tømt hele premielageret vårt. Vervesystemet har fungert utmerket i to år, men i sommer oppdaget de potensialet, og vervingen overgikk alles forventninger, forteller Horde-sjef Alf Gunnar Andersen.
På TikTok har blant annet influenser Djesa Belle Halstad delt flere videoer av alle de rundt 20 iPhonene hun har mottatt. Da skjønte Horde at de måtte ta grep.
Influensere tømmer premielageret
– Vi står for alt som har skjedd, og alle har fått premiene sine. Det er fair, gitt hvordan reglene var, men nå har vi lagt inn en begrensning på én per bruker på disse dyre varene, sier Andersen.
Konsekvensen ble riktignok at Horde måtte bruke én halv million kroner ekstra på premier i juli alene, langt over de vanlige 60–70 tusen kronene.
– Influenserne fant et «smutthull» i systemet vårt. Det blir kanskje feil å kalle det det også, fordi våre vilkår riktignok forbyr å misbruke systemet. Vi kunne vært kjipe, men vi tenkte «touché, well done», så vi skal stå for det som har skjedd.
Andersen understreker at Horde Rewards er laget for at brukerne skal kunne opparbeide poeng ved å gjøre gode finansielle beslutninger, som å betale ned gjelden sin, og bli belønnet for det.
– Horde er en app for at folk skal få kontroll på økonomien sin, ikke for at man skal få masse gratis iPhones, sier Horde-sjefen.
Han forteller at Horde i løpet av juli og august har fått over 30 000 nye brukere, hvorav 13 000 kom gjennom direkte vervinger.
Lanserer influenserprogram
Andersen presiserer at det så langt ikke har vært noe form for avtalt samarbeid med disse influenserne. De har omtalt Horde-appen på sine egne kanaler uoppfordret og «gratis». Likevel har de fått rikelig betalt med dyre premier.
– Vi ønsker gode samarbeid med influensere, men det må være en balanse her, sier Andersen.
Horde er nå i dialog med influenserne for å komme til enighet og innfører det de kaller et ambassadørprogram.
– Når du får 100 000 poeng, må du søke om å bli ambassadør. Vi snakker med influenserne og spesifiserer tydelig vilkårene våre. Reklamen må være forenlig med merkevaren vår og målene til Horde. Man kan ikke bare lage reklame på hvordan man får en iPhone.
De som oppnår ambassadørstatus, skal få muligheten til å konvertere sine opptjente poeng til direkte pengeutbetalinger i stedet for fysiske premier.
– Vi er veldig fornøyde med utfallet, influenserne er fornøyde, og brukerne er glade for at vi ikke må sette opp prisene på premiene i Horde Rewards, avslutter Andersen.
– Jeg er veldig glad for at Horde endrer på opplegget og innfører absassadørprogram. Jeg er spent på å høre mer om hva programmet vil innebære, men det er uansett mye mer interessant for meg å få omgjort poengene til penger i stedet for telefoner eller andre produkter, sier influenser Djesa Belle Halstad.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no