FHI nådde tre millioner mennesker med Facebook-innlegg om koronavaksine
Innlegget som ble lagt ut en fredag ettermiddag i november 2021, har samlet inn 2,700 kommentarer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(COLOSSEUM): – Det ble en fest i kommentarfeltet, sier seniorrådgiver og fagansvarlig for sosiale medier i Folkehelseinstituttet (FHI), Torunn Gjerustad.
Sammen med kollega og seniorrådgiver Ingeborg Hjelle gir de et innblikk i hvordan det var å jobbe med sosiale medier for FHI under pandemien, på Social Media Days onsdag.
Gjerustad og Hjelle bruker «fest» som en metafor for kommentarfeltet.
– Man burde se på kommentarfeltet som en forlengelse av innlegget. Vår SoMe-strategi er at vi skal være til stede i sosiale medier, og vi skal være tilgjengelige.
Facebook-innlegget som nådde tre millioner mennesker, handlet om koronavaksine.
Og alle kommentarene som blir skrevet og lagt igjen i FHIs kommentarfelt, omtales som en fest. Gjennom pandemien ble det mange ulike fester som har gitt mange gode erfaringer og lærdom.
– Vi lager gjerne lage innlegg som er tekstunge – alt annet enn hva som anbefales. Festen er en venners-venners-fest, og kan foregå i flere uker.
Fem typer gjester
Under pandemien ble det en fest som involverte store deler av hele Norges befolkning. FHI deler festens deltakere inn i fem ulike grupper.
– De inviterte er tilhengerne, forkjemperne, kunnskapstørste, kikkerne og motstanderne. Og alle fem gruppene er viktige for oss, sier Hjelle.
Man skulle kanskje tror at siste gruppe ikke er den mest populære, men motstanderne gir mye nyttig og viktig informasjon.
– Gruppen kan være krevende, men det er utrolig nyttig å vite hvordan de resonnerer og de gir oss mulighet til å utdype vår kunnskap. Og det trenger vi også, vi vil ikke være foruten noen av gruppene. Vi skal snakke til alle og ønsker mangfold – for det er viktig for oss.
Selv om en kommentar-fest kan holde på i flere uker, er festen i snitt over etter to til tre dager, forklarer Gjerustad.
– Noen er svært ivrige, og liker å være der lenge. Det mest fruktbare for festen er at det er utskiftinger. Det gir oss nye problemstillinger vi må ta tak i for å kunne gi fakta og råd.
Må ha høy takhøyde
Det er ingen hemmelig at det var høyt engasjement under pandemien og mange meninger. Noe som også resulterte i flere ufine kommentarer.
– For oss er det viktig å ha høy takhøyde. Vi må tåle kritikk og synes det er fint at folk er kritiske, sier Hjelle.
Hun understreker at kritikerne og motstanderne skal møtes med respekt, og at de må stå i det.
– Vi skal lytte til alle. Og vi tror at hvis vi virkelig viser at vi lytter til alle, så skaper dette mer troverdighet til oss.
Men Hjelle understreker at det er lov til å være tydelig.
– Man kan med fordel vise at man er uenig, og forklare hva man mener og hvorfor. Og vi pleier å si; «Hvis noen spyr ned veggene dine på en fest, så er det ok å si at de må dra hjem».
Stenger sjeldent kommentarfeltet
Av alle kommentarer som legges igjen er det sjelden FHI må stenge kommentarfeltet sitt.
– Kun sju prosent av alle kommentarer som kommer inn, har blitt fjernet. Og vi noterer oss de som bryter med våre retningslinjer, og gjentakende brudd, sier Gjerustad.
Forventer man en real fest, altså stort engasjement i kommentarfeltet, råder rådgiverne til å telle til ti.
– Ta hensyn til deg selv som moderator. Ta en pause og blås ut til en kollega etter behov og vær rause med hverandre.
Et arkiv med gode svar, har også vært til god hjelp for FHI som under pandemien måtte sette inn flere ressurser for å takle festen.
– For oss handler mye av kommunikasjonen om å repetere budskap, og da er det nyttig å samle alle gode svar i et oppslagsdokument. Det kan spare deg for mye tid og jobb, og gjør at det blir en fin og interessant fest.