Maren Stette Mosaker er kommunikasjonsansvarlig Nordiske Mediedager.

Slik skal Nordiske Mediedager bli mer synlige gjennom resten av året

I dag er gjennomsnittsdeltakeren 40 pluss. Nå drømmer de om å lokke de yngre i mediebransjen til Bergen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag var siste dagen for de første Nordiske Mediedager på tre år og nærmere 2000 medie og kommunikasjonsfolk har vært samlet i Grieghallen for å lære mer av hverandre og mingle og knytte nye kontakter.

Den som har hovedansvaret for kommunikasjonen til konferansen er Maren Stette Mosaker. Hun kom inn i stillingen som kommunikasjonsansvarlig i desember og er med på å arrangere sine første Mediedager.

Det magiske med NMD

– Jeg føler jeg har en veldig takknemlig jobb for vi har ikke et produkt folk ikke har lyst på, tvert imot, sier Mosaker til KOM24.

Hun sier at det virker som om folk har hatt mingleabstinenser.

– Jeg har inntrykk av at det som er det magiske med arrangementet er at det er en perfekt blanding av et sterkt faglig program på dagtid i Grieghallen og festpreg med kveldsarrangement. Jeg føler det skjer veldig mye magisk når hele denne bransjen møtes. Det er helt absurd å tenke på at det er tre år siden siste dette var mulig, sier hun.

Hennes store deadline når hun jobber med kommunikasjonen er naturlig nok disse dagene i mai når hele bransjen samles i Bergen.

– Vi jobber jevnt og trutt hele året, men fra påmeldingsåpning i februar og fram til konferansen er det jo en ekstra opptrapping. Da begynner vi med nyhetsbrev, sier hun.

Må mobilisere

I tillegg til nyhetsbrev er Facebook en viktig kanal for å nå ut til Mediedagenes primære publikum, de over 40.

De er tre stykker i staben som jobber med NMD gjennom året, så i store deler av året er Mosaker alene med kommunikasjonsansvaret, men under festivalen og oppløpet har hun med seg en rekke frivillige.

– Da må vi mobilisere, for det er for mye for en person å jobbe med dette. Det er masse å dokumentere og koordinere, og mye gøy som skjer, sier hun.

Blant annet har de et eget NMD-studio med folk som filmer og lager snutter. I tillegg har de og utegående reporter, Martin Giæver som lager filmsnutter til sosiale medier.

– Men vi har og lyst til å nå den yngre målgruppen og. Til neste år vil vi ha mer mediestudenter og ikke bare de gamle traverne som har vært her i en årrekke, forteller hun.

Mosaker sier de vil og være relevant for de som jobber med sosiale medier.

– Vi vil nå nymotens mediefolk også, sier hun.

– Hvordan skal dere gjøre det?

– Det er naturlig at de som er gjengangere på konferanser som Mediedagene ofte er ledere og tungvektere i for eksempel en redaksjon eller produksjonsselskap. Jeg tror likevel det er viktig å huske på å også snakke til neste generasjons medietalenter. De skal også føle at det er viktig å komme til Bergen, både med tanke på det faglige – og ikke minst for å bygge nettverk.

Vil være til stede hele året

I tillegg streames hele konferansen live, så man ikke trenger å være til stede i Vestlandets hovedstad når konferansen er, men heller sitte hjemme og få med seg de sesjonene man trenger.

Nytt av året er at konferansen har fått en ny visuell identitet – alt fra plakater, programfolder til vignett.

– Den var opprinnelig klar i 2020, men det er først nå vi virkelig har fått tatt den ut i alle flater. Og det må jeg si har vært ekstremt vellykket. Jeg har fått mange tilbakemeldinger på at det føles lekent, moderne og proft. Det er jo akkurat det vi vil være!, sier hun.

Nordiske Mediedager varer i bare tre dager, men ambisjonene deres er å være mer til stede resten av året.

– Planen er å prøve å være mer synlig. I fjor hadde vi en pop up på Pressens hus, sånne ting ønsker vi å gjøre mer av fremover, sier hun og forteller at de har store ambisjoner for hva de vil skape.

Nå er festivalen over, men hun lover at folk skal få minnene opp i feeden sin i tiden framover.

– Vi vil de skal leve videre i ukene og månedene som kommer som en herlig påminning om denne tredagersfesten i Bergen

Powered by Labrador CMS