Stian Barsnes-Simonsen, kreativ leder Nordic Screens

Stian Barsnes-Simonsen om markedsføring mot barn og unge: – Norske markedsførere er redde

– Det er lov for næringsaktører å henvende seg til barn under 18

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(COLOSSEUM):– Barn og unge har et økende behov for samfunnsnyttig informasjon på plattformene de befinner seg på, sier Stian Barsnes-Simonsen.

Han var onsdag på Social Media Days for å snakke om markedsføring mot barn og unge under 13 år.

For han er helt tydelig på at det er et stort marked der ute som norske bedrifter og markedsførere ikke har utnyttet enda.

Barn og unge er på SoMe

Barsnes-Simonsen er kreativ leder i Nordic Screens som utelukkende jobber med markedsføring mot barn og unge.

Han peker på at norske barn og unge bruker stadig mindre tid på de tradisjonelle mediene. Han viste til tall som sa at 75 prosent av norske 10 og 11-åringer ser ikke på NRK Super og 91 prosent av 3–11 åringer ikke leser Aftenposten junior.

Samtidig er 48 prosent av niåringene på sosiale medier og når de er blitt 11 år gamle er hele 85 prosent på sosiale medier.

– Barn og unge har et økende behov for samfunnsnyttig info på plattformen de befinner seg, sier han.

Han mener det handler om både samfunnsansvar og merkevarebygging å rette kommunikasjonen mot de unge.

Men er det lov?

– For det første er det ingenting som heter aldersgrenser på sosiale medier, sier han.

– I Norge er det Markedsføringsloven gjelder. Det er det ikke en egen inndeling på alder og plattformer. Det er lov for næringsaktører å henvende seg til barn under 18, men jo yngre barnet er jo strenge vil urimelighetsvurderingen være, peker han på.

Barsnes-Simonsen understreker viktigheten av å ikke ha en skjult agenda når du skal kommunisere til barn og unge. Han mener at der er norske markedsførere nesten litt for flinke.

Still deg selv dette spørsmålet

– Jeg opplever etikken i bransjen som høy. Jeg mener det er mange aktører som kunne og burde snakke til målgruppen men gjør det ikke for de er redd for å bli tatt for markedsføring mot barn og unge, sier han.

Han mener den tryggeste måte å gjøre det på er å unngå til oppfordring til kjøp av produkter og tjenester og vær tydelig på hvem som er avsender.

– Sitter dere på kompetanse som er nyttig for barna, har dere lov å dele av denne og kommunikasjon som er rettet mot familien gir større handlingsrom i kommunikasjonen, sier han.

Barsnes-Simonsen sier det er et spørsmål man bør stille seg om man vil drive med markedsføring mot barn og unge:

– Representerer vi en kompetanse og formål som er bra for barn og unge. Er svaret ja er det kanskje noe man bør løfte fram. Er svaret klokkeklart nei, skal man ikke snakke til disse målgruppene.

Powered by Labrador CMS