Torstein Drogseth i ANTI savner raushet i bransjen. Nå tar de selv tak i det hele og lanserer en podkast der de hyller konkurrentenes jobber.

ANTI lanserer bransjepod – løfter fram konkurrentenes arbeid

Savner rausheten i bransjen, så nå tar de selv tak i det. 

Publisert

– Hvor blir det av den rausheten i bransjen? Man må heie på hverandre og de som lykkes er de som vinner. Når Posten og POL gjør kjempesuksess med filmene sine, så er det vel så lærerikt for bransjen som de kapittel fem i How brands grow, sier Head of Advertising og partner i ANTI, Torstein Drogseth, til KOM24.

Han mener at det er for mye jantelov i den norske reklamebransjen og sier at det var en internt i ANTI som i fjor høst hadde en refleksjon om at hver gang det kommer en jobb fra et konkurrerende byrå, så er utgangspunktet ditt at det er dårlig. 

– I hele bransjen er det sånn at man unner ikke hverandre suksess, så går man hverandre etter i sømmene, sier han.

– Hvorfor ikke dele mer?

Men faktum er jo at det og blir gjort mye bra og det er flere norske jobber som har hevdet seg internasjonalt de siste årene og det var da de kom på ideen om å hylle de som gjør det bra.

– Hvorfor kan vi ikke dele litt mer? Hvorfor ikke lage en podkast der vi ikke nevner oss selv med ett ord go så deler vi den med alle, sier han.

I podkasten «Vi er straks tilbake», som blir lansert fredag, intervjuer de konkurrentene som de slåss med hver eneste dag om både kunder og priser.

De har laget fem episoder av podkasten til nå og har hatt med seg Posten og POL i en episode, Morgenstern og FINN, markedssjefen og strategisjefen i Vipps og kreatører fra TRY, kreativ leder i Per Høj, som var der og snakket om jobbene sine og delte hemmelighetene med resten av bransjen.

– Hva sier konkurrentene deres når dere tar kontakt for å få dem med?

– De synes det er veldig kult. Det var ingen som sa nei til invitasjonen, jeg opplevde dem som positive og at de så det som et viktig bidrag til debatten, sier han.

Drogseth peker på at de aller færreste har opplevd kjempesuksess.

– Da hjelper det at man kjenner til hva som gjør at Posten lyktes eller hvordan FINN og Morgenstern jobber. Det tror jeg og gjelder for byråer når de utvikler ting. Marius i POL sier du alltid må ta med den rare ideen, sier han.

– Har dere nå egentlig gjort den jobben som KOM24 og Kampanje burde gjort?

– Jeg er ganske lei

– Ja, litt. For dere dekker jo ikke det som ligger bak suksessen. Dere dekker hvem som vant en pris, vant en kunde og her er den ny jobben. Men ta samarbeidet og hvordan FINN og Morgenstern jobber, der er det mye å lære for organisasjoner, byråer og markedssjefer, mener han.

På mange måter er denne podkasten er videreføring av magasinet Imprint, som ANTI lagde for noen år siden. Der skrev de om norske kreatører i et magasin som kom ut fire ganger i året i 22 land.

Byråsjef Kenneth Pedersen sier at denne podkasten er et forsøk på å være rause med seg selv og bransjen.

 – Jeg er ganske lei av at det kan være, selv om det er bedre nå, tidvis ganske krevende å jobbe med andre byråer, for man har kranglet om pengene til kunden. Det blir ikke til det beste for kunden og vi er ganske opptatt av det, sier han.

Alle episodene er spilt inn i ANTIs eget podkast-studio og det er spilt inn fem episoder til nå. 

Blir det hele en suksess er planen å lage flere sesonger, selv om det ikke er avgjort om det blir å fortsette i samme sporet eller om man skal grave seg dypere ned i materien. 

Konkurrent skryter

– Vi må oppleve at folk synes dette er interessant. Podkastverden er rettferdig og godt innhold finner et publikum, gjør det ikke det har det kanskje ikke livets rett, sier han. 

KOM24 har vært kontakt med Marius Eriksen som er partner og strategisk rådgiver i POL. Han sier han liker initiativet til ANTI svært godt. 

– Jeg liker det veldig godt at Anti og flere andre nå lager godt innhold sett fra vårt perspektiv, skriver han i en SMS.

Han peker på at selv om man er konkurrenter er vi bransjekolleger, så alt som fremmer kreativitet hjelper oss alle. 

– Det er også bra at det flere ulike stemmer fra byrå- og kundesiden, og ikke bare en podkast med egenpromotering, sier han.

Powered by Labrador CMS