Det er tøffe tider i bransjen og dermed ikke så mange som bytter jobb, men de som faktisk bytter er de som er lønnsvinnerene i bransjen.
Det er tøffe tider i bransjen og dermed ikke så mange som bytter jobb, men de som faktisk bytter er de som er lønnsvinnerene i bransjen.

Bransjerapporten: – Så mye tjener du på å bytte jobb

Blir du værende i jobben din, er du en lønnstaper.

Publisert

Det viser tallene i Tefts Bransjerapport som blir sendt ut i dag.

Mens den gjennomsnittlige ansatte innen markedsføring og kommunikasjon kunne notere seg for en lønnsvekst på 5,3 prosent i 2023, kunne de som faktisk skifte jobb melde om en lønnsvekst på hele 12,1 prosent i fjor.

Grunnlaget for rapporten er Bransjeundersøkelsen som ble gjennomført i uke 41- 43 i 2023. Dette er et digitalt spørreskjema med over 50 spørsmål rettet til personer som jobber innen markedsføring, kommunikasjon, digitalisering, kreative yrker, teknologi og ledelse. 

Undersøkelsen har vært gjennomført siden 2010.

I år er det 1250 respondenter. 

Det er ansatte i markedsavdelingene, og de som jobber i de største selskapene, som har den høyeste lønnsveksten. 

Den laveste lønnsveksten finner vi blant ansatte i byråene, og kategoriene performance/markedsteknologi og mediebyrå.

Men det er altså ved å bytte jobb man virkelig tjener de store pengene.

Et bytte av jobb i 2023 utløste en lønnsvekst på mellom 10 og 13 prosent, uavhengig av alder, viser rapporten.

Det store problemet er at markedet for dem som vil bytte jobb er betraktelig redusert for tiden, det viser og igjen i undersøkelsen.

Mens det i 2022 bare var 26 prosent av respondentene som ikke vurderte å bytte jobb, er det tilsvarende tallet hele 44 prosent i år.

I årets undersøkelse fremkommer det at bare 17 prosent av alle respondentene faktisk har byttet jobb det siste året. Det er 32 prosent lavere enn tilsvarende tall for 2022.

Det er særlig de under 30 som bytter jobb oftest, der har 22 prosent av de som har svart på undersøkelsen byttet jobb det siste året.

I år er det særlig reklamefolk som vurderer å bytte jobb og tallene viser at det er en dobling i antallet reklamefolk som vil bytte jobb i år.

Selv om det er tøffe tider i bransjen er samtidig forventningene til lønnsvekst i 2024 høy

Hele 30 prosent av de som svarte forventer en lønnsvekst på over fem prosent det neste året og det er særlig de som jobber i PR og innholdsbyrå som har de største forventningene til en solid lønnsvekst i år.

Til sammenligning forventer hele 38 prosent av de i reklamebyrå at de ikke kommer til å se noen lønnsvekst i år. 

Det er omtrent tilsvarende blant topplederne i bransjen, der 34 prosent ikke regner med noen lønnsvekst. 20 prosent av topplederne forventer høy lønnsvekst.

Powered by Labrador CMS