Slik ser de nye valgene dine ut.

Facebook gir deg nye verktøy for å tilpasse feeden

Facebook lanserte onsdag nye verktøy som gjør det enklere for brukerne å tilpasse nyhetsstrømmen (feeden). På noen poster vil du snart få to nye knapper med teksten «Se mer» og «Se mindre». Klikker du på en av dem, vil algoritmen justere hvilke poster som dukker opp i nyhetsstrømmen din.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lanseringen er en del av en større endring av nyhetsstrømmen på både Facebook og Instagram. Målet er å gjøre begge appene mer interessante, for å stoppe brukerflukten til TikTok.

Skal bli mer lik TikTok

Da Facebooks eierselskap Meta i sommer annonserte at de skulle gjøre nyhetsstrømmen i Instagram og Facebook mer lik TikTok, var protestene fra brukerne så kraftige at Meta måtte reversere endringene. Det har de tydeligvis lært av, for med de seneste endringene har de lagt vekt på å gi brukerne mer kontroll over innholdet de ser i nyhetsstrømmen.

Det betyr ikke at Meta har gitt opp å gjøre Facebook og Instagram mer lik TikTok. De vil fortsette å putte innhold fra folk du ikke følger inn i nyhetsstrømmen din, men de innfører det nå gradvis. Med lanseringen onsdag gir de brukerne verktøy som gjør det lettere å påvirke også dette innholdet.

De nye knappene vil bare vises på noen utvalgte poster, men du har mulighet til å prioritere enkeltposter opp eller ned også uten de nye knappene. Klikk på de tre prikkene øverst til høyre på hver post, så får du opp en meny som gir deg mulighet til å prioritere innhold opp eller ned.

I tillegg til de to knappene får du også et valg som heter Feedpreferanser under Innstillinger. Her kan du definere hva slags innhold du eventuelt vil se mer eller mindre av. Du har egne innstillinger for venner, grupper og sider.

Endringer i algoritmene

Ved siden av de synlige endringene i nyhetsstrømmen, gjør Facebook betydelige endringer i systemene som styrer algoritmene. De har allerede begynt å bruke kunstig intelligens for å prioritere poster i «den vanlige algoritmen». I sommer introduserte de i tillegg Discovery Engine, som bruker kunstig intelligens til å foreslå poster fra folk du ikke følger.

Med denne lanseringen tar de i bruk enda en ny kunstig intelligens-modell, som skal tolke hva du egentlig mener når du klikker «Se mer» eller «Se mindre» på en post. Tenk deg at du klikker «Se mindre» på en videopost om veteranbiler fra en onkel. Er det videoposter, biler eller poster fra onkelen din du vil se mindre av? Det skal den nye modellen forstå ved å analysere hvordan du responderer på annet innhold i nyhetsstrømmen.

Den nye modellen vil, i samarbeid med den vanlige algoritmen og Discovery Engine, bestemme hvilke poster som dukker opp i nyhetsstrømmen din. Den er allerede i bruk, så det tar nok ikke lang tid før brukerne kommer med dommen: Har Meta denne gangen tatt ett steg fram, eller to tilbake?

Powered by Labrador CMS