Camilla Kim Kielland i Morgenstern er en svært populær leder i følge årets Bransjerapport.

Camilla er den lederen folk flest i bransjen vil jobbe for

– Det er litt ubehagelig, dog på en positiv måte, å stå på en sånn liste.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes det er veldig hyggelig og ikke minst så både tror og håper jeg at Morgenstern har løftet både kjennskap og omdømmet sitt. Det er nok en sterk bidragsyter til at jeg havnet på den listen.

Det sier en fornøyd Camilla Kim Kielland til KOM24.

Fredag kommer Teft med sin årlige bransjerapport og der kommer det fram at byrålederen i Morgenstern er den personen flest i bransjen vil jobbe for. 

Kielland sier til KOM24 at det er veldig hyggelig å være den som flest sier de vil jobbe for, men at hun har, i følge en personlighetstest, et beskjedent behov for ros og sier det er vanskelig å svare på denne typen spørsmål.

– Det er litt ubehagelig, dog på en positiv måte, å stå på en sånn liste, sier hun.

Hun sier at hun i karrieren stort sett har hatt jobber som handler om å løfte fram andre, være seg personer eller merkevarer. 

– Når jeg har vært ute med min stemme har jeg snakket om ting jeg har brent for og som jeg vil løfte fram. Dette er et signal om at mange har hørt det jeg har sagt og likt det, sier hun og sier det er hyggelig. 

Hun sier at det er hyggelig for henne som person, så lenge det gagner Morgenstern.

 – Jeg er først og fremst en talsperson for reklame- og kommunikasjonsbransjen og Morgenstern spesielt, sier hun.

– Hvilke egenskaper tror du at du har, siden så mange vil jobbe for deg?

– Jeg tror jeg er ganske tydelig når jeg bruker stemmen min og at det kommer frem at jeg styres av integritet og ektefølt engasjement. Og at jeg har en veldig morsom jobb, sier hun.

Hun forteller at hun balanserer hvilke saker hun velger å uttale seg om, og hvor ofte, for hun vil ikke at det skal gå inflasjon i uttalelsene. 

– Jeg kunne sikkert ment noe om mer, men når jeg først vil være synlig og løfte fram min stemme, så er må det være så viktig for meg og faget at jeg kan ikke la være, sier hun.

Det som får henne til å heve stemmen sin er for å løfte fram viktigheten av kreativitet som strategi, at man er nødt til å tiltrekke seg flinke folk men og for å kjempe for å få reklametrøttheten ned. Rekruttering til bransjen og det å lage god og effektiv reklame som underholder og som gjør at folk bryr seg er viktige tema for henne. 

Hun sier hun bruker stemmen ikke bare for å synse, men for å konkretisere ting som kan gjennomføres. 

– Hvordan er du som leder?

– Jeg tror og håper jeg er en leder som gir mye frihet under ansvar til hvert enkelt fagområde og fagperson. Jeg vet hva jeg er god på og hva andre er bedre på, så jeg vil ikke mikromanage, folk må få utvikle sin fagkompetanse. Og så tror jeg at jeg er lite hierarkisk som leder. Jeg liker flat struktur så lenge det lar seg gjøre, sier hun. 

Kielland er det eneste nye navnet på listen. De andre toppnavnene er Bente Kvam Kristoffersen i Trigger, Paal Fure i Dentsu, Aina Lemoen Lunde i DNB og Kristin Skogen Lund i Schibsted. 

– Det er kult å være på en liste med åpenbart dyktige ledere. De er dyktige som fagpersoner og ledere, sier hun.

Rapporten tar og for seg de mest populære bedriftene å jobbe for. 

Der kommer Schibsted ut på topp. Deretter kommer DNB, NRK, Finn og Google. 

Grunnlaget for rapporten er Bransjeundersøkelsen som ble gjennomført i uke 41- 43 i 2023. Dette er et digitalt spørreskjema med over 50 spørsmål rettet til personer som jobber innen markedsføring, kommunikasjon, digitalisering, kreative yrker, teknologi og ledelse. 

Undersøkelsen har vært gjennomført siden 2010.

I år er det 1250 respondenter. 

Powered by Labrador CMS