Johannes Frantzen setter pris på den lystige tonen til Stavanger kommune på Facebook.

Hyller kommunens SoMe-strategi: – Som en kul onkel

Stavanger kommune har en litt egen måte å snakke med innbyggerne sine på. Men kan det bli for mye humor?

Publisert

Stavanger kommune har i lengre tid hatt en litt mer løssluppen måte å kommunisere på i sosiale medier.

Dette har Stavanger-innbygger og daglig leder i markedsføringsbyrået Sagahub, Johannes Frantzen, merket seg.

– Mange bedrifter, offentlige instanser og politikere kan ofte opptre litt firkantet i sosiale medier. Det blir grått og kjedelig. Men de må huske på at det er folk de snakker til, og folk er ikke roboter, sier Frantzen til KOM24.

Humor

I et innlegg på LinkedIn drar Frantzen fram hvordan kommunen skriver om regler for bål og grilling i naturen.

«Ikke noe «ja men» og «skal bare». Ingen dispensasjoner. Brannsjefen har talt», skriver de.

– Slik jeg ser det utenfra, har de et bevisst forhold til hvordan de ønsker å framstå. Jeg har kun sett på Facebook, og der virker det som at de har en klar plan som de jobber ut fra, der humor og glimt i øyet står sentralt.

Og selv om det kommer noen kommentarer fra folk som ikke er like begeistret, tror Frantzen at de fleste innbyggerne setter pris på den lette tonen.

– Den uformelle tonen er ikke fasiten for alle, men jeg mener det er riktig fremtoning for Stavanger Kommune. For de skal jo nå oss, og Stavangerfolk er jo litt «fjåge» med glimt i øyet, sier han og ler.

– Tilpasser seg

Et annet eksempel er fra festivalen Vaulen Open Air, der store navn som Kaizers Orchestra, Jason Derulo og Keane opptrådte i juni.

Kommunen la ut et bilde av det nedslitte området etter festivalen, og omdøpte festivalen til «Vaulen Open Gjørme». På bildet har også den gjørmete bakken fått seg en snakkeboble.

– Man ser jo i kommentarfeltet at folk synes det er gøy. Så har du også noen kritikere, som blant annet mener at området ikke bør brukes til en slik festival. Og det må de selvfølgelig få lov til å mene, sier Frantzen.

– Det viser hvordan kommunen tilpasser seg ut fra hvem de kommuniserer til. Det er umulig å treffe alle, og det er helt OK. Og når det kommer kritiske stemmer, blir de også svart på en god måte, legger han til.

For mye?

Men selv om mange setter pris på kommunal humor i sosiale medier, finnes det også en grense, mener Frantzen.

– Det er en balansegang, som jeg synes Stavanger kommune treffer på. Det er jo en fare for at det kan bli for mye. Noen synes bruken av emojis blir for mye og at de generelt er for tullete. Men noen poster er det også rett på sak, uten å tulle. Jeg synes det funker.

For hans egen del gjør dette noe med oppfatningen av kommunen.

– Jeg føler at jeg får et slags kompis-forhold til kommunen. Jeg blir mer glad i dem, og følger med selv om det som kommer er begrensninger eller regler. Det blir som en kul onkel som plutselig sier at du ikke får en is til, sier Frantzen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS