SNL ansetter fire: Henter fra både Dagens Næringsliv og SSB
– Det kom så masse fine folk som ville jobbe hos oss.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det sier Erik Bolstad i Store norske leksikon.
Som KOM24 skrev om i høst opplevde de enorm respons da de søkte etter folk i flere stillinger, blant dem ny kommunikasjonssjef.
333 søkere meldte seg, 102 på kommunikasjonsstillingen alene.
Den enorme responsen førte til at Bolstad måtte tenke annerledes enn han hadde tenkt.
Momskompensasjonen løste alt
– Når mange bra mennesker melder seg, så får man bare tenke litt nytt om sammensetningen, sier han.
I utgangspunktet hadde han bare tenkt å ansette folk i 2 1/2 stilling, men nå har han ansatt fire personer.
For når regjeringen lovte full momskompensasjon for ideelle organisasjoner, løste det en stor del av floken for Bolstad.
– Da hadde jeg litt mer økonomisk handlingsrom. Så har jeg vridd alle andre budsjettposter som jeg har kunnet, sier han.
De fire nyansatte er Tomaris Semet som kommer fra en deskjobb i Dagens Næringsliv, Kjersti Kanestrøm Lie som komme fra et vikariat som programsjef for Human International Documentary Film Festival, Oslos største dokumentarfilmfestival, Mina Hennum Mohseni, som kommer fra jobb som jussredaktør i Universitetsforlaget og Åsmund Gram Dokka som til nå har vært senior kommunikasjonsrådgiver i SSB.
Kjersti Kanestrøm Lie sier hun håper det er like god stemning på jobb som det var på jobbintervjuet.
– SNL føles som et viktig sted å jobbe i den tiden vi er inne i nå, hvor det er behov for kvalitetssikra faktainformasjon. Det føles som et nyttig sted å få bruke min kompetanse, sier hun til KOM24.
Kannestrøm Lie har vært journalist for NRK, podkastprogramleder og jobbet med blant annet med kommunikasjon for Oslo europeisk miljøhovedstad 2019.
Fra februar av er det SNL som er hennes arbeidsgiver.
– Jeg håper virkelig at jeg kan være med og bidra på det å nå en eldre målgruppe. Det er en vanskelig oppgave, men jeg håper at sammen med redaksjoen så finner vi nye verktøy for å få til det, sier hun.
Hun mener det er et stort potensiale i å gjøre SNL mer kjent både i eldre og yngre målgrupper.
– Det er rom for å bli mer synlige, mener hun.
Alle vil få redaktørtitler.
Til nå er det bare en person som har hatt et definert kommunikasjonsansvar i SNL.
– Alle har kommunikasjonsbakgrunn, men det er Kjersti Kanestrøm Lie som får hovedansvar, sammen med Semet. Men det er og flere andre som kan bidra og, sier han.
Lille norske leksikon
Lie overtar da flere av rollene som Stig Arild Pettersen har hatt. Han slutter nå for han har kjøpt seg et småbruk i Møre og Romsdal som han har flyttet til.
Hver måned er det rundt 3,2 millioner unike brukere som er innom sidene og de regner med å komme opp i 120 millioner leste artikler i år, opp fra 106 millioner i 2020.
Med så mange nye fjes inn skalerer SNL nå opp den redaksjonelle bemanninga ganske mye, noe som legger til rette for nye satsinger.
– Det store prosjektet vårt neste år er å få etablert et Lille norske leksikon, som primært skal være rettet mot barn og de som trenger litt lettere tekster, forteller han.
De vil og sette i gang en stor satsing på juss.
– Da trenger man folk, sier han.