Her holder Journey Agency til. De har nå havnet i konflikt med en tidligere ansatt og tatt han til retten og tapt.
Her holder Journey Agency til. De har nå havnet i konflikt med en tidligere ansatt og tatt han til retten og tapt.

Journey mener tidligere ansatte var illojale og påførte dem milliontap

Journey har havnet i full krangel med to tidligere ansatte. Snart møtes de i retten. Igjen.

Publisert

– Så lenge saken skal prøves videre i rettssystemet har jeg ingen kommentarer utover at dette oppleves belastende og meningsløst.

Det sier den tidligere ansatte i Journey Agency, som ble saksøkt av sin tidligere arbeidsgiver i fjor høst.

– Tapt millioner

Bakgrunnen for at det hele endte i retten er at den tidligere medarbeideren sluttet i Journey og begynte å jobbe for en tidligere kunde, gjennom å leie seg ut via et firma han selv opprettet.

Dette mener Journey at de har tapt millioner på.

Den tidligere medarbeideren sine oppgaver i Journey var rådgivning til nye og eksisterende kunder samt prosjektledelse mot kunder og innholdsproduksjon.

Han hadde to av Journeys største kunder i sin portefølje og han fungerte som markedssjef for utvalgte av en av kundenes underholdningsproduksjoner, dermed hadde han og et markedsføringsbudsjett som han blant annet brukte til å kjøpe markedsføringstjenester av Journey.

Høsten 2022 skulle avtalen forlenges, uten at noe ble signet. 

Selskapet der Journey-medarbeideren var utleid begynte i stedet å foreslå at Journey-medarbeideren sluttet og begynte hos dem.

Gav ekstraarbeid

Grunnen til det var at den månedlige kostnaden ble for stor og at de ønsket å gå tilbake til «gammel ordning» der de håndtere mer internt, og at de ville ha en ansattlignende resurs som også kunne utføre andre oppgave.

Mot slutten av januar sa den ansatte opp og noen dager seinere sa dette selskapet opp sin avtale med Journey.

Journey mener at denne medarbeideren har opptrådt grovt illojalt, da det var denne medarbeideren som hadde ansvaret for å lande avtalen med kunden deres og ved at han rekruttere en annen medarbeider fra byrået også.

Journey mener at de har tapt mellom 1,1 og 2,5 millioner kroner i inntekter på grunn av denne illojaliteten.

Byrået mener og at hans illojale handlinger har kostet dem 140 000 kroner i ekstraarbeid. De ville og ha rundt 9500 kroner i mediebyråprovisjon som viderefaktureringen ga den tidligere medarbeideren, som følge av at selskapet hans inngikk en avtale med Schibsted.

Oslo tingrett på sin side er ikke enige med Journey Agency og har frifunnet den tidligere medarbeideren på omtrent alle punkter.

De peker på at en arbeidstaker har i utgangspunktet rett til å søke, drøfte og ta imot stilling i en konkurrerende virksomhet og at den ansatte kan i utgangspunktet også bryte ut og starte konkurrerende virksomhet.

Tingretten peker på at det gikk cirka seks uker fra kontraktsmøtet 3. november til selskapet tok initiativ til et mulig samarbeid overfor den tidligere Journey-ansatte.

Tapte på ett punkt

 Det ble så avholdt ett møte og den tidligere Journey-ansatte sendte ett motforslag som umiddelbart ble avslått.

Deretter gikk det flere uker før selskapet igjen tok opp tråden og partene ble enige.

De peker blant annet på at han underrettet Journey før både han og selskapet han var i forhandlinger med sa opp, og Journey ble gitt anledning til å være med i konkurransen om dette selskapet. 

Retten aviser og byråets påstand om at det var den tidligere Journey-ansattes jobb å lande avtalen med selskapet han seinere begynte å jobbe for. Det var det Journeys salgssjef som hadde ansvaret for, mener retten.

Retten har og landet på at det ikke var illojalt av den tidligere Journey-ansatte å innformere en kollega, som og sa opp samme dag. 

Retten peker og på at kvinnen som sluttet verken hadde en sentral stilling i Journey eller i arbeidet overfor eller i kundeforholdet til det aktuelle selskapet eller andre kunder av Journey. 

Journey satte i tillegg i gang en prosess i januar 2023 for å permittere flere ansatte og kvinnen var da en de vurderte å permittere. Retten mener at det ikke er noenting som tilsier at det ville være særlig problematisk for Journey om de to sa opp sine stillinger samtidig.

Men retten er klar på at den tidligere medarbeideren opptrådte illojalt da hans nye selskapet inngikk en byråavtale med Schibsted i mars 2023 og da det i mars og april ble foretatt fem viderefaktureringer fra det selskapet til det som leide han inn av mediekjøp bestilt fra Schibsted. 

Fakturaene gjaldt både trykte og digitale annonser og de digitale annonsene skulle vært fakturert via Journey slik at kickbacken tilfalt dem. 

Forholdet medførte et tap for Journey på 9 467 kroner, og Journey tilkjennes dette beløpet i erstatning.

Må ut med halv million

Dermed erkonklusjonen at Journey Agency må betale den tidligere ansattes advokatutgifter på rundt 450 000 kroner.

KOM24 har vært i kontakt med styreformann i Journey Agency, Erling Løken Andersen, som ikke vil uttale seg.

– Dette er en personalsak, så vi kommer ikke til å uttale oss mer om det. Utover det har vi ikke mer kommentarer, sier Andersen.

Den tidligere Journey-ansatte jobber ikke lenger i sitt eget selskap for den tidligere Journey-kunden da oppdragsmengden ble for liten og har fått jobb et annet sted. 

Saken er anket til Borgarting lagmannsrett. Det er satt av to dager til rettssaken på nyåret. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS