Siri Løkting Carlsen stusser over at det ropes varsko i bransjen.
Siri Løkting Carlsen stusser over at det ropes varsko i bransjen.

MENINGER:

Har vi gått bort fra rådgivning?

«Jeg valgte kommunikasjon som fagfelt fordi jeg selv mener jeg har kunnskapen til å føre andre på rett vei, der hvor deres kunnskapsfelt ligger et annet sted. », skriver Siri Løkting Carlsen i dette innlegget.

Publisert

Jeg er ingen veteran innen kommunikasjonsbransjen, og tungvekterne sitter uten tvil på langt mer erfaring enn hva jeg gjør – likevel stusser jeg over at det innimellom ropes varsko i bransjen over hvor høye forventninger det stilles til fagfolket nå til tider. 

Som en relativt fersk rådgiver innen kommunikasjon, kan jeg trygt si at erfaringene og kunnskapen jeg har plukket opp har vært fra nåtidens forventninger og forutsetninger. 

Ja, nye kanaler dukker opp, andre algoritmer skal forstås, nye formater skal utvikles og forbedrede annonseverktøy kan brukes. 

De norske mediene forandrer seg, det kreves mer spisset kunnskap og ekspertise, SEO skal være i bakhodet når vi skriver – og vi skal også klare å lage semiprofesjonelle videoer til sosiale- eller interne kanaler.

Økt kompetanse og bredere forståelse. Slik er det vel for flere bransjer i Norge i dag? 

Det er mye vi som kommunikasjonsfolk skal få til, uten tvil – men det er også viktig å huske at forventningsstyringen står vi ansvarlig for. 

Det er viktig at vi heller ikke glemmer vår egen rolle i oppdragene - som faktisk er å være rådgivere for kundene våre. 

Dette opplever jeg blir mer og mer utvasket, men hvorfor er det sånn? 

Har vi blitt redde for å gi råd, og faktisk utøve rollen vår som den er ment? Er det frykten for at oppdraget skal gå til noen andre som gjør at vi ikke sier våre faglige meninger? Redsel for misnøye?

Jeg valgte kommunikasjon som fagfelt fordi jeg selv mener jeg har kunnskapen til å føre andre på rett vei, der hvor deres kunnskapsfelt ligger et annet sted. 

Min oppgave er å gi mine faglige råd til kundene for at de skal nå sine mål, basert på de behovene og ønskene de har. 

I mange tilfeller er rådet «kill your darlings» - hvor kvalitet i stor grad, og som oftest er, bedre enn kvantitet.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS