Dette er Tefts spådom for 2024
Mener vi vil få se forsiktig vekst i 2024. Se her hvorfor.
– Vi ser tegn til at optimismen gradvis vender tilbake, men vi tror vi skal et stykke inn i 2024 før pilene starter å peke oppover.
Det skriver Teft i sin egen bransjerapport som blir sluppet på fredag.
KOM24 har sett deler av rapporten på forhånd og der kommer det fram at man tror på bedring i løpet av året.
– Virksomheter har hatt tid til å tilpasse seg de økonomiske realitetene og utvikler nye strategier, og dette vil ha en positiv effekt i markedet, også i rekrutteringsmarkedet, mener de.
Blant spådommene de kommer med er at det fortsatt blir en stor grad av gjenbruk i 2024 og at videreutvikling av eksisterende kommunikasjonskonsepter ser fortsatt ut til å være en trend.
Grunnlaget for rapporten er Bransjeundersøkelsen som ble gjennomført i uke 41- 43 i 2023. Dette er et digitalt spørreskjema med over 50 spørsmål rettet til personer som jobber innen markedsføring, kommunikasjon, digitalisering, kreative yrker, teknologi og ledelse.
Undersøkelsen har vært gjennomført siden 2010.
I år er det 1250 respondenter.
Men det er også tegn til at flere virksomheter igjen investerer i nye og kreative tilnærminger til kommunikasjon og merkevarebygging.
Samtidig mener de at tradisjonelle medieinvesteringer vil sannsynligvis begynne å hente seg inn etter en periode med fall.
Fokuset på egne kanaler og innholdsutvikling vil fortsette. Virksomheter vil prioriterer investeringer i markedsteknologi, CRM, content, sosiale medier, og performance-aktiviteter.
Spådommen deres er og at tjenestemiljøene innen strategi, teknologi, og tjenestedesign som opplevde kraftig vekst i fram til 2022 ser ut til å fortsette å vokse.
Teft skriver i bransjerapporten at når det gjelder lønnsutviklingen så har bransjen historisk vært omtrent to prosent høyere enn lønnsveksten ellers i Norge, men at dette har endret seg det siste året.
Teft tror det er en konsekvens av sterk vekst i mange år, og at fagområdet markedsføring og kommunikasjon i dag sysselsetter langt flere folk enn for bare ti år siden.
De som er mest optimistiske på egne vegne er ansatte i større annonsørmiljøer og de under 40 år.
Nytt av året er at ansatte i andre deler av medie- og reklamebransjen har blitt mer pessimistiske på egne vegne.
Dette vil fortsette å påvirke mulighetene byråene har for å rekruttere de beste kandidatene, og fortsette å styrke annonsørenes posisjon som arbeidsgivere for spesialister og ledere innen kommunikasjon og markedsføring.