Allerede 1. november passerte Clear Channel juleomsetningen fra 2019
Rekordtidlig julehandel blir pekt på som årsak.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er en usikker situasjon i år, med tanke på varer inn mot julehandelen. Klarna opplyste i oktober at hele tre av ti nordmenn planlegger å kjøpe årets julegaver tidligere enn de gjorde i fjor. Det er usikkerheten rundt den internasjonale leveringssituasjonen for en rekke forskjellige populære produkter som trolig spiller en rolle.
Dette ble tidlig lagt merke til av utendørsreklamegiganten Clear Channel.
– De aller fleste annonsørene har vært veldig tidlig ute med å booke reklameplass i år, hvis vi sammenlikner med før pandemien forteller Country Manager i Clear Channel, Dennis Højland Nyegaard til KOM24.
Opptil to måneder før «normal» tid har annonsørene planlagt inn mot julehandelen.
– Jeg tror dette også handler om ettervirkningene fra pandemien der flere virksomheters markedsføring nesten har vært «off» i godt over ett år. Like mye som annonsørene ønsker å være synlige, handler det også om å kreve en posisjon i markedet for å vinne kundene tilbake etter lang tid.
November kick off
Clear Channel har, i likhet med konkurrenter merket en økt pågang fra tidlig sommer, og at annonsørene virkelig var tilbake. Pågangen og omsetningen har hatt en sterkt stigende kurve fra sommer til høst. Nå har annonseringen mot julehandelens måneder, november og desember dratt forbi omsetningen for hele julehandelen for 2019.
– Første dagen i november passerte vi tallene for julemånedene i 2019. Vi måler opp mot dette året, fordi det er det siste normalåret vi har å sammenlikne med, sier Norgessjefen.
November er oppstarten på julehandelen, og tall fra bransjen viser at halvparten av befolkningen handler alle sine julegaver i løpet av november.
– Måneden blir en naturlig kick off til julehandelen med Singles Day, Black Week, Black Friday og Cyber Monday. Tidligere var det 40 prosent som gjorde seg ferdige med julehandelen i november, men i år regner vi med at nærmere 50 prosent vil være ferdighandlet før vi teller ned mot julaften.
Må være kreative
Clear Channel melder om et høyt salg, men at det fortsatt er noe ledig kapasitet.
– Vi ser at etterspørselen fortsatt er til stede hos annonsørene, selv om ikke alle har bestemt hvilke varer de vil annonsere. Dette henger sammen med den usikre situasjonen om volum av vareleveranser.
Clear Channels produkter er populære. I takt med at disse blir solgt ut, krever det at annonsørene blir langt mer kreative.
– Det finnes nesten ikke grenser for utendørsreklame og de opplevelsene vi kan skape sammen med annonsøren. Det eneste som setter en stopper er kreativiteten.