De tidligere kollegene Erlend Skaug Ingebrigtsen, Eivind Schau og Siri Løkting Carlsen går hver sin vei med nye selskaper, men fortsetter samarbeidet under nye rammer.

Ekte Kommunikasjon tar ny retning: – Ville forskjellige ting 

Ingebrigtsen leder nå Tinde Advise, Carlsen er ved roret i Fixd og Schau står bak Schriv.

Publisert

I august meldte DN at to av de mest sentrale spinndoktorene på høyre- og venstresiden, Peder Egseth og André Nerheim, går sammen om å lage PR-byrå.

Med seg på laget får de Erlend Skaug Ingebrigtsen, som har jobbet i First House og sist for sitt eget byrå, Ekte Kommunikasjon.

Men selv om han har startet i et nytt byrå, lever Ekte Kommunikasjon videre på ett vis. 

Nå beskriver han byrået sitt på følgende måte:

– Ekte Kommunikasjon vil fremover fungere som en slags «taxisentral». Alle kjører sine egne biler, men vi tar kjøreoppdrag etter hvem som er ledig.

Ingebrigtsen refererer til seg selv og hans tidligere ansatte - Siri Løkting Carlsen og Eivind Schau, som nå alle har blitt gründere og daglige ledere av sine egne selskaper:

Ingebrigtsen er daglig leder i Tinde Advise, Carlsen er ved roret i Fixd og Schau står bak Schriv.

Ny retning for alle 

Ingebrigtsen understreker videre at de fortsatt ønsker å realisere de planene de har hatt for Ekte Kommunikasjon.

– Det vi har gjort har fungert veldig bra – det ville vært synd å legge det på is for å samtidig satse på noe litt annerledes med Tinde.

– Jeg vil ha like mye med Siri og Eivind å gjøre, men direkte i selskapene deres – nei. Det er ikke sånn at jeg er medeier, sier han.

Han beskriver det videre som en omorganisering og sier:

– Altså, du kan si at dette også reflekterer en generell trend i bransjen nå. Gig-økonomien står veldig sterkt. Man ønsker en gig her – og en der.

Ingebrigtsen beskriver videre Ekte Kommunikasjon som et samarbeid om de kundene de har hatt tidligere.

Siri Løkting Carlsen har sin versjon av den nye virkeligheten.

Drømmen går i oppfyllelse

– Vi hadde det bra, men vi hadde også ulike interesser og ønsker. I stedet for å være tre personer i ett selskap, fant vi ut at det var best å dele oss opp og fortsette samarbeidet på en mer fleksibel måte, sier Siri Løkting Carlsen.

Fixd er Carlsens nye satsing. Hun kom til Ekte Kommunikasjon fra Trigger og har lang erfaring fra både små og store kommunikasjonsbyråer.

– Min kone og jeg har faktisk ambisjoner om å gjøre dette litt større enn det er i dag, sier hun om sitt nyoppstartede byrå.

I dag leverer hun kommunikasjonstjenester innen PR, sosiale medier, strategi, historiefortelling, medietrening og prosjektledelse.

– Vi skal utvide. Først og fremst ønsker vi å kombinere dette med HR og lederutvikling. I tillegg har vi lyst til å utforske event-markedet sammen. Kona er fantastisk flink til å organisere og strukturere. Hun elsker å arrangere alt fra bursdager til bryllup, forklarer hun. 

Ekteparet fikk barn igjen før sommeren, og Carlsen beskriver hvordan gründertilværelsen har gitt henne mulighet til å balansere karriere og familieliv.

– Det er en drøm som går i oppfyllelse, men jeg har aldri funnet riktig tidspunkt - før nå. 

Hun ser på oppstarten som en gyllen mulighet, der både hun og Schau, med sine selskaper, har Ingebrigtsen i ryggen – og kunder fra Ekte Kommunikasjon.

– Vi starter med en solid kundeportefølje, noe som ikke er tilfelle for alle som starter for seg selv. Vi jobber som før, men i stedet for å få lønn fra Erlend, blir vi nå hyret inn som konsulenter, sier Carlsen og beskriver friheten:

– Nå har jeg muligheten til å jobbe hjemmefra, eller hvor som helst egentlig, sier hun, og nevner at hun allerede har tilbrakt uker med arbeid på både Gran Canaria og Kreta.

På spørsmål om hun ser for seg å utvide, og etterhvert ansette - andre enn kona, svarer Carlsen:

– Veldig godt spørsmål. Hvis ambisjonen ligger til grunn og vi klarer å realisere den, så kan det være nødvendig. Men en av grunnene til at jeg ønsker å drive for meg selv er nettopp å unngå byråkratiet, de mange leddene og de lange prosessene som følger med større byråer.

– Ambisjonen er å gjøre det så sømløst som mulig for kunden. Mange kokker gir mye søl, avslutter Carlsen. 

Ekte innholdsproduksjon

Eivind Schau var innholdsprodusent og kommunikasjonsrådgiver i Ekte Kommunikasjon. Han ble ansatt rett fra skolebenken etter en praksisperiode der, og har også vært praktikant i PR-byrået Släger.

– Planen er å lansere det nye selskapet i løpet av neste uke. Da starter jeg Schriv.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS