Eivind Schau, kommunikasjonsrådgiver og innholdsprodusent og Erlend Skaug Ingebrigtsen, daglig leder i Ekte kommunikasjon.

Ekte kommunikasjon fyller to år: – Må takke nei til kunder 

– Nå kjenner folk fra Regjeringskontorene til Bjørvika igjen navnet vårt.

Publisert Sist oppdatert

For to år siden ble Ekte kommunikasjon etablert. Da valgte Erlend Skaug Ingebrigtsen å takke for seg etter nesten to år i First House, og etablere eget selskap.

– Ekte kommunikasjon er i dag like mye Eivind og Siri sitt selskap som mitt, vi har en kultur og strategi, nemlig folka, sier Ingebrigtsen og ser bort på kommunikasjonsrådgiver og innholdsprodusent Eivind Schau. 

Han begynte som praktikant hos kommunikasjonsbyrået i september. I løpet av november fikk Schau seg fast ansettelse, til tross for at han fortsatt fullfører sitt siste år på bachelorgraden i PR og strategisk kommunikasjon

Siri Løkting Carlsen gikk fra stillingen som PR-rådgiver i Trigger til Ekte kommunikasjon i november, der hun nå fungerer som kommunikasjonsrådgiver.

Doblet omsetningen

– Hvordan planlegger dere å feire dagen? 

Ingebrigtsen og Schau sitter med hver sin halvliter i kafeen på kontorfellesskapet Mesh i Oslo. De har lunsj, og KOM24 møter dem på selve toårsdagen. 

– Vi planlegger å arrangere en større feiring i mars, med det som har blitt et stort nettverk. Både nye og gamle kunder, samt alle som har støttet og heiet, sier Ingebrigtsen og fortsetter:

– Vi er heldige nå som mange begynner å legge merke til oss. Ryktene sprer seg, og folk er klar over at vi kan levere varene. I begynnelsen måtte selskaper ta en sjanse på oss. Nå kjenner folk fra Regjeringskontorene til Bjørvika igjen navnet vårt. 

Siden mars 2022 har Ekte kommunikasjon bistått over 15 ulike kunder med nærmere 2750 ulike leveranser. 

Ingebrigtsen forteller å ha doblet omsetningen til selskapet i 2023 sammenlignet med året før, og den endte da på 2,5 millioner. For inneværende år har han satt seg mål om å nå fem millioner.

– Pilene peker i aller høyeste grad oppover nå. Utsiktene for 2024 ser svært lovende ut. Vi skal sørge for at veksten er bærekraftig, ta ting i riktig tempo, levere og restituere, sier han. 

Per i dag har de sju kunder på langsiktige kontrakter.

– Vi må takke nei til kunder. Noen ganger er de rett og slett for store for oss, og vi er kanskje ikke rett for dem akkurat nå. Selv om vi er flinke til å si nei, har vi likevel våget å ta flere sjanser. Men samtidig kan vi ikke jobbe oss i hjel, sier han og deler å ha innført firedagers arbeidsuke for byrået. 

Skal «stresstestes»

Kommunikasjonsbransjen sliter, og Ingebrigtsen deler at han har ventet på nedturen, fulgt nøye med og hørt om tøffere tider. Men til det sier han: 

 – Når vinden ikke fyller seilene, må man investere i en motor. Det er mange som nøler med å utforske alternative tilnærminger til arbeidet når det trengs. Vi har ikke opplevd samme type usikkerhet, siden vi ikke opererer på samme skala som de større aktørene. 

Han mener at små og mellomstore bedrifter ikke alltid får tilstrekkelig dekning for sine behov fra de store kommunikasjonsbyråene, og at dette er til deres fordel. 

– Blant dem er det et stort behov for PR- og kommunikasjonstjenester. Det er sjelden noen som målrettet retter seg mot dem, og vi har demonstrert at det eksisterer et betydelig uutnyttet potensial her, sier Ingebrigtsen. 

På kundelisten finner man likevel store merkevarer som Too Good To Go, hvor byrået har ansvaret for all deres pressevirksomhet.

– Resultatene vi fikk var så bra at Norge blir brukt som et eksempel for Too Good To Go internasjonalt for å se hvordan byråsamarbeid kan gjøres i alle våre 17 land, sier Johan Ingemarsson, Country Manager i Too Good To Go. 

Nå skal suksessmodellen «stresstestes» i møte med nye kunder, sier Ingebrigtsen og avslutter:

– Vi oppfører oss som om vi går i knusende minus hver måned og må jobbe hardt for å snu det. Men realiteten er at det går veldig bra. Det er noe folk legger merke til.

Powered by Labrador CMS